J.polski, klasa 8, 25 kwietnia
Temat: Elegia o...(chłopcu polskim) jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę.
Podręcznik, s.233-234
1. Określeni historycznego kontekstu utworu.
Prezentacja fotografii dzieci z okresu powstania warszawskiego znajduje się na stronie Muzeum Powstania Warszawskiego: www.1944.pl/, zakładki: przeglądaj zasoby, Fototeka, Dzieci
Notatka:
W trakcie powstania dzieci pomagały przy budowie barykad, były łącznikami,kolporterami poczty powstańczej, zajmowały się dystrybucją wody i żywności, brały udział w gaszeniu pożarów, czyszczeniu broni, ale także brały udział w walkach.
Tytuł wiersza nawiązuje do utworu o charakterze żałobnym. Podmiotem lirycznym w wierszu jest matka utożsamiana z ojczyzną. Jej wypowiedź jest niezwykle czuła, mówi o swym syneczku, nawiązuje do jego dziecięcych zabaw, wspomina naukę. Utwór pokazuje przeżycia matek, które musiały żegnać swych młodych synów- żołnierzy idących do walki. Pokazuje ich ogromny ból, współczucie i ogrom cierpienia jakie odczuwają po stracie dzieci. Utwór konczy pytanie, na które matka nigdy nie otrzyma odpowiedzi.
Utwór składa się z dwunastu wersów. Liczba sylab w poszczególnych linijkach jest różna, od 13 do 15. W utworze pojawiają się rymy parzyste, których liczba wynosi 5 (nie rymują się wersy 5 i 6). Trzy z nich to rymy męskie (trwóg : dróg), z czego dwa są niedokładne (drżą : krwią, noc : zło). Kolejne dwa to niedokładne rymy żeńskie (pożóg : morze, ręką : pękło).
W utworze pojawiają się:
epitety, ukazujące okrucieństwo wojny: smutne oczy, ruda krew, żelazne łzy
porównania: od snów co jak matyl drżą, i poczułeś jak się jeży w w dzwięku minut zło
metafora: gdyś jej ścieżki powycinał żelaznymi łzami
Proszę o wysłuchanie pisenki zespołu Lao Che Godzina W. i zastanowienie się nad interpretacją utworu Baczyńskiego
https://www.youtube.com/watch?v=ZxTTONxopaM
Temat: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu Jana Lechonia pt. "Przypowieść".
Podręcznik, s. 234- 235
Polacy walczyli poza granicami Polski w różnych okolicznościach historycznych - okres napoleoński, Wiosna Ludów, okres wojen światowych. Czy obecnie Polacy walczą lub prowadzą operacje pokojowe?
Wiersz ma cechy przypowieści.
Przypowieść, inaczej parabola to utwór narracyjny o charakterze moralizatorskim, w którym wydarzenie jest opowiedziane nie ze względu na atrakcyjność fabuły czy postaci, ale jako przykład służący zilustrowaniuprawd uniwersalnych lub moralnych.
Definicja pochodzi z podręcznika, s.357
W wierszu Jana Lechonia "Przypowieść" ukazany jest żołnierz, który walczy, mimo, iż nikt nie podziękuje mu, nikt się nie odwdzięczy za jego ofiarność, walkę, waleczność. Ukazane jest ogromne poświęcenie, waleczność, ofiarność. Nie liczy się cena. Zawsze warto walczyć za ojczyznę, bez względu na cenę jaką przyjdzie nam zapłacić. Utwór ma charakter ponadczasowy, uniwersalny.
Proszę o obejrzenie krótkiego filmu pt. Niezwyciężeni w reż M. Misińskiego
https://www.youtube.com/watch?v=M7MSG4Q-4as
Temat: Utrwalamy wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej.
Podręcznik, s.236- 237
Samodzielna praca z tekstem.
Odpowiedzi do zadań 1-12 proszę przesłać na adres mailowy:
Podręcznik, s.233-234
1. Określeni historycznego kontekstu utworu.
Prezentacja fotografii dzieci z okresu powstania warszawskiego znajduje się na stronie Muzeum Powstania Warszawskiego: www.1944.pl/, zakładki: przeglądaj zasoby, Fototeka, Dzieci
Notatka:
W trakcie powstania dzieci pomagały przy budowie barykad, były łącznikami,kolporterami poczty powstańczej, zajmowały się dystrybucją wody i żywności, brały udział w gaszeniu pożarów, czyszczeniu broni, ale także brały udział w walkach.
Tytuł wiersza nawiązuje do utworu o charakterze żałobnym. Podmiotem lirycznym w wierszu jest matka utożsamiana z ojczyzną. Jej wypowiedź jest niezwykle czuła, mówi o swym syneczku, nawiązuje do jego dziecięcych zabaw, wspomina naukę. Utwór pokazuje przeżycia matek, które musiały żegnać swych młodych synów- żołnierzy idących do walki. Pokazuje ich ogromny ból, współczucie i ogrom cierpienia jakie odczuwają po stracie dzieci. Utwór konczy pytanie, na które matka nigdy nie otrzyma odpowiedzi.
Utwór składa się z dwunastu wersów. Liczba sylab w poszczególnych linijkach jest różna, od 13 do 15. W utworze pojawiają się rymy parzyste, których liczba wynosi 5 (nie rymują się wersy 5 i 6). Trzy z nich to rymy męskie (trwóg : dróg), z czego dwa są niedokładne (drżą : krwią, noc : zło). Kolejne dwa to niedokładne rymy żeńskie (pożóg : morze, ręką : pękło).
W utworze pojawiają się:
epitety, ukazujące okrucieństwo wojny: smutne oczy, ruda krew, żelazne łzy
porównania: od snów co jak matyl drżą, i poczułeś jak się jeży w w dzwięku minut zło
metafora: gdyś jej ścieżki powycinał żelaznymi łzami
Proszę o wysłuchanie pisenki zespołu Lao Che Godzina W. i zastanowienie się nad interpretacją utworu Baczyńskiego
https://www.youtube.com/watch?v=ZxTTONxopaM
Temat: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu Jana Lechonia pt. "Przypowieść".
Podręcznik, s. 234- 235
Polacy walczyli poza granicami Polski w różnych okolicznościach historycznych - okres napoleoński, Wiosna Ludów, okres wojen światowych. Czy obecnie Polacy walczą lub prowadzą operacje pokojowe?
Wiersz ma cechy przypowieści.
Przypowieść, inaczej parabola to utwór narracyjny o charakterze moralizatorskim, w którym wydarzenie jest opowiedziane nie ze względu na atrakcyjność fabuły czy postaci, ale jako przykład służący zilustrowaniuprawd uniwersalnych lub moralnych.
Definicja pochodzi z podręcznika, s.357
W wierszu Jana Lechonia "Przypowieść" ukazany jest żołnierz, który walczy, mimo, iż nikt nie podziękuje mu, nikt się nie odwdzięczy za jego ofiarność, walkę, waleczność. Ukazane jest ogromne poświęcenie, waleczność, ofiarność. Nie liczy się cena. Zawsze warto walczyć za ojczyznę, bez względu na cenę jaką przyjdzie nam zapłacić. Utwór ma charakter ponadczasowy, uniwersalny.
Proszę o obejrzenie krótkiego filmu pt. Niezwyciężeni w reż M. Misińskiego
https://www.youtube.com/watch?v=M7MSG4Q-4as
Temat: Utrwalamy wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej.
Podręcznik, s.236- 237
Samodzielna praca z tekstem.
Odpowiedzi do zadań 1-12 proszę przesłać na adres mailowy:
jola-golec45@wp.pl lub jolaszabat34 @gmail.com
Pozdrawiam serdecznie.
Jolanta Szabat