klasa 5b, język polski, 23.01.2021

Lekcja 51

Temat: Co tworzy rytm w utworze?

Podręcznik, str. 210 "Ballada o szczęściu".


Notatka do zeszytu:

Rytm w wierszu mogą tworzyć następujące elementy:
-rymy,

-powtarzająca się liczba sylab w wersach,

-refren

Rymy w „Balladzie o szczęściu” nadają rytm utworowi. Rymy te mają taką samą liczbę sylab.

Rymy mogą pojawić się na końcu każdego wersu lub w samym jego środku, jak:

 las-las, miś-miś, wciąż-piąć, chór-spór, być-pić, wiatr-świat, zasępiony-szpony, być-drwić, ballada - opowiada,

burzliwy-szczęśliwym, krótko-futro, być-żyć, kos-głos, wiem-ten, dociekań-człowieka, siadł-spadł.

Wysłuchanie ballady:

https://www.youtube.com/watch?v=DD_6-_mZDJs


Lekcja 52
Temat: Różnie rozumiane szczęście.

NOTATKA DO ZESZYTU:

Definicja szczęścia:
Szczęście jest spowodowane emocją, 
doświadczeniami ocenianymi przez osobę, jako pozytywne.

W "Balladzie o szczęściu" dowiadujemy się, że szczęście dla każdego z nas oznacza coś innego w zależności od potrzeb.

                 SZCZĘŚCIE = POZYTYWNA ENERGIA

Wyjaśnij co oznacza:
-mieć szczęście - sprzyjający zbieg okoliczności,
-odczuwać szczęście - odczucie bezgranicznej radości,
-szczęśliwy traf - mieć farta, fortuna, wygrana

Praca domowa
Wyjaśnij własnymi słowami co oznaczają powiedzenia:
1. "Cudze szczęście w oczy kole".
2. "Szczęśliwi czasu nie mierzą".
3. "Głupi ma zawsze szczęście".

Zadanie 2, str. 211 w zeszycie

Minimum 3 zdania.

Pracę domową wyślij pod adresem email: donia-sikora@tlen.pl

Prace należy wysłać do piatku włącznie. W najbliższą sobotę wystawiam oceny semesteralne z języka polskiego.

Lekcja 53

Temat: Sprawdzian online z czasownika. 

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022