klasa 4b język polski z 23 listopada


Temat: „Ach, co to była za szkoła!” – o Akademii profesora Kleksa.

1.Test ze znajomości lektury.
2. Nauka piosenki „Witajcie w naszej bajce”.
3. Krótka rozmowa - co kojarzy wam się ze szkołą? Uczniowie zapisują w zeszytach swoje skojarzenia.
4. Rozmowa kierowana - dlaczego warto się uczyć, warto chodzić do szkoły?
Argumenty:
- można się czegoś nauczyć,
- w szkole szybko płynie czas i nie nudzimy się,
- można zdobyć nowe umiejętności,
- możemy powiększyć grono przyjaciół,
- poznajemy świat,
- uczymy się rozwiązywać problemy.

Akademia Pana Kleksa - "Witajcie w naszej bajce" 
[Jan Brzechwa]

Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe,
A dzieci wiem coś o tym latają samolotem.

Ref.:
Nikt tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu
I nawet ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie.

Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Bo z nami jest weselej, ruszymy razem w knieje,
A w kniejach i dąbrowach przygoda już się chowa.

Ref.:
My ją znajdziemy sami, my chłopcy z dziewczętami,
A wtedy daję słowo, że będzie kolorowo.


5.Garść ciekawostek o szkole:


Ø  Dawna szkoła w Polsce:
    - jedna sala lekcyjna, w zimie dzieci siedziały w czapkach i kożuchach, nie miały książek (nowela Bolesława Prusa „Antek”),
     - nauczyciel uczył wszystkich przedmiotów (szycie, rachowanie, kaligrafia – sztuka ładnego pisania, haftowanie, gotowanie), nauczyciel mieszkał w szkole;
     - w Szkole Rycerskiej (Korpus Kadetów – 1765 r.) – przygotowywano do służby wojskowej, uczono fechtunku, rysunku, literatury, tańca,
      - szkoła pod zaborami – zakaz nauczania polskich treści, cenzura; strajk we Wrześni pod zaborem pruskim.

Ø  Edukacja na świecie:
- w starożytności nauczano – filozofowano na rynku – w centrum miasta,
- rozpoczęcie nauki w wieku 3 lat – Francja, Liban,
- rozpoczęcie nauki w wieku 4 lat – Australia,
- rok szkolny w Norwegii zaczyna się 15 sierpnia,
- w Libanie mundurki, a oprócz tego muzułmańskie dziewczyny chusty na głowach,
- w Anglii ściąganie jest niedopuszczalne i karane,
- w Szkocji jeden z ciekawszych przedmiotów to ekonomika – gotowanie, wyszywanie, robienie maskotek,
- różnice w wyposażeniu sal lekcyjnych, np. w Afryce niektóre dzieci siedzą na podłodze, w Stanach nowoczesne klasy, komputery (ale niski poziom wykształcenia, wiedzy o świecie w różnych dziedzinach)


6. Szkoła Polska w Waterford a Akademia pana Kleksa

Kryteria porównywania

Szkoła Podstawowa
Nr 3 w Lubartowie
akademia pana kleksa
Wygląd szkoły i jej otoczenia










Wyposażenie szkoły (sprzęt, pomoce dydaktyczne)









Lekcje







Sposób nauczania (metody pracy na lekcji, pomysły nauczycieli)








Sposób sprawdzania wiedzy, oceniania uczniów





Nagrody i kary









Atuty (zalety) szkoły, największe atrakcje dla uczniów









7. Czytanie opisu Akademii.
8. Rysowanie schematu budynku w zeszycie.
9. Redagowanie opisu budynku Akademii z wykorzystaniem podanego słownictwa.

Temat: Układamy plan „Niezwykłej opowieści Mateusza”.

1.Czytanie odpowiednich fragmentów lektury.
2. Opowiadanie historii Mateusza.
3. Redagowanie planu.




Zadanie domowe
Wykonaj makietę Akademii pana Kleksa.
W zadaniu można wykorzystać dowolne materiały. Praca może być wykonana w parach.
Na sobotnie zajęcia proszę przynieść farby, pędzel i blok.




Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022