klasa 8 - język polski z 23 lutego
Temat:
W scenerii baśniowej, w czasie legendarnym. Z przewodnikiem po „Balladynie”
Juliusza Słowackiego.
1.Test ze znajomości lektury.
Zad. 2
Podaj najważniejsze informacje o „Balladynie”
Juliusza Słowackiego.
Miejsce akcji : ………………………………...
Czas akcji: ………………………………………..
„Balladyna” tragedia w ……… aktach.
Poruszanie problemy :…………………………….
Najciekawsza postać: ……………………………………………..
Najważniejsze zdarzenie:………………………………………….
Zad. 3
Przedstaw najważniejsze postacie dramatu.
Postacie realistyczne:
…………………………………. – tytułowa bohaterka, uosobienie
…………
…………………………………..- uosobienie dobroci, cnoty
Wdowa - ………………………………………………
…………………………………- rycerz poświęcający się dla kraju
………………………………..- wierny rycerz pana zamku
………………………………...- naczelnik straży, zdrajca
………………………………- postać reprezentująca przyziemność
……………………………….- uosobienie poetyckiego świata
………………………………- legendarny król …………………
Postacie fantastyczne:
……………………………………………………………………..
……………………………………………………………………..
……………………………………………………………………..
Podaj przykłady ich ingerencji w losy innych
bohaterów:
…………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………
Temat:
„Zazdroszczę tej, co dzisiaj rano mną
była”. Oblicza zbrodni.
Wyobraź sobie, że jesteś detektywem i badasz
pozostawione przez Balladynę ślady zbrodni.
Zbrodnia
|
Zabójstwo
Aliny
|
Ślad zbrodni, okoliczności
|
Ciało
Aliny pozostawione w lesie, krwawy ślad na czole Balladyny. Alina zabita
podczas zbierania malin w lesie – turniej miał rozstrzygnąć, kto zostanie
żoną Kirkora.
|
Motyw
|
Pragnienie
wyjścia za mąż za bogatego i wpływowego Kirkora; chęć zmiany życia,
opuszczenia wiejskiej chaty.
|
Zbrodnia
|
|
Ślad
zbrodni, okoliczności
|
Zakrwawiony
miecz
|
Motyw
|
Zbrodnia
|
Uwięzienie
w wieży, a potem wygnanie Wdowy, własnej matki
|
Ślad
zbrodni, okoliczności
|
|
Motyw
|
Zbrodnia
|
|
Ślad
zbrodni, okoliczności
|
|
Motyw
|
Chęć
zdobycia legendarnego atrybutu władzy królewskiej
|
Zbrodnia
|
Otrucie
Kostryna
|
Ślad
zbrodni, okoliczności
|
|
Motyw
|
Temat:
Kobieta ambitna czy zbrodniarka? Portret psychologiczny Balladyny.
Zad. 1
Przedstaw Balladynę za pomocą różnych omówieni:
- tytułowa bohaterka tragedii Juliusza Słowackiego;
- ……………………………………………………….
- ……………………………………………………….
Zad. 2
Napisz list gończy, który pomógłby ująć zbrodniarkę.
Zawrzyj w nim następujące informacje:
- personalia osoby poszukiwanej,
- numer urzędowy,
- rysopis, znaki szczególne,
- przestępstwa, o które jest podejrzana,
- gdzie należy się zgłaszać z informacjami,
- nagroda za informacje,
- ostrzeżenie o odpowiedzialności karnej za
ukrywanie poszukiwanej,
- podpis prokuratora.
Zadanie domowe
Jeden temat do wyboru:
1. Przeprowadź wywiad z Balladyną na temat
popełnionych przez nią zbrodni.
2. Napisz charakterystykę porównawczą Aliny i
Balladyny. (materiał dodatkowy w podręczniku
str. 158 – 160)
Dalsze informacje:
1. Nie będzie lekcji języka polskiego 2 i 9 marca
2019 r.
2. Proszę przeczytać „Pamiętnik narkomanki” na 23
marca.