Klasa 4B Test z WOP 30/01/2021
1 Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Legendarnym założycielem Gniezna był
A. Czech. B. Lech. C. Piast. D. Popiel.
2 Wymień dwie przyczyny przyjęcia chrztu przez Mieszka I.
a)
b)
3 Przyporządkuj każdej z dat odpowiednie wydarzenie. Następnie wpisz daty we właściwych miejscach na osi czasu.
1. 966 rok 2. 997 rok 3. 1025 rok
A. chrzest Mieszka I B. śmierć biskupa Wojciecha C. koronacja królewska Bolesława Chrobrego D. zjazd gnieźnieński
1…..2.…..3.…..
IX |
X |
XI |
4 Skreśl w nawiasie błędne informacje, tak aby powstały zdania prawdziwe.
(Otton III / Książę Bolesław) wykupił zwłoki biskupa Wojciecha i nakazał złożyć je w katedrze gnieźnieńskiej.
Jednym ze skutków spotkania władców w 1000 roku było utworzenie w Gnieźnie (biskupstwa / arcybiskupstwa).
5 Wypisz po dwie przyczyny i dwa skutki założenia Akademii Krakowskiej. Wykorzystaj informacje zamieszczone poniżej.
rozwój polskiej nauki, wzrost znaczenia Krakowa i Polski w Europie, wysokie koszty studiów za granicą, wojna z Krzyżakami, brak wykształconych osób w Polsce
6 Co oznacza sformułowanie „polegać na kimś jak na Zawiszy”?
7 Przeczytaj tekst źródłowy o Jadwidze. Następnie wykonaj polecenia.
Twarz miała bardzo piękną, ale piękniejsze były jej obyczaje i cnoty. Zaszczepiła wiarę chrześcijańską na Litwie. Ona odnowiła Uniwersytet założony w mieście Kazimierzu przez króla polskiego Kazimierza II. [...] Ona utrzymywała wielu utalentowanych
młodzieńców odbywających naukę w szkołach średnich. Wszystkie swoje klejnoty, szaty, pieniądze i całą królewską spuściznę poleciła [...] wydać na wsparcie dla osób nieszczęśliwych i na fundację Uniwersytetu Krakowskiego. [...] Ubogim wdowom, przybyszom, pielgrzymom i wszelkim ludziom nieszczęśliwym i potrzebującym okazywała wspaniałomyślną, wielką rozrzutność i hojność. Nie można w niej było dostrzec śladu lekkomyślności, śladu gniewu i pychy, śladu zawiści.
Źródło: Jan Długosz, Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego, tłum. J. Mrukówna, Warszawa 1981, s. 301–303.
a) Podaj, o kogo troszczyła się Jadwiga.
b) Przedstaw, jakie były zasługi Jadwigi dla rozwoju Akademii Krakowskiej.
c) Wyjaśnij, jaki był stosunek autora kroniki do Jadwigi – pozytywny czy negatywny?
Uzasadnij swoją odpowiedź dwoma przykładami.
8. Wyjaśnij, dlaczego o Koperniku mówi się wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię.
9 Ułóż podane wydarzenia w porządku chronologicznym, wstawiając cyfry od 1 do 4.
Rozpocznij od wydarzenia, które miało miejsce najwcześniej.
….. – misja św. Wojciecha w Prusach
….. – unia Polski z Litwą
….. – sprowadzenie Krzyżaków do Polski
….. – królewska koronacja Bolesława Chrobrego
10 Połącz pojęcia z odpowiednimi wyjaśnieniami. Do cyfry z definicją dopisz odpowiednią literę z hasłem.
1. Grupa ludzi żyjących na określonym obszarze, mówiąca tym samym językiem, np. Słowianie.
2. Osada obronna, najczęściej wznoszona w trudno dostępnym miejscu.
3. Określenie ucznia Akademii Krakowskiej.
4. Związek państw.
A. Żak B. Plemię C. Relikwie D. Unia E. Gród
1……., 2……., 3…...,4………