klasa 6 język polski z 23 listopada
Temat: Podział i odmiana liczebników.
Podr. s. 84- 87, zad. 1,3,
7.
Liczebniki
- główne (dwa,
osiem, sto)
- porządkowe (pierwszy,
drugi)
- ułamkowe (pół,
półtora)
- zbiorowe (dwoje,
ośmioro)
Liczebniki porządkowe
odmieniają się tak jak przymiotniki. Liczebniki pozostałych typów odmieniają
się przez przypadki (dwa, dwóch, dwoma, dwoje, dwojga, dwojgu).
W zdaniu liczebniki pełnią najczęściej funkcję przydawki.
Liczebniki zbiorowe łączą się z:
• rzeczownikami będącymi nazwami młodych istot (dwoje
dzieci)
• rzeczownikami, które mają tylko liczbę mnogą (dwoje
sań)
• rzeczownikami odnoszącymi się do grup, w skład
których wchodzą mężczyźni i kobiety (czworo studentów)
Karta pracy
1. Podkreśl i nazwij poszczególne liczebniki w
zaproszeniu na urodziny.
Serdecznie zapraszam Sz. P. Jana i Ewę Janowskich na uroczystość urodzinową,
która odbędzie się o godz. 20.00 w Domu Artysty przy ulicy Małej
10. Goście proszeni są o przybycie pół godziny wcześniej.
Adam Nawrocki
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
2.Kiedy używać liczebników zbiorowych? Przeczytaj
podane wyrażenia i połącz z odpowiednim podpunktem.
dwoje
ludzi, mężczyzna i kobieta rzeczowniki
odnoszące się do osób różnej płci
troje
skrzypiec, drzwi
rzeczowniki nazywające obiekty występujące w parach
czworo
kurcząt, cieląt
rzeczowniki występujące tylko w liczbie mnogiej
dwoje
uszu, oczu, rąk rzeczowniki
nazywające istoty młode
3. Jaką funkcję w zdaniu pełni podkreślony liczebnik?
W piątek po południu w Katowicach spadł pierwszy śnieg.
Liczebnik pełni funkcję ……………………………………………….
4. Które liczebniki są w tych zdaniach niepoprawne?
Zastąp je odpowiednimi formami.
W klasie jest dwoje chłopców, którzy wszystkim
dokuczają.
…………………………………………………………………………………
Trzy kurczęta porwał jastrząb.
…………………………………………………………………………………
Jacek przybiegł dwa na metę.
…………………………………………………………………………………
Troje dziewcząt nie przyszło dzisiaj do szkoły.
…………………………………………………………………………………
Dwa drzwi było w klasie.
…………………………………………………………………………………
Pięć dzieci biegało po boisku szkolnym.
…………………………………………………………………………………
Temat:
Kiedy Joszko gra …
Podr. s. 92-
93, zad. 1-4.
1.Wysłuchanie piosenki i opisanie swoich wrażeń.
2. Analiza i interpretacja utworu.
3. Wybieranie z utworu ważnych myśli.
Temat:
Umiem uzasadnić własne zdanie.
Podr. s. 97 – 99, zad. 1-2.
1.Odczytanie tekstu.
2. Sformułowanie argumentów na podstawie tekstu.
3. Redagowanie własnego komentarza.