Lekcja WOP klasa 5B 12/12/2020

Temat: Mieszko I i początki Polski. 

Pragnę przypomnieć wszystkim o zaległych pracach domowych, które bede zbieral po przerwie swiatecznej. 

Spotykamy się ponownie 9 Stycznia.

Wszystkim uczniom oraz ich rodzicom życzę radosnych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia  oraz  wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.

Robert Mikolajczyk



Państwo Polan z głównym grodem Gniezno, stało się kolebką państwa polskiego. W wyniku podbojów Polanie podporządkowali sobie większość plemion żyjących na obszarze dzisiejszej Polski. Plemieniem Polan rządził ród Piastów. Według legendy Piastowie wywodzili się od rolnika – PIASTA. Potomkami Piasta byli kolejno SIEMOWIT, LESTEK, SIEMOMYSŁ. Syn Siemomysła – książę MIESZKO I odziedziczył po ojcu silne państwo, które rozpościerało się w środkowej części dzisiejszej Polski. To właśnie Mieszko jest uznawany za pierwszego władcę Polski. W trakcie swojego panowania Mieszko dokonywał dalszych podbojów plemion słowiańskich, ich podbite ziemie włączał do swojego władztwa. Pod jego panowaniem znalazł się obszar zbliżony do terytorium współczesnej Polski, z wyjątkiem ziem północno – wschodnich zamieszkanych przez plemiona Prusów. (zobacz, mapka – podręcznik str.168 – państwo Mieszka I)

POLSKA PIERWSZYCH PIASTÓW - ppt video online pobierz


Skąd wzięła się nazwa Polski?  Nazwa plemienia Polan pochodzi prawdopodobnie od słowa ,,pole”. Polanie mieszkali wśród pól i zajmowali się rolnictwem. Utworzone przez nich państwo zostało nazwane Polską od nazwy ich plemienia – Polan.

Książę Mieszko  dążył do zwiększenia znaczenia państwa polskiego wśród innych państw europejskich. Był poganinem, a tylko przyjęcie chrześcijaństwa mogło podnieść znaczenie Polski na arenie międzynarodowej. Mieszko uznał przyjęcie chrztu za niezbędny krok.

Przyjecie chrześcijaństwa przez Mieszka i Polskę odbyło się za pośrednictwem Czech. Książę zawarł sojusz z Czechami przeciwko Wieletom. Pojął za żonę czeską księżniczkę DOBRAWĘ, córkę księcia czeskiego Bolesława i w 966 roku przyjął chrzest. Nie wiemy dokładnie gdzie to się stało, być może na Ostrowie Lednickim, w Gnieźnie lub Poznaniu. Chrzest Mieszka uznajemy za symboliczny początek państwa polskiego. W Poznaniu powstało pierwsze biskupstwo z biskupem Jordanem na czele. Na rozkaz księcia ludność musiała przyjmować nową wiarę, a w głównych grodach zaczęto wznosić kościoły i kaplice. 

Mieszko dzięki sojuszowi z Czechami pokonał Wieletów, w 972r. pod Cedynią odparł zbrojny najazd niemieckiego margrabiego Hodona i umocnił swoje panowanie na Pomorzu. 

Przyjęcie chrztu przez Mieszka przyczyniło się do znacznego wzrostu polskiego władcy na arenie międzynarodowej i zacieśnienia więzi z państwami w Europie Zachodniej. Nowa religia wzmocniła władzę księcia, jego władza zgodnie z nauką  Kościoła pochodziła od Boga. Kościół pomagał w organizacji państwa, prowadzeniu kancelarii, dyplomacji i rozwoju kultury, pomagał w zacieraniu różnic między plemionami  i przyczynił się do ukształtowania jednolitego polskiego społeczeństwa.

POLECENIA DO WYKONANIA 
1. Temat lekcji wpisz do zeszytu przedmiotowego. 
2. Przeczytaj w podręczniku str. 165 – 169 wiadomości dotyczące tematu lekcji. 
3. Wykonaj samodzielnie notatkę w zeszycie według następującego planu: 
*pochodzenie Mieszka I (z jakiego rodu pochodził, po kim i gdzie panował), 
*wyjaśnij skąd wzięła się nazwa Polski, 
*przyjęcie przez Mieszka chrztu (skąd, kiedy i gdzie), 
*bitwa pod Cedynią (kiedy się odbyła, kogo Mieszko pokonał),
 *wymień korzyści jakie przyniosło Polsce przyjecie chrztu (wymień wszystkie korzyści).

Karty pracy do wykonania.

 Mieszko I i początki Polski
 
 
1. Przeczytaj fragment kroniki niemieckiego biskupa Thietmara [czytaj: titmara], opisujący bitwę pod Cedynią. Następnie wykonaj polecenia.
 
Bitwa pod Cedynią
 
Tymczasem […] Hodo [Hodon], zebrawszy wojsko, napadł z nim na Mieszka, który był wierny cesarzowi [...]. Na pomoc margrabiemu* pośpieszył wraz ze swoimi tylko mój ojciec, graf** Zygfryd, podówczas młodzieniec i jeszcze nieżonaty. Kiedy w dzień św. Jana Chrzciciela starli się z Mieszkiem, odnieśli zrazu zwycięstwo, lecz potem w miejscowości zwanej Cydzyną [Cedynią] brat jego Czcibor zadał im klęskę, kładąc trupem wszystkich najlepszych rycerzy z wyjątkiem wspomnianych grafów. Cesarz, poruszony do żywego wieścią o tej klęsce, wysłał czym prędzej gońców, nakazując Hodonowi i Mieszkowi, aby pod rygorem utraty jego łaski zachowali pokój do czasu, gdy przybędzie na miejsce i osobiście zbada sprawę.
 
Źródło: Kronika Thietmara, oprac. M.Z. Jedlicki, Poznań 1953.
 

* Margrabia – zarządca przygranicznej prowincji w dawnym państwie niemieckim. ** Graf – w średniowieczu: jeden z tytułów szlacheckich.
 
 
a) Wskaż właściwe dokończenie każdego zdania.
 
Brat Mieszka I miał na imię
A. Hodo.      C. Czcibor.
B. Zygfryd.      D. Bolesław.
 
Biskup Thietmar był
A. synem grafa Zygfryda.    C. synem margrabiego Hodona.
B. bratem grafa Zygfryda.    D. bratem margrabiego Hodona.
 
 
b)  Napisz, jak i dlaczego cesarz zareagował na wieść o wyniku bitwy pod Cedynią.
 
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________ 


Mieszko I i poczatki Polski.

Zapisz w wyznaczonych miejscach w tabeli mocne i słabe strony decyzji o przyjęciu chrztu przez Miesz­ka I, a następnie wymień szanse i zagrożenia, przed którymi stanęło państwo Polan. Odpowiednie informacje wybierz z poniższej ramki.

• rozwój kultury na ziemiach polskich,

• groźba buntu ludności wiernej dotychczasowej wierze,

• wzrost pozycji państwa Polan w Europie,

• możliwość nawiązywania przyjaznych stosunków z krajami chrześcijańskimi,

• sojusz z Czechami,

• narzucenie nowej religii wbrew woli ludności,

• ryzyko wojny z pogańskimi plemionami sąsiadującymi z państwem Mieszka I,

• wzrost znaczenia polskiego władcy w kraju i za granicą,

• uniknięcie najazdów chrześcijańskich sąsiadów pod pretekstem walki z poganami,

• dłuższy czas na zaprowadzenie chrześcijaństwa na ziemiach polskich,

• włączenie Polski w krąg kultury chrześcijańskiej

Chrzest Polski

Mocne strony

Słabe strony

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szanse

Zagrożenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022