Klasa Va WOP 28.01.2022 r.

 Temat: Sztuka w średniowieczu, cz.2.

Zajęcia rozpoczęliśmy od powtórzenia wiadomości na temat stylu romańskiego. 

Obejrzeliśmy film Jak budowano w średniowiecznej Polsce?

https://www.youtube.com/watch?v=h0NM71Hua60&ab_channel=Dzieci%C4%99cyUniwersytetCiekawejHistorii

Następnie przy pomocy infografiki zamieszczonej w podręczniku zapoznaliśmy się ze stylem gotyckim. 

Omówiliśmy również rzeźbę, malarstwo oraz symboliczne znaczenie kolorów w średniowiecznej sztuce. Uczniowie dowiedzieli się, że np. kolor żółty przypisywano osobom wykluczonym ze społeczeństwa - heretykom, innowiercom i chorym psychicznie, oraz że był to symbol fałszu i kłamstwa. Kolory pokrewne, jak np. pomarańczowy również były symbolem "zła". Na średniowiecznych obrazach rudy kolor włosów noszą np. zdrajcy (co nie zawsze oznaczało, że osoba przedstawiona na obrazie miała taki kolor włosów, albo dany kolor ubioru). Przykładem jest postać Judasza z rudymi włosami i ubranego w żółtą szatę. 

Pozostałości tej symboliki obecne są we współczesnym języku  np. sformułowania „rudy więc fałszywy”, albo „żółte papiery”

Podsumowując temat, obejrzeliśmy slajdy przedstawiające najbardziej znane polskie budowle z okresu średniowiecza. Zadanie dzieci polegało na nazwaniu stylu (romański lub gotycki) oraz wskazaniu najbardziej charakterystycznych cech. Uczniowie mieli problem tylko z jedną budowlą! Wielkie brawa. 





















Uczniowie samodzielnie pracowali z zeszytem ćwiczeń, w którym uzupełnili zadania związane z tematem średniowiecznej sztuki. 
Zadania sprawdzimy podczas sobotnich zajęć. 

W domu
Upewnij się, że:
- rozumiesz pojęcia: apsyda, witraż, portal, rozeta, nawa, 
- potrafisz wskazać główny cel średniowiecznej sztuki, 
- odróżnisz styl romański od gotyckiego.



Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022