26.09.2020-j. polski/kl.5a
Temat: Jak starożytni Grecy wyobrażali sobie świat?
1. Zapoznanie z fragmentem tekstu „Początek świata”-podręcznik s. 31.
2. Uzupełnienie schematu dotyczącego wyobrażeń o świecie starożytnych Greków (ćw.1,2 s.33).
3. Wprowadzenie pojęcia mit.
4. Ćw. 3 s.33
Temat: Jak Bóg stworzył świat.
1. Zapoznanie się z fragmentem biblijnym.
Księga Rodzaju- pierwsza księga Starego Testamentu, opowiada o początkach świata i człowieka.
2. Omówienie etapów stworzenia świata ( wklejenie do zeszytu rysunków przedstawiających stworzenie świata przez Boga).
3. Według Greków i Indian bogowie stworzyli najpierw ludzi bardzo niedoskonałych. A jak ocenił swoje dzieło Bóg?
4. Notatka
Jedynym powodem, dla którego Bóg stwarza, jest jego miłość i dobroć. Bóg jest potężny, a wszystko, co stworzył, jest doskonale, bardzo dobre i potrzebne.
(...) A Bóg widział, ze wszystko, co uczynił, było bardzo dobre(...)”. Przymiotnik „dobry” oznacza nie tylko piękno, ale i mądrość . Niesie przesłanie dla człowieka, ze tak rozumiane dobro należy szanować i pielęgnować.
Temat:O stworzeniu człowieka w tekście biblijnym i na XIV- wiecznej ilustracji.
1. Zapoznanie się z fragmentem biblijnym „Pierwotny stan szczęścia” (str.36).
Jaki był człowiek, którego stworzył Bóg?
Bóg chciał stworzyć człowieka, który będzie jemu podobny. Chciał, aby czlowiek był najważniejszy wśród wszystkich istot żywych. Stwarzając człowieka, Bóg pragnął mu zapewnić wszystko - od pokarmu począwszy.
Co to jest zakazany owoc?
zakazany owoc => rzecz nęcąca, ale niedostępna z powodu zakazu: owoc, którego zjedzenie Bóg zakazał pierwotnym ludziom
2. Ćw. 1 str. 37
3. Redagowanie rozwinięcia i zakończenia opisu ( ćw.3 s. 38).
Zadanie domowe
1. Przygotuj ustną wypowiedź o tym, jak starożytni Grecy wyobrażali sobie świat i jego powstanie.
2. Ćwiczenie 3 str. 36 (podręcznik).
3. Ćw. 1-5 s. 17 ( ćwiczenia)
4. Przeczytaj: „Demeter i Kora” (s.40), Prometeusz(s.45).