klasa 5b, język polski, 23.01.2021
Lekcja 51
Temat: Co tworzy rytm w utworze?
Podręcznik, str. 210 "Ballada o szczęściu".
Notatka do zeszytu:
Rytm w wierszu mogą tworzyć następujące elementy:
-rymy,
-powtarzająca się liczba sylab w wersach,
-refren
Rymy w „Balladzie o szczęściu” nadają rytm utworowi. Rymy te mają taką samą liczbę sylab.
Rymy mogą pojawić się na końcu każdego wersu lub w samym jego środku, jak:
las-las, miś-miś, wciąż-piąć, chór-spór, być-pić, wiatr-świat,
zasępiony-szpony, być-drwić, ballada - opowiada,
burzliwy-szczęśliwym, krótko-futro, być-żyć, kos-głos,
wiem-ten, dociekań-człowieka, siadł-spadł.
Wysłuchanie ballady:
https://www.youtube.com/watch?v=DD_6-_mZDJs
Lekcja 52
Temat: Różnie rozumiane szczęście.
NOTATKA DO ZESZYTU:
Definicja szczęścia:
Szczęście jest spowodowane emocją, doświadczeniami ocenianymi przez osobę, jako
pozytywne.
W "Balladzie o szczęściu" dowiadujemy się, że szczęście dla każdego z
nas oznacza coś innego w zależności od potrzeb.
SZCZĘŚCIE = POZYTYWNA ENERGIA
Wyjaśnij co oznacza:
-mieć szczęście - sprzyjający zbieg okoliczności,
-odczuwać szczęście - odczucie bezgranicznej radości,
-szczęśliwy traf - mieć farta, fortuna, wygrana
Praca domowa
Wyjaśnij własnymi słowami co oznaczają powiedzenia:
1. "Cudze szczęście w oczy kole".
2. "Szczęśliwi czasu nie mierzą".
3. "Głupi ma zawsze szczęście".
Zadanie 2, str. 211 w zeszycie
Minimum 3 zdania.
Pracę domową wyślij pod adresem email: donia-sikora@tlen.pl
Prace należy wysłać do piatku włącznie. W najbliższą sobotę wystawiam oceny semesteralne z języka polskiego.
Lekcja 53
Temat: Sprawdzian online z czasownika.