klasa 4a - język polski - z 21 kwietnia
Temat: Pierwsza wizyta w Mirmiłowie.
wątek - ciąg zdarzeń
w porządku przyczynowo- skutkowym skupiony np. wokół jakiejś postaci.
Karta pracy ucznia
Położenie - wśród lasów i borów na terenach dawnych
Słowian
gród – niewielki, drewniany i obronny, otoczony wałami,
zabezpieczony bramą
i mostem zwodzonym; znajdują się w nim chaty mieszkańców,
dwór kasztelana Mirmiła i klubo-gospoda.
okolica - lasy
obfitujące w zwierzynę, w pobliżu jezioro i chata czarownicy Jagi oraz Łamignata,
nieco dalej warownia Zbójcerzy.
mieszkańcy - dawni
Słowianie pragnący prowadzić spokojny tryb życia.
zagrożenia - rycerze rozbójnicy zwani Zbójcerzami, łupiący podróżnych i próbujący pod wodzą Hegemona zdobyć
Mirmiłowo.
Woje - obrońcy grodu.
Kajko - wierny woj
Mirmiła i towarzysz Kokosza, drobny, czarnowłosy, odważny, rozsądny.
Kasztelan - pan w grodzie, mąż Lubawy, łagodny, nieco
nadwrażliwy.
Kokosz - woj
Mirmiła, przyjaciel Kajka, tęgi i potężny, wiecznie głodny, nieco roztargniony.
życie codzienne -
Życie codzienne w Mirmiłowie toczyło się spokojnie mieszkańcy uczciwie
pracowali, polowali w okolicznych lasach. Wolny czas spędzali
w
klubo-gospodzie, biesiadowali. Władzę sprawował kasztelan, którego rozkazy
(takie jak np. zamykanie na noc bram lub trzymanie ich zawsze i dla wszystkich
otworem) ogłaszano na placu i poprzedzano biciem w bębny. O bezpieczeństwo
mieszkańców dbali wojownicy zwani wojami.
Wątek główny: wyprawa Mirmiła na Łysą Górę
Wątki poboczne:
próba zdobycia grodu przez Zbójcerzy; wiosenne osłabienie i czarodziejska
fujarka Łamignata.
Temat: Poznajemy język komiksu.
Polecenie dla
uczniów: Posłuchajcie piosenki i powiedzcie, czego możemy się z niej dowiedzieć
o komiksach. Wysłuchanie nagrania lub lektura tekstu i zapisanie spostrzeżeń
uczniów w formie notatki graficznej.
Komiksy: opowiadają
o przygodach i podróżach , ciekawe pełne niezwykłych zdarzeń, mają obrazki np. „Kajko
i Kokosz”; wciągają pełne zwrotów akcji,
zabawne np. „Tytus, Romek i A’Tomek”.
Praca z tekstem. Polecenie
dla uczniów: Pracując w grupach i korzystając
z tekstu lektury, powiedzcie, jak autor komiksu wyraził i zapisał: dźwięki
(grupa I), krzyk (grupa II), myśli bohaterów (grupa III), wypowiedzi bohaterów
(grupa IV), wypowiedzi grupy osób (grupa V), wypowiedzi narratora (grupa VI).
Znajdźcie w tekście odpowiednie przykłady, które posłużą wam do stworzenia
notatki.
Słownik komiksowego języka
Sposoby wyrażania różnych treści w komiksie
dźwięki - zapisane są bezpośrednio na obrazkach, zwykle
bardzo dużymi, drukowanymi i pogrubionymi literami; towarzyszą im wykrzykniki.
krzyk- oznaczony jest za pomocą pogrubionej, wyraźnej
czcionki; im głośniej krzyczy bohater, tym większą czcionką pisane są jego
słowa.
myśli bohaterów - znajdują się w chmurkach nad głowami postaci,
które formułują myśli.
wypowiedzi bohaterów - słowa wypowiadane przez postaci na
głos umieszczone są w dymkach prowadzących do ust postaci, która właśnie się
wypowiada.
wypowiedzi grupy
osób - umieszczone są bezpośrednio na obrazku nad głowami mówiących albo w
dymkach prowadzących do wielu postaci jednocześnie.
wypowiedzi
narratora - informacje o czasie, miejscu i okolicznościach zdarzeń znajdują się
w prostokątnych ramkach zwykle umieszczonych w górnej części niektórych
obrazków.
Stworzenia przez
klasę wspólnej definicji komiksu. Zapisanie wyników pracy w formie definicji.
Komiks to historia opowiedziana za pomocą obrazków, na
które naniesione są w dymkach wypowiedzi i myśli bohaterów oraz krótkie
informacje od narratora. Informacje dotyczące dźwięków, ruchu czy emocji
znajdują się bezpośrednio na obrazkach.
Zadanie domowe:
Jeden temat do
wyboru.
1.Wyobraź sobie, że
możesz przenieść się na jeden dzień do Mirmiłowa. Napisz, jak go spędziłeś i z
którymi bohaterami spotkałeś się osobiście.
2.Stwórz dalszą część komiksu „Kajko i Kokosz”. Napisz tekst
oraz narysuj obrazki (kilka stron).