Klasa VIII WOP 11.12.2021 r.
Temat: Napaść na Polskę.
1. Niemieckie przygotowania do wojny.
2. Polacy w przededniu wojny.
3. Wybuch wojny.
4. Przebieg walk.
5. Dziwna wojna.
6. Napaść sowiecka.
Cel lekcji:
- poznam położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;
- poznam terminy: prowokacja gliwicka, plan „Fall Weiss”, wojna błyskawiczna, „dziwna wojna”,
-zapoznam się z chronologią kampanii wrześniowej: 31 sierpnia 1939 r. – prowokacja gliwicka, 1 września 1939 r. – agresja III Rzeszy na Polskę, 3 września 1939 r. – wypowiedzenie wojny Niemcom przez Francję i Wielką Brytanię, 9 września 1939 r. – początek bitwy nad Bzurą, 17 września 1939 r. – napaść ZSRR na Polskę, 17/18 września 1939 r. – ewakuacja polskich władz państwowych do Rumunii, 28 września 1939 r. – kapitulacja Warszawy, 2–5 października 1939 r.
- dowiem się o postawie: mjr. Henryka Sucharskiego, gen. Stefana Starzyńskiego, gen. Franciszka Kleeberga, gen. Juliusza Rómmla, Adolfa Hitlera, Józefa Stalina, , Edwarda Rydza-Śmigłego,
- poznam stosunek sił agresorów oraz broniącej się Rzeczypospolitej,
- spróbuję wyjaśnić przyczyny klęski Polski we wrześniu 1939 r.
Podręcznik s. 8-14.
Przeanalizuj, jak powinien zachować się rząd polski po agresji sowieckiej 17 września 1939 r. - następnie napisz Twoją opinię do obu wariantów (emigruje, pozostaje w kraju).
1. Problem - Jakie kroki powinien podjąć polski rząd po 17 września 1939 r.?
2. Możliwe rozwiązania:
a) pozostać w kraju
b) udać się na emigrację.
3. Podaj przynajmniej dwa cele, które powinny przyświecać polskiemu rządowi
4. Pozytywne skutki postępowania rządu
a) rząd pozostaje w kraju:
b) rząd emigruje:
5. Negatywne skutki rozwiązania
a) rząd pozostaje w kraju:
b) rząd emigruje: