Kl.5a-j.pol.-23.01.’21

 Temat: Kto opowiada o porwaniu Stasia i Nel? 

1. Krótka informacja na temat Henryka Sienkiewicza.

2. Geneza powstania powieści „W pustyni i w puszczy”.

3. Określenie elementów świata przedstawionego ( bohaterowie, czas, miejsce).

4. Wspólne tworzenie planu wydarzeń. 

5. Poznanie pojęcia narratora (str. 121).

6. Ustnie zrobiliśmy ćw.3 str. 121.


Temat: Żyć podróżami - Zofia Beszczyńska „podróże”.

1. Odczytanie wiersza. 

2. Wykonanie ćw.1,2,3 str. 139

Notatka

Wiersz jest zbudowany z pięciu strof, które rozpoczynają się informacjami o czasie wspomnianych zdarzeń. Cztery pierwsze zwrotki zawierają opis wymyślonych podróży bohatera, a w ostatniej przedstawiono przygotowania do prawdziwej wyprawy. 

Temat: Powtórzenie wiadomości o czasowniku. 

1. Rozpoznaj tryb czasownika: przepiszmy (tryb rozkazujący), będziemy pisali (tryb oznajmującym), przepiszcie (tryb rozkazujący)

2. Od czasownika w trybie oznajmującym utwórz formę trybu przypuszczającego i rozkazującego: wracałeś-wracałbyś-wracaj

3. Od bezokoliczników utwórz firmy trybu przypuszczającego.

Nel (pomóc) pomogłaby Stasiowi, gdyby była starsza. 

Ania nigdy (nie przyznać się) nie przyznałaby się do winy.

4. Określ formy gramatyczne czasowników: trafiło się, nie smakuje.

5. Odmień przez osoby czasownik „pisać”. 


Zadanie domowe

1. W dowolnym czasie, obejrzyj film „W pustyni i w puszczy”. 

2. Przygotuj się na sprawdzian z czasownika. Zakres materiału: 

-czasownik - pytania, czasy, formy gramatyczne(str.114), pisownia „nie”z czasownikami

-tryby czasownika (str.131), pisownia cząstek -bym, -byś, -by

-czasowniki dokonane i niedokonane (str.158)

3. Przeczytaj tekst C.W.Carama „Bajka o biednym chłopcu, który znalazł skarb”- podręcznik str.143.



Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022