klasa 5a - język polski - z 29 września
Temat: Jak wygląda pałac władcy mórz?
Podr. s. 53-55,
zad. 1,2,3,4, 6 (list do zeszytu).
zad. 2
zad. 4
Temat: Przyjaźń i przyjaciel, czyli co to są rzeczowniki
abstrakcyjne i konkretne.
Rzeczowniki konkretne określają przedmioty spostrzegane w otoczeniu za pomocą różnych
zmysłów, a więc dotyku, wzroku, słuchu, smaku, powonienia. Do tej grupy
rzeczowników zalicza się wszystkie nazwy osób, zwierząt i przedmiotów martwych,
np. dom, ogród, pies, ciocia, wujek, gitara, kolega, Ania.
Rzeczowniki abstrakcyjne to takie, które nazywają zjawiska, których nie można poznać za pomocą
zmysłów, np. godność, grzeczność, nienawiść, milczenie.
Rzeczowniki abstrakcyjne
tworzymy od:
a.
przymiotników:
mądry – mądrość
b.
czasowników:
myśleć – myślenie
c.
rzeczowników:
zawód – zawody
Zadanie 1
Podaj przykłady rzeczowników –
nazw wartości:
a)
utworzonych
od rzeczowników: donosiciel, bohater, fałszerz
b)
utworzonych
od przymiotników: wrogi, cierpliwy, skąpy
c)
utworzonych
od czasowników: kłamać, szanować, nienawidzić.
Zadanie 2
Utworzone w powyższym
ćwiczeniu rzeczowniki uporządkuj w dwóch grupach:
a)
nazwy
wartości pozytywnych [ odpowiedź: bohaterstwo, cierpliwość, szacunek]
b)
nazwy
wartości negatywnych [ odpowiedź: donosicielstwo, fałszerstwo, wrogość,
skąpstwo, kłamstwo, nienawiść].
Zadanie 3
Uporządkuj podane rzeczowniki
w dwóch grupach:
człowiek, tradycja, roślina,
deszcz, myśl, szkoła, tęsknota, wielkość, drzewo, złość
a)
rzeczowniki
konkretne [odpowiedź: człowiek, roślina, deszcz, drzewo, szkoła]
b)
rzeczownik
abstrakcyjne [odpowiedź: tradycja, myśl, tęsknota, złość, wielkość]
Zadanie
1.Proszę przeczytać lekturę „Tomek
w tarapatach” na 13 października.
2.Na podstawie tekstu
wykonajcie makietę pałacu Posejdona. (str.55, zad.7).
3.Proszę na przyszłe zajęcia
przynieść: kredki, mazaki, blok rysunkowy.
Uwaga Rodzice!
Proszę o opłacenie składki na RR - 30 euro.
Proszę pisać usprawiedliwienia
na bieżąco.
Jeżeli dziecko ma być zwolnione
z lekcji, powinien o tym wiedzieć wychowawca lub nauczyciel, który ma następną
lekcję. Można napisać karteczkę ze zwolnieniem, smsa lub zrobić to osobiście.
Dziecko nie może samowolnie opuścić szkoły! Dziękuję.