Polska Szkoła w Waterford
Kontakt: +353834747816
www.waterford.orpeg.pl
waterford@orpeg.pl
https://www.facebook.com/polskaszkolawaterford/
Kierownik: mgr Magdalena Bryła - Samuel
Temat: Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli, otwarcie? "Tolerancja" Stanisława Sojki.
Pozdręcznik, str. 194
Rozmowa
nauczyciela z młodzieżą. Uczniowie odpowiadając na pytania, starają się wyłonić
cechy zachowań tolerancyjnych, charakterystycznych dla osób będących w ich
wieku.
Podaj przykłady cech lub zachowań, które często spotykają się z ludzką
nietolerancją, a na nią nie zasługują, oraz zachowań, których tolerować nie
wolno.
Zapisz w zeszycie:
Tolerancja to aprobata, ugoda, dialog, porozumienie, kompromis, wyrozumiałość, przyzwolenie, wparcie, racja i akceptacja.
A co znaczy, że ktoś jest tolerancyjny? Napisz w zeszycie swoje przemyślenia na ten temat.
Wysłuchaj piosenki Stanisława Sojki, "Tolerancja":
Tekst uczy wrażliwości, otwarcia na problemy innych ludzi. Raj realizuje się jakby już tu na ziemi – bez drugiego człowieka jest niemożliwy do osiągnięcia. Pieśń Sojki dotyczy przede wszystkim człowieka. Tekst skłania do refleksji o życiu. Język utworu jest prosty, pozbawiony ozdobników poetyckich. Nastrój pogodny. Bohaterem lirycznym jest i adresatem jest człowiek.
W piosence jest nawiązanie do Biblii w wersie: "Kto jest bez winy, niechaj pierwszy rzuci kamień, niech rzuci".
Niech się nikomu nie wydaje, że jest bezgrzeszny i ma prawo potępiać innych.
Zobacz ten fragment z Biblii:
Zadanie 3 i 5 str. 195
Omówienie wiersza "Kłótnia". Zapisz go w zeszycie:
Najłatwiej powiedzieć - kłamiesz
Najprościej - przestań
Najwygodniej - nie błaznuj
Najdelikatniej - nie chrzań
Najtrudniej - rozumiem.
Co jest ważne, by dojść do porozumienia z innym człowiekiem? Porównanie utworu "Kłótnia" z piosenką "Tolerancja".
Tolerancja to dążenie do zrozumienia innych.
Obejrzyj film z Nickiem Vuijcicem. Wysluchaj uważnie fragmentu jego wystąpienia a potem wykonaj pracę domową.
Praca domowa.
Napisz na minimum 200 słów swoje wypracowanie, rozważając podane pytania:
1. Dlaczego postawa Nicka Vuijcica może inspirować do nawiązywania pozytywnych relacji z innymi?
2. W jaki sposób autor wystąpienia uczy młodzież budować relacje oparte na tolerancji?
Pracę domową wyślij pod adresem email: donia-sikora@tlen.pl
Prace za ten semestr oceniam do piątku włącznie. Proszę zatem o regularne oddawanie prac domowych.
Temat: Uzasadniamy pisownię wyrazów z ó, rz, ch wymiennym. Podręcznik s. 16 „ Pierwsze lądowanie na Księżycu” , Zadanie 4 s. 17 w zeszycie. Temat: Kim jest podmiot liryczny w wierszu Antoniego Wica „Noc”? Podręcznik s. 18 Antoni Wic „ Noc” Notatka w zeszycie: Podmiotem lirycznym w wierszu Antoniego Wica „Noc” jest noc. Nosi czarny płaszcz przetykany złotą nicią. Zajmuje się usypianiem ludzi, śpiewa im kołysanki i sprowadza sny. Temat : Jak starożytni Grecy wyobrażali sobie świat? Podręcznik s. 32 Wojciech Rzehak „ Poczatek świata” Zadanie 1 I 3 . W domu dla chętnych zadanie 4 s.34 w podręczniku. Uczniom nieobecnym na lekcji rozdam schematy, które uzupełnialiśmy na lekcji. Zapraszam rodziców na spotkanie w dniu 22 września o godz.9:00 w sali B4
Temat: Pochwała Stwórcy i Jego dzieła w pieśni Jana Kochanowskiego. Podręcznik, s.21-22 1. Ustalenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi lirycznej. 2.Określenie tematu utworu 3.Opisanie świata stworzonego przez Boga oraz samego Stwórcy. 4. Analiza tekstu. 5. Pojęcia: liryka, pieśń, wiersz sylabiczny. Zadanie 3. Co stworzył Bóg? Bóg stworzył niebo, ziemię, złote gwiazdy, morze, rzeki, ludzi, dzień i noc, zwierzęta i rośliny, pory roku. Jak działa to co stworzył Bóg? Podmiot jest wdzięczny, że świat, który stworzył Bóg jest piękny, doskonały, dobry. Wszystko w nim ma swoje miejsce i czas. Wszędzie można dostrzec obecność Boga. O co zwraca się podmiot liryczny do Boga? Podmiot zwraca się z prośbą o dalszą opiekę, by Bóg nadal opiekował się ludźmi i światem, który stworzył. Pieśń Jana Kochanowskiego zbudowana jest z siedmiu strof. Każda zwrotka zawiera cztery trzynastosylabowe wersy ze średniówką po siódmej sylabie. Jest to wiersz sylabiczny. W pieśni występują rymy sąsiadujące, pytania retory
Materiał z zajęć. Notatki do zeszytu. Temat: Kłamstwa Lisa Witalisa. 1. Plan wydarzeń w utworze "Szelmostwa lisa Witalisa" Jana Brzechwy . 1. Ogłoszenie przez lisa pomysłu na nakarmienie zwierząt. 2. Przyniesienie śniegu i sadła przez zwierzęta. 3. Okłamanie zwierząt przez Witalisa. 4. Zadowolenie lisa ze swojego oszustwa. 2. Cechy lisa i innych zwierząt. Lis Witalis: - podstępny, - pomysłowy, - sprytny, - fałszywy, - pewny siebie, - samolubny, - przekonujący, - nikczemny. Inne zwierzęta: - naiwne, - bezmyślne, - uległe, - pokorne, - pracowite, - obowiązkowe, - łatwowierne, - ufne. 3. Wypisz z tekstu pary wyrazów, które się rymują. pory- nory chaszczy - paszczy apetyty - znakomity zwierzęta - przynęta słoniny - godziny śniadanie- niesłychanie Temat: Przysłówek - ćwiczenia. Przysłówek jest określeniem czasownika i odpowiada na pytanie jak ? skaczę jak ? wysoko mówię jak ? głośno śpiewam jak?