Klasa VB, WOP z dnia 26.10.2019r.
Zajęcia rozpoczęliśmy od przypomnienia pochodzenia świąt obchodzonych 1 listopada-Wszystkich Świętych oraz 2 listopada–Zaduszek, czyli Wspomnienia wszystkich wiernych zmarłych. Wróciliśmy do czasów przedchrześcijańskich, kiedy m.in. Słowianie i Celtowie organizowali jesienne uroczystości ku czci zmarłych. Powiedzieliśmy sobie o zwyczajach i praktykach związanych z obchodzeniem tego święta. Zapoznaliśmy się również z fragmentem "Bestiariusza Słowiańskiego" dotyczącym kultywowania dziadów.
Temat: Kryzys i odbudowa państwa polskiego w XI w.
Celem lekcji było zrozumienie przyczyny, przebiegu i skutków kryzysu, z którym borykała się Polska w XI w.
Analizę rozpoczęliśmy od omówienia sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej po śmierci Bolesława Chrobrego.
- bunt ludności odrzucającej chrześcijaństwo
- najazd Brzetysława I
Skutki kryzysu:
Temat: Kryzys i odbudowa państwa polskiego w XI w.
Celem lekcji było zrozumienie przyczyny, przebiegu i skutków kryzysu, z którym borykała się Polska w XI w.
Analizę rozpoczęliśmy od omówienia sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej po śmierci Bolesława Chrobrego.
a)
sytuacja wewnętrzna
Gdy Mieszko II obejmował tron (1025 r.), państwo polskie było rozległym krajem obejmującym: Pomorze Gdańskie, Pomorze Zachodnie, Wielkopolskę, Małopolskę,
Mazowsze, Kujawy, Śląsk, Lubelszczyznę i Grody Czerwieńskie, Milsko oraz Łużyce. Ziemie wchodzące w skład państwa polskiego miały odrębne tradycje plemienne. Pierwotnie spoiwem miała być wspólna religia chrześcijańska oraz silna władza centralna (król).
Mieszko II objął władzę zgodnie z życzeniem swego ojca. Tron jednak powinien przypaść jego starszemu bratu – Bezprymowi. Pominięcie pierworodnego przy sukcesji tronu budziło sprzeciw części możnych i samego księcia Bezpryma. Powstała wewnętrzna opozycja, która przyczyniła się do upadku autorytet władzy królewskiej, a tym samym Mieszka II.
W społeczeństwie wzrosły nastroje antychrześcijańskie spowodowane przyzwyczajeniem do dawnych wierzeń i tradycji. Niezadowolenie budził także rozwój organizacji kościelnej oraz rozbudowa systemu danin i powinności.
Niechęć do władcy potęgował także wszechobecny brak poczucia bezpieczeństwa związany z licznymi wojnami.
b) sytuacja międzynarodowa państwa polskiego
Polska graniczyła z Czechami, Cesarstwem Rzymskim Narodu Niemieckiego, z pogańskim Związkiem Wieleckim, Węgrami, Rusią Kijowską oraz Prusami. W roku 1025 z większością tych państw państwo polskie miało napięte stosunki, których powodem była polityka zagraniczna Bolesława Chrobrego.
Wzrost zagrożenia ze strony Niemiec, Rusi Kijowskiej, Czech i Węgier dążących do odzyskania ziem utraconych na rzecz Polski.
Kryzys Królestwa Polskiego na początku XIw.:
- najazd niemiecki i ruski w 1031r.
Od państwa polskiego
odpadają m.in: Milsko i Łużyce , Grody Czerwieńskie.
Mieszko II opuścił kraj i schronił się w Pradze, na dworze księcia czeskiego. Do Polski powracają bracia Mieszka II – Bezprym i Otton,
sprzymierzeni z Jarosławem Mądrym. Wspiera ich opozycja możnych. Bezprym obejmuje tron i
odsyła polskie insygnia koronacyjne na dwór cesarski.
- utrata korony przez władców polskich,
- spadek znaczenia Polski na arenie międzynarodowej
- utrata znacznej części ziem przyłączonych przez Bolesława Chrobrego
- podporządkowanie polskich władców cesarstwu
- pogrążenie polskiej organizacji kościelnej w totalnym chaosie.
Omówiliśmy zasługi Kazimierza Odnowiciela w odbudowie państwa. Przyjrzeliśmy się także panowaniu Bolesława Szczodrego (Śmiałego) ze szczególnym zwróceniem uwagi na stłumienie przez niego buntu możnowładców i konflikt z biskupem Stanisławem.
W domu
Proszę zapoznać się z treścią podręcznika na s. 175-178.
Przypominam,że 16 listopada jest sprawdzian z rozdziału VI - Polska pierwszych Piastów.
Temat: Rządy Bolesława Krzywoustego
Omówiliśmy okoliczności przejęcia władzy przez Bolesława Krzywoustego. Zapoznaliśmy się również z najważniejszymi wydarzeniami podczas jego rządów oraz testamentem, w którym ustalił zasady następstwa tronu i wprowadził podział terytorialny Polski między swoich synów.
Szczególną uwagę zwróciliśmy na ćwiczenie umiejętności interpretacji tekstu źródłowego.
W domu
Proszę zapoznać się z treścią podręcznika na s. 179-182.