Klasa 6, j.polski z 23 stycznia
Temat:
Partykuła i wykrzyknik.
Podręcznik,
s.185-187
Wykrzyknik
Wyrazy nieodmienne, które wyrażają stan
uczuciowy mówiącego i służą do wzywania kogoś, to wykrzykniki. Dzięki nim
zaznaczamy w mowie radość, podziw, niezadowolenie, złość czy nawet wstręt,
odrazę: ach!, och!, ha!, łuu!, hura!, fuj!, fe!, eh!, aj!, ojoj!, mniam!. Do wykrzykników możemy zaliczyć również przekleństwa i wulgaryzmy, np. psiakrew!, cholera! Prawdziwą intencję osoby mówiącej możemy
odczytać dopiero z intonacji i kontekstu wypowiedzi.
Wspomnieć też należy o wyrazach
dźwiękonaśladowczych, które również możemy zaliczyć do wykrzykników, np. bęc!, trach!, łups!, puk!, kukuryku!, człap-człap!.
Dzięki wykrzyknikom możemy nawiązać
kontakt i przywitać się z drugą osobą, np. hej!, halo!, siema!, ahoj!, ej!. Funkcją
wykrzykników jest także wyrażenie woli mówiącego. Gdy chcemy, żeby ktoś sobie
poszedł, powiemy precz! lub sio!, a jeśli mamy zamiar uciszyć rozmówcę, użyjemy
słówka cii!.
Partykuła
Funkcją tej nieodmiennej i
niesamodzielnej części mowy jest wzmocnienie, uwydatnienie jakiegoś wyrazu lub
modyfikowanie wypowiedzi. W praktyce szkolnej wymienia się partykuły takie
jak li, czy, no, że, niech, by, nie. Ale co z nimi zrobić? Jak ich używać?
Partykuły mogą przeczyć, np. nie,
przypuszczać, np. by, chyba,
rozkazywać, np. niech, pytać, np. czy, li, potwierdzać,
np. tak, życzyć, np. oby oraz
wzmacniać wypowiedź, np. no, że.
Partykuły sprawiają, że nasze wypowiedzi
wywierają większe wrażenie na odbiorcy. Posłużmy się przykładem. Dzieci zajęte
zabawą na podwórku raczej nie zareagują na zawołanie Chodź!. Jeśli zniecierpliwiona mama krzyknie po raz
drugi, używając partykuł: No chodźże wreszcie!,
ma większą szansę na to, że dziecko zareaguje.
Podręcznik, zad.1, s.185- ustnie
W zeszycie zadanie 2 s.186
Zadanie domowe: Ćwiczenia strona 51-52
Temat:
Czym jest tradycja?
Podręcznik,
s.188
Zadanie 1
s.189
Notatka:
tradycja «ogół obyczajów,
norm, poglądów, zachowań itp. właściwych jakiejś grupie społecznej,
przekazywanych z pokolenia na pokolenie; też: ciągłość tych obyczajów, norm,
poglądów lub zachowań»
Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego
Zadanie
domowe:
Zadanie 3
strona 189
Na następne zajęcia proszę przeczytać tekst A.
Mickiewicza „Polowanie” strona 197 oraz „Koncert Wojskiego” strona 205.