klasa 6, język polski, 13.04.2019
Lekcja 66/67
Temat: Liczebnik się liczy.
Liczebnik to odmienna część mowy, oznacza liczbę lub kolejność. Odpowiada na pytania:
ile?, który z kolei?
-ile? dwa, jeden, milion (okręty)
- który z kolei? drugi, pierwszy, milionowy (okręt)
Liczebnik łączy się z rzeczownikiem.
Liczebniki dzielimy na:
-główny: oznacza liczbę, odpowiada na pytanie - ile? (np. jeden, sto, dwanaście)
-porządkowy: oznacza kolejność i odpowiada na pytanie - który?, który z kolei? (np. drugi, setny, dwudziesty czwarty?
-ułamkowy: odpowiada na pytanie -ile? (np. jedna trzecia, pół)
-zbiorowy: odpowiada na pytanie - ile? (np. czworo, troje, szesnaścioro, dwoje)
-nieokreślony: odpowiada na pytanie - ile? (np. kilkanaście, wiele, dużo, mało, sporo, szczyptę, ociupinkę, ogrom.
Podręcznik str. 225
Zadanie 1, str, 255 w zeszycie
Temat: Liczebnik się liczy.
Liczebnik to odmienna część mowy, oznacza liczbę lub kolejność. Odpowiada na pytania:
ile?, który z kolei?
-ile? dwa, jeden, milion (okręty)
- który z kolei? drugi, pierwszy, milionowy (okręt)
Liczebnik łączy się z rzeczownikiem.
Liczebniki dzielimy na:
-główny: oznacza liczbę, odpowiada na pytanie - ile? (np. jeden, sto, dwanaście)
-porządkowy: oznacza kolejność i odpowiada na pytanie - który?, który z kolei? (np. drugi, setny, dwudziesty czwarty?
-ułamkowy: odpowiada na pytanie -ile? (np. jedna trzecia, pół)
-zbiorowy: odpowiada na pytanie - ile? (np. czworo, troje, szesnaścioro, dwoje)
-nieokreślony: odpowiada na pytanie - ile? (np. kilkanaście, wiele, dużo, mało, sporo, szczyptę, ociupinkę, ogrom.
Podręcznik str. 225
Zadanie 1, str, 255 w zeszycie
Zeszyt ćwiczeń, ćw. 2,3,5, str. 70-71
Praca domowa
ćw. 1,4,6, str. 70-71
Przypominam o omówieniu lektury 4 maja.