Klasa VB, WOP z 30.11.2019 r.

Temat: Społeczeństwo średniowiecza. System feudalny.

W pierwszej części zajęć przeprowadziliśmy pogadankę o Andrzejkach i Katarzynkach. Dzieci dowiedziały się, że były to wieczory spotkań i wróżb dziewcząt w Andrzejki i chłopców w Katarzynki. Powiedzieliśmy sobie w jaki sposób świętowano. Omówiliśmy kilka wróżb.  
Uczniowie zostali poproszeni o zapytanie rodziców, opiekunów lub innych członków rodziny o znane im zwyczaje i wróżby związane z Katarzynkami i Andrzejkami. 

Następnie przeszliśmy do tematu związanego ze średniowiecznym społeczeństwem.  


Opowiedziałam uczniom w jaki sposób władcy rządzili swoimi państwami we wczesnym średniowieczu. Przypomniałam  zasadę, według której władca posiadał na własność cały kraj, co dawało mu kontrolę nad wszystkimi ziemiami. Następnie wyjaśniłam, z jakiego powodu królowie lub książęta zaczęli przekazywać część swoich posiadłości rycerzom, duchownym czy dworzanom. 

W dalszej kolejności wymieniliśmy i scharakteryzowaliśmy poszczególne stany, czyli określone grupy społeczne różniące się od innych grup swoim statusem prawnym, przywilejami i obowiązkami na rzecz państwa. 
Wyjaśniliśmy obowiązki i przywileje (szczególne uprawnienia) poszczególnych stanów (duchowieństwa, rycerstwa, mieszczan i chłopów).




Przyjrzeliśmy się uważnie drabinie feudalnej  przedstawiającej zależności między różnymi stanami. Dokładnie przeanalizowaliśmy podział na seniorów i wasali oraz omówiliśmy znaczenie hołdu lennego, czyli nadania ziemi  przez seniora wasalowi w zamian za służbę i pomoc zbrojną. 

Na podstawie treści z podręcznika (s. 132-135) oraz informacji przyswojonych podczas lekcji uzupełniliśmy mapę myśli.


 
Zrobiliśmy ćwiczenie nr 3 na stronie 72  oraz 5 na stronie 73 Zeszytu ćwiczeń.





Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia