Kl. 5b Lekcje z dnia 22.10.2022
Temat lekcji : Sprawdzian ze stopniowania przymiotników oraz pisowni cząstki nie z przymiotnikami.
W pierwszej części lekcji nastapiło sprawdzenie obecności oraz zadania domowego dla chętnych uczniów. Polegało ono na zrobieniu dowolnej pracy plastycznej , przedstawiającej stworzenie świata według biblijnego tekstu , omawianego na poprzedniej lekcji. Troje uczniów przygotowało prace, więc wychodzili oni po kolei na środek klasy i prezentowali je , a także omawiali. Otrzymali za nie oceny bardzo dobre.
Stopniowanie przymiotników :
Zadanie 1: Utwórz prawidłową formę przymiotnika w stopniu wyższym i najwyższym :
łatwy - podaję prawidłowe odpowiedzi : łatwiejszy , najłatwiejszy
interesujący - bardziej interesujący , najbardziej interesujący
duży - większy , największy
gorzki - bardziej gorzki , najbardziej gorzki
ciepły - cieplejszy , najcieplejszy
Zadanie 2: Napisz , do której grupy należą przymiotniki ( czy stopniują się w sposób prosty , opisowy czy nieregularny ) :
ładny - w sposób prosty
słony - w sposób opisowy
zły - w sposób nieregularny
Zadanie 3 : Utwórz prawidłową formę przymiotników z cząstką nie : piękny , najpiękniejszy , miły , najcięższy , mocniejszy
- niepiękny
- nie najpiękniejszy
- niemiły
- nie najcięższy
- nie mocniejszy
Temat : Pisownia wyrazów z ó , rz , ż , ch wymiennym.
Podręcznik str.16 , ćw. 1:
Odczytanie komiksu przez nauczyciela. Następnie uczniowie uzasadniają pisownię następujących wyrazów ( jest to powtórzenie wiadomości z klasy 4 ) ( notatka w zeszycie ) :
słychać bo słyszę - ch wymienia się na sz
ucichnie bo ucisz się - ch wymienia się na sz
osób bo osoba - ó wymienia się na o
wrócą bo wracać - ó wymienia się na a
krążymy bo okrąg - ż wymienia sie na ż
wokół bo wokoło - ó wymienia się na o
obniżyć bo nisko ( rodzina wyrazów pokrewnych ) - ż wymienia się na s
zagrożenie bo groźba - ż wymienia się na ź
orzeł bo orli - rz wymienia sie na r
morzem bo morski - rz wymienia się na r
Ćw.2 , str. 17 :
Uczniowie zapisują w zaszytach notatkę :
ó , gdy w innej formie wyrazu lub wyrazie pokrewnym wymienia się na :
o , e , a
np. dół bo doły
rz , gdy w innej formie wyrazu lub wyrazie pokrewnym wymienia się na r
np. rowerze bo rower
ż , gdy w innej formie wyrazu lub wyrazie pokrewnym wymienia się na : g , h , dz , z , s , ź
np. dróżka bo droga - ż na g
dróżyna bo druh - ż na h
pieniążek bo pieniądz - ż na dz
liżę bo lizać - ż na z
mężczyza bo męski - ż na s
grożę bo groźba - ż na ź
ch , gdy w innej formie wyrazu lub wyrazie pokrewnym wymienia się na s , ś lub sz
np. Tychy bo tyski - ch na s
piach bo piasek - ch na s
Stach bo Staś - ch na ś
mucha bo muszka - ch na sz
W czasie lekcji robione były zdjęcia klasowe. Odbyły się również wybory do samorządu szkoły. Przewodniczący wszystkich klas reprezentowali swoje plakaty wyborcze i swoje pomysły dla szkoły na forum klasowym. Po chwili zastanowienia się zostały uczniom rozdane karty do głosowania i przeprowadzone zostały wybory.
Miałam przygotowaną większą ilość ćwiczeń ortograficznych dla dzieci , lecz nie starczyło czasu. Dokończymy na następnych lekcjach. Chciałabym podkreślić , że spora grupa uczniów bardzo ładnie pracowała na lekcji , dobrze zapamiętali wiadomości z poprzedniej klasy. Za aktywne uczestnictwo na lekcjach otrzymali oni oceny bardzo dobre.
Zadanie domowe to czytanie lektury. Omawianie książki zaczniemy 5 listopada.
Chciałabym też dodać , że niedługo zacznę wysyłać państwu kody do dziennika elektronicznego , tak więc będziecie mieli państwo wgląd w oceny swoich dzieci.
\