kl.4b - j. pol.- 26.10.20
Temat: Pierwsze spotkanie z lekturą pt. „Akademia pana Kleksa”.
1. Test ze znajomości lektury.
2. Konkurs. Nauczyciel czyta pytanie, a każdy uczeń może zgłosić w dowolnej chwili chęć odpowiedzi. Obowiązuje kolejność zgłoszeń. Punkty przyznawane są tej osobie, która jako pierwsza udzieli ustnie prawidłowej odpowiedzi (za każdą prawidłową odpowiedź - 2 piegi, za każdą nieprawidłową odp. 1 pieg).
Temat: Niezwykłe lekcje w Akademii pana Kleksa.
1. Wyjaśnienie znaczenia wyrazu „akademia”. Akademia - uroczyste przedstawienie szkolne. Akademia - wyższa uczelnia
2. Kto jest narratorem ( czyli osobą, która opowiada o wydarzeniach) w „Akademii pana Kleksa”? Podaj jak najwięcej imion mieszkańców Akademii.
3. Wygląd Akademii. Dokończ zdania opisujące Akademię ( ksero).
4. W Akademii pana Kleksa (rozkład dnia, lekcje w Akademii, jakie nagrody i kary stosowane są w Akademii? Obowiązki uczniów) - ksero 2.
5. Akademia pana Kleksa była szkołą niezwykłą. W Akademii uczyli się tylko chłopcy, których imiona rozpoczynały się się na literę A. Poza nauką chłopcy bawią się, odwiedzają różne baśnie, gotują z panem Kleksem, zwiedzają fabrykę, poszukują skarbów. Akademia pana Kleksa jest niezwykłą szkołą z Krainy Baśni i Fantazji.
Temat: Opisujemy postać pana Kleksa.
1. Krzyżówka. Kto pierwszy poda hasło otrzymuje 10 piegów.
2. Przedstawienie postaci.
Ambroży Kleks, nauczyciel, profesor Akademii, niezwykły uczony.
3. Wygląd pana Kleksa.
- średniego wzrostu, nie wiadomo czy gruby, czy chudy - twarz usiana piegami -rozwiana czupryna, która mieni się barwami tęczy -czarna, gęsta broda -wielki, ruchliwy nos, na którym tkwią srebrne binokle -mądre i przenikliwe oczy
4. Ubiór.
- nosił szerokie spodnie, czekoladowy surdut, aksamitną, cytrynową kamizelkę, kokardę zamiast krawatu, sztywny biały kołnierzyk
5. Zachowanie
- unosi się w powietrzu - odgaduje myśli chłopców - przyrządza potrawy z kwiatów, farb, szkiełek - pije zielony płyn, który przywraca pamięć - sypia w pudełku - łyka pigułki na porost włosów - używa powiększającej pompki - dostaje się przez komin do swoich sekretów - leczy chore sprzęty - traktował uczniów po przyjacielsku - prowadzi niezwykle lekcje
6. Opinie o panu Kleksie ( indywidualna ucznia).
OPIS POSTACI
1. Przedstawić opisywaną osobę ( ile ma lat, gdzie mieszka i czyn się zajmuje).
2. Wygląd osoby bohatera ( wzrost, sylwetka, rysy twarzy, włosy, oczy, ubiór).
3. Zachowanie/usposobienie ( jak się porusza, mówi, gestykuluje).
4. Moja opinia na temat opisywanej postaci z uzasadnieniem.
Zadanie domowe
1. Napisz opis pana Kleksa i narysuj go. 2. Opisz, gdzie mieściła się i jak wyglądała Akademia. 3. Przeczytaj rozdział „Niezwykła opowieść Mateusza”.