Klasa 7 - j.polski z 1grudnia
Temat: Uczymy się redagować rozprawkę.
Informacje w podręczniku s.135.
Praca na lekcji z kartami pracy.
Rozprawka to forma wypowiedzi pisemnej, wymagająca szczególnie dokładnej analizy tematu oraz samodzielnych sądów i rozważań. Temat rozprawki zawiera zwykle jakieś pytanie, problem, na który piszący musi znaleźć odpowiedź. Pierwszym krokiem w pisaniu rozprawki musi być znalezienie i uświadomienie sobie tego pytania oraz wyjaśnienie wszystkich nasuwających się w związku z nim wątpliwości. Drugi krok to gromadzenie faktów, dowodów, które uzasadnią słuszność rozumowania i uporządkowanie ich według ważności. Ostatnim krokiem jest wyciągnięcie wniosków.
Rozprawka wymaga trójdzielnej kompozycji: wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Wstęp i zakończenie powinny obejmować w sumie 20 % całej pracy, a rozwinięcie – 80 %. Każdą część rozprawki należy pisać od nowego akapitu, podobnie jak nową myśl.
Styl rozprawki powinien być rzeczowy, logiczny, pozbawiony emocjonalności. Jeśli decydujemy się na zastosowanie cytatów, pamiętajmy o tym, by były trafne i nie nadużywajmy ich.
Informacje w podręczniku s.135.
Praca na lekcji z kartami pracy.
Rozprawka to forma wypowiedzi pisemnej, wymagająca szczególnie dokładnej analizy tematu oraz samodzielnych sądów i rozważań. Temat rozprawki zawiera zwykle jakieś pytanie, problem, na który piszący musi znaleźć odpowiedź. Pierwszym krokiem w pisaniu rozprawki musi być znalezienie i uświadomienie sobie tego pytania oraz wyjaśnienie wszystkich nasuwających się w związku z nim wątpliwości. Drugi krok to gromadzenie faktów, dowodów, które uzasadnią słuszność rozumowania i uporządkowanie ich według ważności. Ostatnim krokiem jest wyciągnięcie wniosków.
Rozprawka wymaga trójdzielnej kompozycji: wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Wstęp i zakończenie powinny obejmować w sumie 20 % całej pracy, a rozwinięcie – 80 %. Każdą część rozprawki należy pisać od nowego akapitu, podobnie jak nową myśl.
Styl rozprawki powinien być rzeczowy, logiczny, pozbawiony emocjonalności. Jeśli decydujemy się na zastosowanie cytatów, pamiętajmy o tym, by były trafne i nie nadużywajmy ich.
Zadanie domowe: Napisać rozprawkę na temat: Rola przyjaźni w życiu człowieka.
Temat: W obliczu cierpienia - Treny Jana Kochanowskiego.
Podręcznik s. 147- 149
Definicja trenu ze s. 148 do zeszytu.
Informacje o epoce- podręcznik s 368- 369.
Analiza Trenu I. Na następnych lekcjach kontynuacja lekcji poświęconej Trenom J. Kochanowskiego.
Zadanie domowe: Przeczytać wszystkie treny z podręcznika. Na 15 grudnia do wyboru jeden z trenów na pamięć.