Kl.5a-j.pol.-23.01.’21
Temat: Kto opowiada o porwaniu Stasia i Nel?
1. Krótka informacja na temat Henryka Sienkiewicza.
2. Geneza powstania powieści „W pustyni i w puszczy”.
3. Określenie elementów świata przedstawionego ( bohaterowie, czas, miejsce).
4. Wspólne tworzenie planu wydarzeń.
5. Poznanie pojęcia narratora (str. 121).
6. Ustnie zrobiliśmy ćw.3 str. 121.
Temat: Żyć podróżami - Zofia Beszczyńska „podróże”.
1. Odczytanie wiersza.
2. Wykonanie ćw.1,2,3 str. 139
Notatka
Wiersz jest zbudowany z pięciu strof, które rozpoczynają się informacjami o czasie wspomnianych zdarzeń. Cztery pierwsze zwrotki zawierają opis wymyślonych podróży bohatera, a w ostatniej przedstawiono przygotowania do prawdziwej wyprawy.
Temat: Powtórzenie wiadomości o czasowniku.
1. Rozpoznaj tryb czasownika: przepiszmy (tryb rozkazujący), będziemy pisali (tryb oznajmującym), przepiszcie (tryb rozkazujący)
2. Od czasownika w trybie oznajmującym utwórz formę trybu przypuszczającego i rozkazującego: wracałeś-wracałbyś-wracaj
3. Od bezokoliczników utwórz firmy trybu przypuszczającego.
Nel (pomóc) pomogłaby Stasiowi, gdyby była starsza.
Ania nigdy (nie przyznać się) nie przyznałaby się do winy.
4. Określ formy gramatyczne czasowników: trafiło się, nie smakuje.
5. Odmień przez osoby czasownik „pisać”.
Zadanie domowe
1. W dowolnym czasie, obejrzyj film „W pustyni i w puszczy”.
2. Przygotuj się na sprawdzian z czasownika. Zakres materiału:
-czasownik - pytania, czasy, formy gramatyczne(str.114), pisownia „nie”z czasownikami
-tryby czasownika (str.131), pisownia cząstek -bym, -byś, -by
-czasowniki dokonane i niedokonane (str.158)
3. Przeczytaj tekst C.W.Carama „Bajka o biednym chłopcu, który znalazł skarb”- podręcznik str.143.