Klasa VII, WOP z 22.02.2020 r.
Temat nr 1: Represje
po powstaniu styczniowym.
1. Represje po upadku powstania styczniowego.
2. Rusyfikacja.
3. Postawy Polaków w Królestwie Polskim oraz na zesłaniu wobec rusyfikacji.
Proszę zapoznać się z tematem w podręczniku s. 126-129.
Temat nr 2: W zaborze pruskim i austriackim
1. Germanizacja i Kulturkampf.
2. Antypolska polityka władz niemieckich.
3. Walka Polaków z germanizacją.
4. Autonomia galicyjska.
Pracowaliśmy w grupach, gdzie zadaniem każdej grupy było przygotowanie 3 minutowego wystąpienia na temat zagadnienia przygotowanego przez nauczyciela.
Zapoznaliśmy się również z tekstem Roty napisanej przez Marię Konopnicką.
Nie rzucim ziemi skąd nasz ród!
1. Represje po upadku powstania styczniowego.
2. Rusyfikacja.
3. Postawy Polaków w Królestwie Polskim oraz na zesłaniu wobec rusyfikacji.
Proszę zapoznać się z tematem w podręczniku s. 126-129.
Temat nr 2: W zaborze pruskim i austriackim
1. Germanizacja i Kulturkampf.
2. Antypolska polityka władz niemieckich.
3. Walka Polaków z germanizacją.
4. Autonomia galicyjska.
Pracowaliśmy w grupach, gdzie zadaniem każdej grupy było przygotowanie 3 minutowego wystąpienia na temat zagadnienia przygotowanego przez nauczyciela.
Zapoznaliśmy się również z tekstem Roty napisanej przez Marię Konopnicką.
Nie rzucim ziemi skąd nasz ród!
Nie damy pogrześć mowy.
Polski my naród, polski lud,
Królewski szczep Piastowy.
Nie damy, by nas zgnębił wróg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Polski my naród, polski lud,
Królewski szczep Piastowy.
Nie damy, by nas zgnębił wróg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Do krwi ostatniej kropli z żył
Bronić będziemy ducha,
Aż się rozpadnie w proch i w pył
Krzyżacka zawierucha.
Twierdzą nam będzie każdy próg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Bronić będziemy ducha,
Aż się rozpadnie w proch i w pył
Krzyżacka zawierucha.
Twierdzą nam będzie każdy próg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz
Ni dzieci nam germanił,
Orężny stanie hufiec nasz,
Duch będzie nam hetmanił.
Pójdziemy, gdy zabrzmi złoty róg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Ni dzieci nam germanił,
Orężny stanie hufiec nasz,
Duch będzie nam hetmanił.
Pójdziemy, gdy zabrzmi złoty róg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Nie damy miana Polski zgnieść
Nie pójdziem żywo w trumnę
Na Polski imię, na jej cześć
Podnosi czoła dumne.
Odzyska ziemi dziadów wnuk!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Nie pójdziem żywo w trumnę
Na Polski imię, na jej cześć
Podnosi czoła dumne.
Odzyska ziemi dziadów wnuk!
Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!
Wszystkim nieobecnym może pomóc poniższa tabela, którą uczniowie otrzymali na początku pierwszej lekcji.
Proszę przeczytać podręcznik s. 126-129.
Zeszyt ćwiczeń, s. 55 ćw.5, s.54-55 - 1 dowolnie wybrane ćwiczenie.
Lp.
|
Temat lekcji
|
Cel lekcji
|
Kryteria sukcesu
|
1.
|
Represje
po powstaniu styczniowym
|
1. Poznam i będę potrafił/a
wymienić bezpośrednie represje wobec uczestników powstania styczniowego
2. Poznam pojęcia:
pozytywiści, rusyfikacja, lojalizm, Kraj Przywiślański, „noc apuchtinowska”,
tajne komplety, trójlojalizm, generał–gubernator
3. Przedstawię postawy
Polaków w Królestwie Polskim wobec rusyfikacji
|
1. Potrafię wyjaśnić znaczenie terminów: rusyfikacja,
pozytywiści, lojalizm, Kraj Przywiślański, „noc apuchtinowska”, tajne
komplety, trójlojalizm, generał–gubernator
2. Przedstawiam politykę władz carskich wobec Królestwa
Polskiego
3. Charakteryzuję proces rusyfikacji
w Królestwie Polskim i na ziemiach zabranych
4. Potrafię wyjaśnić, dlaczego władze carskie walczyły
z polskim Kościołem
5. Omawiam rolę i postawy Polaków na zesłaniu
|
2.
|
W zaborze pruskim i austriackim
|
1. Poznam politykę władz
pruskich wobec Polaków
oraz przedstawię postawy Polaków wobec działań zaborców
2.Poznam pojęcia: autonomia,
kulturkampf, strajk szkolny, rugi pruskie, Komisja Kolonizacyjna, Hakata, stańczycy
3. Poznam autonomię
galicyjską i jej znaczenie dla rozwoju polskiego życia narodowego
|
1. Charakteryzuję politykę germanizacji w edukacji i
gospodarce oraz przedstawiam postawy Polaków wobec polityki władz pruskich
2. Wyjaśniam na czym polegała polityka kulturkampfu
3. Wymieniam instytucje autonomiczne w Galicji oraz rozumiem
znaczenie autonomii galicyjskiej dla rozwoju polskiego życia narodowego
4. Rozumiem pojęcia: autonomia, kulturkampf, strajk
szkolny, rugi pruskie, Komisja Kolonizacyjna, Hakata, stańczycy
|