klasa 5a - język polski - z 20 października
Temat:
A cóż te wiatry wyprawiają? J. Tuwim "Dwa wiatry"
Podr.s.64-66, zad. 1, 2, 4.
- Gdy wieje leciutki wietrzyk, chciałbym...
Jaki może być wiatr?
- zachodni, porywisty, umiarkowany, północny, silny, słaby, halny.
Podawali
wyrazy bliskoznaczne do wyrazu wiatr:
- wicher, podmuch, trąba
powietrzna, tajfun, cyklon, wiaterek, wietrzyk, huragan, halny, zefirek, bryza,
wichura
Pytania nauczyciela:
- Czy wiersz wam się podoba czy też nie, dlaczego?
- Kto jest bohaterem tego wiersza?
- Co robią wiatry w wierszu Tuwima?
- Czym się różnią między sobą?
Praca z tekstem - uzupełnianie tabelki.
Co robił wiatr w polu?
|
Co robił wiatr w sadzie?
|
A co robią razem?
|
fiknął kozła, spadł, skoczył, zawiał, zaszybował,
zakołował, przewrócił się, wpadł
|
liście pieścił i szeleścił
|
gonią chmury, ptaki, mkną, wplątują się, mylą
śmigi, dmą płucami, łobuzują
|
Wiatr
w polu: dynamiczny, aktywny, nieprzewidywalny, ruchliwy.
Wiatr
w sadzie: cichy, spokojny, delikatny.
Zadanie domowe
1.Nauczę się recytować wiersz
„Dwa wiatry” na 17 listopada.
2. Proszę przeczytać lekturę „Katarynka”
podręcznik str. 303 – 3014, na 17 listopada.