Klasa VII, WOP z dnia 26.10.2019 r.
Zajęcia rozpoczęliśmy od przypomnienia pochodzenia świąt obchodzonych 1 listopada-Wszystkich Świętych oraz 2 listopada–Zaduszek, czyli Wspomnienia wszystkich wiernych zmarłych. Wróciliśmy do czasów przedchrześcijańskich, kiedy m.in. Słowianie i Celtowie organizowali jesienne uroczystości ku czci zmarłych. Powiedzieliśmy sobie o zwyczajach i praktykach związanych z obchodzeniem tego święta. Zapoznaliśmy się również z fragmentem "Bestiariusza Słowiańskiego" dotyczącym kultywowania dziadów.
Temat: Ziemie polskie po kongresie wiedeńskim.
Celem nadrzędnym lekcji było zapoznanie się z losem ziem polskich po kongresie wiedeńskim.
Doskonaliliśmy umiejętność pracy z tekstem źródłowym. Omówiliśmy decyzje dotyczące ziem polskich zawarte w "Akcie końcowym kongresu wiedeńskiego", s. 42.
Uczyliśmy się również pracy z mapą. Pokazaliśmy na mapie zasięg terytorialny Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Poznańskiego i Wolnego Miasta Krakowa. Następnie przy pomocy legendy scharakteryzowaliśmy gospodarkę zaboru pruskiego i austriackiego.
Mówiliśmy o rozwoju kultury i oświaty na poszczególnych ziemiach.
Wyjaśniliśmy sobie pojęcia: autonomia, protektorat, unia, uwłaszczenie.
Pracowaliśmy z Zeszytem ćwiczeń, ćw. 3 i 4 na s. 17.
Podręcznik s. 42-45.
W domu
Dla chętnych
Wyobraź sobie, że podróżujesz po ziemiach polskich w latach 20.XIXw. Napisz list z podróży do rodziny, kolegi lub koleżanki, w którym opiszesz sytuację społeczną lub polityczną wybranego obszaru (strony rodzinne?).
Celem nadrzędnym lekcji było zapoznanie się z losem ziem polskich po kongresie wiedeńskim.
Doskonaliliśmy umiejętność pracy z tekstem źródłowym. Omówiliśmy decyzje dotyczące ziem polskich zawarte w "Akcie końcowym kongresu wiedeńskiego", s. 42.
Uczyliśmy się również pracy z mapą. Pokazaliśmy na mapie zasięg terytorialny Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Poznańskiego i Wolnego Miasta Krakowa. Następnie przy pomocy legendy scharakteryzowaliśmy gospodarkę zaboru pruskiego i austriackiego.
Mówiliśmy o rozwoju kultury i oświaty na poszczególnych ziemiach.
Wyjaśniliśmy sobie pojęcia: autonomia, protektorat, unia, uwłaszczenie.
Pracowaliśmy z Zeszytem ćwiczeń, ćw. 3 i 4 na s. 17.
Podręcznik s. 42-45.
W domu
Dla chętnych
Wyobraź sobie, że podróżujesz po ziemiach polskich w latach 20.XIXw. Napisz list z podróży do rodziny, kolegi lub koleżanki, w którym opiszesz sytuację społeczną lub polityczną wybranego obszaru (strony rodzinne?).