Klasa VB, WOP z 30.11.2019 r.
Temat: Społeczeństwo średniowiecza. System feudalny.
W pierwszej części zajęć przeprowadziliśmy pogadankę o Andrzejkach i Katarzynkach. Dzieci dowiedziały się, że były to wieczory spotkań i wróżb dziewcząt w Andrzejki i chłopców w Katarzynki. Powiedzieliśmy sobie w jaki sposób świętowano. Omówiliśmy kilka wróżb.
Uczniowie zostali poproszeni o zapytanie rodziców, opiekunów lub innych członków rodziny o znane im zwyczaje i wróżby związane z Katarzynkami i Andrzejkami.
Następnie przeszliśmy do tematu związanego ze średniowiecznym społeczeństwem.
W dalszej kolejności wymieniliśmy i scharakteryzowaliśmy poszczególne stany, czyli określone grupy społeczne różniące się od innych grup swoim statusem prawnym, przywilejami i obowiązkami na rzecz państwa.
Wyjaśniliśmy obowiązki i przywileje (szczególne uprawnienia) poszczególnych stanów (duchowieństwa, rycerstwa, mieszczan i chłopów).
Przyjrzeliśmy się uważnie drabinie feudalnej przedstawiającej zależności między różnymi stanami. Dokładnie przeanalizowaliśmy podział na seniorów i wasali oraz omówiliśmy znaczenie hołdu lennego, czyli nadania ziemi przez seniora wasalowi w zamian za służbę i pomoc zbrojną.
Na podstawie treści z podręcznika (s. 132-135) oraz informacji przyswojonych podczas lekcji uzupełniliśmy mapę myśli.
W pierwszej części zajęć przeprowadziliśmy pogadankę o Andrzejkach i Katarzynkach. Dzieci dowiedziały się, że były to wieczory spotkań i wróżb dziewcząt w Andrzejki i chłopców w Katarzynki. Powiedzieliśmy sobie w jaki sposób świętowano. Omówiliśmy kilka wróżb.
Uczniowie zostali poproszeni o zapytanie rodziców, opiekunów lub innych członków rodziny o znane im zwyczaje i wróżby związane z Katarzynkami i Andrzejkami.
Następnie przeszliśmy do tematu związanego ze średniowiecznym społeczeństwem.
Opowiedziałam uczniom w jaki
sposób władcy rządzili swoimi państwami we wczesnym średniowieczu. Przypomniałam zasadę, według której władca posiadał na własność cały kraj, co dawało mu
kontrolę nad wszystkimi ziemiami. Następnie wyjaśniłam, z jakiego powodu
królowie lub książęta zaczęli przekazywać część swoich posiadłości rycerzom,
duchownym czy dworzanom.
W dalszej kolejności wymieniliśmy i scharakteryzowaliśmy poszczególne stany, czyli określone grupy społeczne różniące się od innych grup swoim statusem prawnym, przywilejami i obowiązkami na rzecz państwa.
Wyjaśniliśmy obowiązki i przywileje (szczególne uprawnienia) poszczególnych stanów (duchowieństwa, rycerstwa, mieszczan i chłopów).
Przyjrzeliśmy się uważnie drabinie feudalnej przedstawiającej zależności między różnymi stanami. Dokładnie przeanalizowaliśmy podział na seniorów i wasali oraz omówiliśmy znaczenie hołdu lennego, czyli nadania ziemi przez seniora wasalowi w zamian za służbę i pomoc zbrojną.
Na podstawie treści z podręcznika (s. 132-135) oraz informacji przyswojonych podczas lekcji uzupełniliśmy mapę myśli.
Zrobiliśmy ćwiczenie nr 3 na stronie 72 oraz 5 na stronie 73 Zeszytu ćwiczeń.