Klasa 4B Test z WOP 30/01/2021

1 Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych. Legendarnym założycielem Gniezna był

A. Czech.       B. Lech.       C. Piast.      D. Popiel.

2 Wymień dwie przyczyny przyjęcia chrztu przez Mieszka I.

a)

b)

3 Przyporządkuj każdej z dat odpowiednie wydarzenie. Następnie wpisz daty we właściwych miejscach na osi czasu.

1. 966 rok 2. 997 rok 3. 1025 rok

A. chrzest Mieszka I B. śmierć biskupa Wojciecha C. koronacja królewska Bolesława Chrobrego D. zjazd gnieźnieński

1…..2.…..3.…..

 

 


IX

X

XI

 

 

 

 

4 Skreśl w nawiasie błędne informacje, tak aby powstały zdania prawdziwe.

(Otton III / Książę Bolesław) wykupił zwłoki biskupa Wojciecha i nakazał złożyć je w katedrze gnieźnieńskiej.

Jednym ze skutków spotkania władców w 1000 roku było utworzenie w Gnieźnie (biskupstwa / arcybiskupstwa).

5 Wypisz po dwie przyczyny i dwa skutki założenia Akademii Krakowskiej. Wykorzystaj informacje zamieszczone poniżej.

 rozwój polskiej nauki, wzrost znaczenia Krakowa i Polski w Europie, wysokie koszty studiów za granicą, wojna z Krzyżakami, brak wykształconych osób w Polsce

 

6 Co oznacza sformułowanie „polegać na kimś jak na Zawiszy”?

 

 

 

 

7 Przeczytaj tekst źródłowy o Jadwidze. Następnie wykonaj polecenia.

Twarz miała bardzo piękną, ale piękniejsze były jej obyczaje i cnoty. Zaszczepiła wiarę chrześcijańską na Litwie. Ona odnowiła Uniwersytet założony w mieście Kazimierzu przez króla polskiego Kazimierza II. [...] Ona utrzymywała wielu utalentowanych

młodzieńców odbywających naukę w szkołach średnich. Wszystkie swoje klejnoty, szaty, pieniądze i całą królewską spuściznę poleciła [...] wydać na wsparcie dla osób nieszczęśliwych i na fundację Uniwersytetu Krakowskiego. [...] Ubogim wdowom, przybyszom, pielgrzymom i wszelkim ludziom nieszczęśliwym i potrzebującym okazywała wspaniałomyślną, wielką rozrzutność i hojność. Nie można w niej było dostrzec śladu lekkomyślności, śladu gniewu i pychy, śladu zawiści.

 

Źródło: Jan Długosz, Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego, tłum. J. Mrukówna, Warszawa 1981, s. 301–303.

 

a) Podaj, o kogo troszczyła się Jadwiga.

b) Przedstaw, jakie były zasługi Jadwigi dla rozwoju Akademii Krakowskiej.

c) Wyjaśnij, jaki był stosunek autora kroniki do Jadwigi – pozytywny czy negatywny?

 Uzasadnij swoją odpowiedź dwoma przykładami.

 

8. Wyjaśnij, dlaczego o Koperniku mówi się wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię.


9 Ułóż podane wydarzenia w porządku chronologicznym, wstawiając cyfry od 1 do 4.

Rozpocznij od wydarzenia, które miało miejsce najwcześniej.

 ….. – misja św. Wojciecha w Prusach

 ….. – unia Polski z Litwą

 ….. – sprowadzenie Krzyżaków do Polski

 ….. – królewska koronacja Bolesława Chrobrego

 

 

 

 

10 Połącz pojęcia z odpowiednimi wyjaśnieniami. Do cyfry z definicją dopisz odpowiednią literę z hasłem.

1. Grupa ludzi żyjących na określonym obszarze, mówiąca tym samym językiem, np. Słowianie.

2. Osada obronna, najczęściej wznoszona w trudno dostępnym miejscu.

3. Określenie ucznia Akademii Krakowskiej.

4. Związek państw.

A. Żak B. Plemię C. Relikwie D. Unia E. Gród

 

1……., 2……., 3…...,4………

 


Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022