J.polski, klasa 7, lekcje z 14 maja

 Temat: Jakie prawdy życiowe zostawiają duchy?

Podręcznik,  s.265

Na podstawie tekstu uzupełnialiśmy tabelkę poniżej:

Przybyły duch

Pora jego przybycia,
sposób
wywołania

Rodzaj grzesznika

Aktualna sytuacja
ducha

Przyczyna tej sytuacji

Prośba ducha

Przesłanie ducha (cytat)

Interpretacja przesłania ducha

Dzieci – Józio
i Rózia

Wieczór; wezwano je, paląc kądziel.

Duchy lekkie.

Latają w raju, mają tam lepiej niż u mamy – dostatek, zabawę, kwiaty, ale są nieszczęśliwe. Dręczą je nuda i trwoga; droga do nieba jest dla nich zamknięta.

.

Miały zbyt dobrze na ziemi, nigdy nie poznały smutku.

Chcą dostać dwa ziarna gorczycy.

„Kto nie doznał goryczy ni razu/

Ten nie dozna słodyczy w niebie.”

Życie ludzkie nie może się składać jedynie z radości. Trzeba zaznać również złych, gorzkich chwil. Wtedy zna się życie w pełni.

Widmo pana

Północ; łuczywem zapalono wódkę.

Najcięższe duchy.

 zły duch cierpi męczarnie, tuła się nocą, ucieka od słońca, wiecznie błądzi, zawsze jest głodny, szarpie go ptactwo.

Za życia głodził służących, kazał bić za zbieranie owoców
z lasu; w Wigilię wypędził proszącą
o zapomogę.

Nie chce się już błąkać po ziemi z innymi nieczystymi duchami. Woli piekło i męki piekielne, byleby już duszę potępioną utracić. Prosi
o miarkę wody i dwa ziarna pszenicy  nikt z żyjących nie może mu pomóc, więc jego kara musi trwać wiecznie.

„Bo kto nie był ni razu człowiekiem,

Temu człowiek nic nie pomoże.”

W stosunku do innych trzeba postępować po ludzku, wykazywać ludzkie odruchy współczucia, pomocy, empatii; trzeba być człowiekiem.

Zosia 

Przed pianiem koguta;

zapalenie wianka 

Średni grzesznicy.

Biega, uśmiecha się, ale w oczach ma łzy; pogania baranka, chce złapać motylka, ale ten zawsze ucieka; jest sama. Pozostaje zawieszona między ziemią a niebem. Stan ten będzie trwać jeszcze przez rok.

Gardziła uczuciami młodzieńców; nie chciała wyjść za mąż; żyła jakby
w zawieszeniu. Zmarła młodo, nie zaznawszy trosk ani szczęścia; nigdy nie kochała.

Chce, aby podbiegli młodzieńcy, pochwycili ją za ręce i przyciągnęli do ziemi, aby mogła z nimi spędzić trochę czasu.

„Kto nie dotknął ziemi ni razu,

Ten nigdy nie może być w niebie.”

Trzeba mocno stąpać po ziemi i brać od życia wszystko, co ono daje: radości, troski, a także życie z drugim człowiekiem. Trzeba żyć dla świata, dla innych
i z innymi.



Wysłuchanie utworu:

https://www.youtube.com/watch?v=DqBuIaa2-_s


Pytanie: 

Czy "Dziady II" mogą się podobać współczesnej młodzieży?

Jak tekst wykorzystał zespół Kult?

Czy w utworze można odnaleźć cechy współczesnych horrorów?


Temat: Arkadyjski obraz ojczyzny w wierszu C.K. Norwida "Moja piosnka(II)".

Podręcznik, s. 313

Notatka podsumowująca:

Wartości, o których mówi Norwid: 

- szczerość, prawdomówność, uczciwość

- Poszanowanie dla Boga, tradycji i przyrody

- szacunek dla ludzkiej pracy


Zadanie 5, s. 314

Dla chętnych wiersz na pamięć n a przyszły tydzień. 

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022