klasa 4b język polski z 23 listopada
Temat:
„Ach, co to była za szkoła!” – o Akademii profesora Kleksa.
1.Test ze znajomości lektury.
2. Nauka piosenki „Witajcie w naszej bajce”.
3. Krótka rozmowa - co kojarzy wam się ze
szkołą? Uczniowie zapisują w zeszytach swoje skojarzenia.
4. Rozmowa kierowana - dlaczego warto się uczyć, warto chodzić do szkoły?
Argumenty:
- można się czegoś nauczyć,
- w szkole szybko płynie czas i nie
nudzimy się,
- można zdobyć nowe umiejętności,
- możemy powiększyć grono przyjaciół,
- poznajemy świat,
- uczymy się rozwiązywać problemy.
Akademia Pana Kleksa - "Witajcie w naszej
bajce"
[Jan Brzechwa]
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe,
A dzieci wiem coś o tym latają samolotem.
Ref.:
Nikt tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu
I nawet ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie.
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Bo z nami jest weselej, ruszymy razem w knieje,
A w kniejach i dąbrowach przygoda już się chowa.
Ref.:
My ją znajdziemy sami, my chłopcy z dziewczętami,
A wtedy daję słowo, że będzie kolorowo.
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe,
A dzieci wiem coś o tym latają samolotem.
Ref.:
Nikt tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu
I nawet ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie.
Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa,
Bo z nami jest weselej, ruszymy razem w knieje,
A w kniejach i dąbrowach przygoda już się chowa.
Ref.:
My ją znajdziemy sami, my chłopcy z dziewczętami,
A wtedy daję słowo, że będzie kolorowo.
5.Garść ciekawostek o szkole:
Ø Dawna szkoła w Polsce:
- jedna sala lekcyjna, w zimie dzieci siedziały w czapkach i kożuchach,
nie miały książek (nowela Bolesława Prusa „Antek”),
- nauczyciel uczył wszystkich przedmiotów (szycie, rachowanie,
kaligrafia – sztuka ładnego pisania, haftowanie, gotowanie), nauczyciel
mieszkał w szkole;
- w Szkole Rycerskiej (Korpus Kadetów – 1765 r.) – przygotowywano do
służby wojskowej, uczono fechtunku, rysunku, literatury, tańca,
- szkoła pod zaborami – zakaz nauczania polskich treści, cenzura; strajk
we Wrześni pod zaborem pruskim.
Ø Edukacja na świecie:
- w starożytności nauczano – filozofowano na rynku – w centrum miasta,
- rozpoczęcie nauki w wieku 3 lat – Francja, Liban,
- rozpoczęcie nauki w wieku 4 lat – Australia,
- rok szkolny w Norwegii zaczyna się 15 sierpnia,
- w Libanie mundurki, a oprócz tego muzułmańskie dziewczyny chusty na
głowach,
- w Anglii ściąganie jest niedopuszczalne i karane,
- w Szkocji jeden z ciekawszych przedmiotów to ekonomika – gotowanie,
wyszywanie, robienie maskotek,
- różnice w wyposażeniu sal lekcyjnych, np. w Afryce niektóre dzieci siedzą
na podłodze, w Stanach nowoczesne klasy, komputery (ale niski poziom
wykształcenia, wiedzy o świecie w różnych dziedzinach)
6. Szkoła Polska w Waterford a Akademia pana Kleksa
Kryteria porównywania
|
Szkoła Podstawowa
Nr 3 w Lubartowie
|
akademia pana kleksa
|
Wygląd szkoły i jej otoczenia
|
|
|
Wyposażenie szkoły (sprzęt, pomoce dydaktyczne)
|
|
|
Lekcje
|
|
|
Sposób nauczania (metody pracy na lekcji, pomysły nauczycieli)
|
|
|
Sposób sprawdzania wiedzy, oceniania uczniów
|
|
|
Nagrody i kary
|
|
|
Atuty (zalety) szkoły, największe atrakcje dla uczniów
|
|
|
7. Czytanie opisu
Akademii.
8. Rysowanie schematu
budynku w zeszycie.
9. Redagowanie opisu
budynku Akademii z wykorzystaniem podanego słownictwa.
Temat:
Układamy plan „Niezwykłej opowieści Mateusza”.
1.Czytanie odpowiednich fragmentów lektury.
2. Opowiadanie historii Mateusza.
3. Redagowanie planu.
Zadanie domowe
Wykonaj makietę Akademii pana Kleksa.
W zadaniu można wykorzystać dowolne materiały. Praca
może być wykonana w parach.
Na sobotnie zajęcia proszę przynieść farby, pędzel i
blok.