Kl. 5b Lekcje z dnia 22.10.2022

 Temat lekcji : Sprawdzian ze stopniowania przymiotników oraz pisowni cząstki nie z przymiotnikami.

W pierwszej części lekcji nastapiło sprawdzenie obecności oraz zadania domowego dla chętnych uczniów. Polegało ono na zrobieniu  dowolnej pracy plastycznej , przedstawiającej stworzenie świata według biblijnego tekstu , omawianego na poprzedniej lekcji. Troje uczniów przygotowało prace, więc wychodzili oni po kolei  na środek klasy i prezentowali je , a także  omawiali. Otrzymali za nie oceny bardzo dobre. 


Stopniowanie przymiotników : 

Zadanie 1: Utwórz prawidłową formę przymiotnika w stopniu wyższym i najwyższym : 

łatwy - podaję prawidłowe odpowiedzi : łatwiejszy , najłatwiejszy 

interesujący - bardziej interesujący , najbardziej interesujący 

duży -  większy , największy 

gorzki - bardziej gorzki , najbardziej gorzki 

ciepły - cieplejszy , najcieplejszy 


Zadanie 2: Napisz , do której grupy należą przymiotniki ( czy stopniują się w sposób prosty , opisowy czy nieregularny ) : 

ładny -   w sposób prosty 

słony -  w sposób opisowy

zły - w sposób  nieregularny 


Zadanie 3 : Utwórz prawidłową formę przymiotników z cząstką nie : piękny , najpiękniejszy , miły , najcięższy , mocniejszy 

-  niepiękny 

- nie najpiękniejszy 

- niemiły

- nie najcięższy

- nie mocniejszy 


Temat : Pisownia wyrazów z ó , rz , ż , ch wymiennym.

Podręcznik str.16 , ćw. 1: 



Odczytanie komiksu przez nauczyciela. Następnie uczniowie uzasadniają pisownię następujących wyrazów ( jest to powtórzenie wiadomości z klasy 4 ) ( notatka w zeszycie ) : 

słychać bo słyszę - ch wymienia się na sz

ucichnie bo ucisz się - ch wymienia się na sz

osób bo osoba - ó wymienia się na o 

wrócą bo wracać - ó wymienia się na a 

krążymy bo okrąg - ż wymienia sie na ż 

wokół bo wokoło - ó wymienia się na o 

obniżyć bo nisko ( rodzina wyrazów pokrewnych ) - ż  wymienia się na s

zagrożenie bo groźba - ż wymienia się na ź 

orzeł bo orli - rz wymienia sie na r 

morzem bo morski - rz wymienia się na r


Ćw.2 , str. 17 : 



Uczniowie zapisują w zaszytach  notatkę : 

ó , gdy w innej formie wyrazu lub wyrazie pokrewnym wymienia się na : 

 o , e , a

np. dół bo doły 

rz , gdy w innej formie wyrazu lub wyrazie pokrewnym wymienia się na  r 

np. rowerze bo rower

ż , gdy w innej formie wyrazu lub wyrazie pokrewnym wymienia się na : g , h , dz , z ,  s , ź 

np. dróżka bo droga - ż na g 

      dróżyna bo druh  - ż na h 

      pieniążek bo pieniądz  - ż na dz

      liżę bo lizać - ż na z 

      mężczyza bo męski - ż na s 

      grożę bo groźba - ż na ź 

ch , gdy w innej formie wyrazu lub wyrazie pokrewnym wymienia się na s , ś lub sz

np. Tychy bo tyski - ch na s 

       piach bo piasek - ch na s 

       Stach bo Staś - ch na ś

       mucha bo muszka - ch na sz


W czasie lekcji robione były zdjęcia klasowe. Odbyły się również wybory do samorządu szkoły. Przewodniczący wszystkich klas reprezentowali swoje plakaty wyborcze i swoje pomysły dla szkoły na forum klasowym. Po chwili zastanowienia się zostały uczniom rozdane karty do głosowania i przeprowadzone zostały wybory. 

Miałam przygotowaną większą ilość ćwiczeń ortograficznych dla dzieci , lecz nie starczyło czasu. Dokończymy na następnych lekcjach. Chciałabym podkreślić , że spora grupa uczniów bardzo ładnie pracowała na lekcji ,  dobrze zapamiętali wiadomości z poprzedniej klasy. Za aktywne uczestnictwo na lekcjach otrzymali oni oceny bardzo dobre.

Zadanie domowe to czytanie lektury. Omawianie  książki zaczniemy  5 listopada. 

Chciałabym też dodać , że niedługo zacznę wysyłać państwu kody do dziennika elektronicznego , tak więc będziecie mieli państwo wgląd w oceny swoich dzieci. 







       






\




 






















Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022