Polska Szkoła w Waterford
Kontakt: +353834747816
www.waterford.orpeg.pl
waterford@orpeg.pl
https://www.facebook.com/polskaszkolawaterford/
Kierownik: mgr Magdalena Bryła - Samuel
Temat: Dlaczego nie mówimy o tym, co nas boli, otwarcie? "Tolerancja" Stanisława Sojki.
Pozdręcznik, str. 194
Rozmowa
nauczyciela z młodzieżą. Uczniowie odpowiadając na pytania, starają się wyłonić
cechy zachowań tolerancyjnych, charakterystycznych dla osób będących w ich
wieku.
Podaj przykłady cech lub zachowań, które często spotykają się z ludzką
nietolerancją, a na nią nie zasługują, oraz zachowań, których tolerować nie
wolno.
Zapisz w zeszycie:
Tolerancja to aprobata, ugoda, dialog, porozumienie, kompromis, wyrozumiałość, przyzwolenie, wparcie, racja i akceptacja.
A co znaczy, że ktoś jest tolerancyjny? Napisz w zeszycie swoje przemyślenia na ten temat.
Wysłuchaj piosenki Stanisława Sojki, "Tolerancja":
Tekst uczy wrażliwości, otwarcia na problemy innych ludzi. Raj realizuje się jakby już tu na ziemi – bez drugiego człowieka jest niemożliwy do osiągnięcia. Pieśń Sojki dotyczy przede wszystkim człowieka. Tekst skłania do refleksji o życiu. Język utworu jest prosty, pozbawiony ozdobników poetyckich. Nastrój pogodny. Bohaterem lirycznym jest i adresatem jest człowiek.
W piosence jest nawiązanie do Biblii w wersie: "Kto jest bez winy, niechaj pierwszy rzuci kamień, niech rzuci".
Niech się nikomu nie wydaje, że jest bezgrzeszny i ma prawo potępiać innych.
Zobacz ten fragment z Biblii:
Zadanie 3 i 5 str. 195
Omówienie wiersza "Kłótnia". Zapisz go w zeszycie:
Najłatwiej powiedzieć - kłamiesz
Najprościej - przestań
Najwygodniej - nie błaznuj
Najdelikatniej - nie chrzań
Najtrudniej - rozumiem.
Co jest ważne, by dojść do porozumienia z innym człowiekiem? Porównanie utworu "Kłótnia" z piosenką "Tolerancja".
Tolerancja to dążenie do zrozumienia innych.
Obejrzyj film z Nickiem Vuijcicem. Wysluchaj uważnie fragmentu jego wystąpienia a potem wykonaj pracę domową.
Praca domowa.
Napisz na minimum 200 słów swoje wypracowanie, rozważając podane pytania:
1. Dlaczego postawa Nicka Vuijcica może inspirować do nawiązywania pozytywnych relacji z innymi?
2. W jaki sposób autor wystąpienia uczy młodzież budować relacje oparte na tolerancji?
Pracę domową wyślij pod adresem email: donia-sikora@tlen.pl
Prace za ten semestr oceniam do piątku włącznie. Proszę zatem o regularne oddawanie prac domowych.
Temat: Pochwała Stwórcy i Jego dzieła w pieśni Jana Kochanowskiego. Podręcznik, s.21-22 1. Ustalenie nadawcy i odbiorcy wypowiedzi lirycznej. 2.Określenie tematu utworu 3.Opisanie świata stworzonego przez Boga oraz samego Stwórcy. 4. Analiza tekstu. 5. Pojęcia: liryka, pieśń, wiersz sylabiczny. Zadanie 3. Co stworzył Bóg? Bóg stworzył niebo, ziemię, złote gwiazdy, morze, rzeki, ludzi, dzień i noc, zwierzęta i rośliny, pory roku. Jak działa to co stworzył Bóg? Podmiot jest wdzięczny, że świat, który stworzył Bóg jest piękny, doskonały, dobry. Wszystko w nim ma swoje miejsce i czas. Wszędzie można dostrzec obecność Boga. O co zwraca się podmiot liryczny do Boga? Podmiot zwraca się z prośbą o dalszą opiekę, by Bóg nadal opiekował się ludźmi i światem, który stworzył. Pieśń Jana Kochanowskiego zbudowana jest z siedmiu strof. Każda zwrotka zawiera cztery trzynastosylabowe wersy ze średniówką po siódmej sylabie. Jest to wiersz sylabiczny. W pieśni występują rymy sąsiadujące, pytania retory
Materiał z zajęć. Notatki do zeszytu. Temat: Kłamstwa Lisa Witalisa. 1. Plan wydarzeń w utworze "Szelmostwa lisa Witalisa" Jana Brzechwy . 1. Ogłoszenie przez lisa pomysłu na nakarmienie zwierząt. 2. Przyniesienie śniegu i sadła przez zwierzęta. 3. Okłamanie zwierząt przez Witalisa. 4. Zadowolenie lisa ze swojego oszustwa. 2. Cechy lisa i innych zwierząt. Lis Witalis: - podstępny, - pomysłowy, - sprytny, - fałszywy, - pewny siebie, - samolubny, - przekonujący, - nikczemny. Inne zwierzęta: - naiwne, - bezmyślne, - uległe, - pokorne, - pracowite, - obowiązkowe, - łatwowierne, - ufne. 3. Wypisz z tekstu pary wyrazów, które się rymują. pory- nory chaszczy - paszczy apetyty - znakomity zwierzęta - przynęta słoniny - godziny śniadanie- niesłychanie Temat: Przysłówek - ćwiczenia. Przysłówek jest określeniem czasownika i odpowiada na pytanie jak ? skaczę jak ? wysoko mówię jak ? głośno śpiewam jak?
Lekcja 73/74 Temat: Rodzaje podmiotów w zdaniu. Podręcznik, str. 246 Przepisz do zeszytu podmiot gramatyczny, logiczny i domyślny. Więcej informacji jest na stronie 247 w podręczniku, w niebieskiej ramce. Zadanie 2, str. 247 w zeszycie Zeszyt ćwiczeń, str. 75, ćw. 1,2,5,6. PRACA DOMOWA ćw. 3 i 4, str. 75 i 76, ćwiczenia Lekcja 75 Temat: Rodzaje orzeczeń w zdaniu. Podręcznik, str. 254 Napisz w zeszycie notatkę z ramki, str. 255 Zadanie 3, str. 255, podręcznik Zeszyt ćwiczeń, str. 81, ćw. 1,2,3. PRACA DOMOWA ćw. 5, str. 82-83 Powtórz wiadomości z podmiotu i orzeczenia. Obejrzyj filmik: UWAGA! Dziękuję wszystkim, którzy wykonali lapbooki oraz przynieśli zeszyty do oceny. Uczniowie wypożyczyli nową lekturę "Władca Lewawu". Proszę ją przeczytać podczas przerwy wielkanocnej. Omówienie lektury 14 maja! PRZYGOTUJ SIĘ na pracę klasową z podmiotu i orzeczenia 7 maja. Z okazji Wielkanocy życzę Wszystkim uczniom i rodzicom Wesołego Alleluja i mokrego Śmigusa Dyngusa! Do zobaczenia w