Kl.4a , lekcje z 22.10.2022
Temat lekcji : Głoska a litera.
W pierwszej części lekcji następuje sprawdzenie zadania domowego ( część zeszytów zabrałam do domu).
Wprowadzenie tematu : Podręcznik str.18
Uczniowie przyglądają się rysunkom i odpowiadają na pytania :
Prawidłowe odpowiedzi na pytania :
Ojciec Mateusza poprosił sekretarkę , aby podała nazwisko wychowawcy syna.
Sekretarka podaje nazwisko wychowawcy chłopca i dla pewności p r z e l i t e r o w y w u j e je głośno i wyraźnie.
Wyjaśnienie nauczyciela :
Przeliterować - to znaczy wymówić głośno i powoli kolejne nazwy liter danego słowa w celu lepszego zrozumienia wyrazu i jego prawidłowego zapisu .
Wyjaśnienie przez nauczyciela czym jest głoska , a czym litera.
Głoskę wymawiamy tak jak ona brzmi ( fonetycznie ) np. b ( by ) nie jak w alfabecie b ( be )
np. c a nie ce
Ćw. 1.b. Uczniowie zapisują w zeszytach
Sekretarka wypowiada nazwisko wychowawczyni , dzieląc je na pojedyncze g ł o s k i.
Ojciec zapisuje za pomocą l i t e r to, co słyszy.
Nauczyciel wyjaśnia uczniom , że w języku polskim te same głoski oznacza się za pomocą różnych liter lub kilku liter :
Podręcznik , ćw. 2 , str. 19
Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i zapisują w formie tabelki wyrazy , dzieląc je na głoski i litery : np.
klucze - k l u c z e - 6 liter , 5 głosek
słowa - s ł o w a - 5 liter , 5 głosek
Wszystkie dzieci zapisują wyrazy w zeszytach ( tabelka )
Ćw. 3a .Uczniowie odczytują pary wyrazów i mówią , które głoski są wspólne i za pomocą jakich liter są zapisane:
burza - róża : wspólne głoski to u , ó oraz rz i ż zapisane za pomocą różnych liter
dół - muł : głoska ó , u - wspólna głoska , różne litery
rzut - żuk : głoska rz i ż , zapisana za pomocą różnych liter i głoska u zapisana za pomoca tej samej litery
ważyć - marzyć : ż i rz : - ta sama głoska , różne litery
kurza - nóżka : u i ó , rz i ż - te same głoski zapisane za pomocą różnych liter
chałka - hałas : ch i h - ta sama głoska zapisana za pomocą różnych liter ,w obu wyrazach wspólna jest też głoska ł
W kolejnej części lekcji dzieci wykonują zadania z zeszytu ćwiczeń |:
str. 5 , ćw. 1.
Prawidłowo powinno być ( w tabelce ) :
plecak : p l e c a k - 6 liter , 6 głosek
radość : r a d o ś ć- 6 liter , 6 głosek
szkoła : s z k o ł a - 6 liter , sz k o ł a 5 głosek
wrzawa : w r z a w a - 6 liter , 5 głosek
Ćw. 2 , str. 5
Prawidłowe słowa to np. banan , kubek , sok , sól , kanapka
W czasie lekcji odbyły się również wybory do samorządu szkolnego. Najpierw kandydaci , czyli przewodniczący wszystkich trójek klasowych , zaprezentowali się na forum klasy, przedstawili swoje propozycje , co planują zrobić dla szkoły, jeżeli zostaną wybrani.
Po chwili zastanowienia sie zostały uczniom rozdane karty do głosowania i odbyły się wybory.
W czasie trzeciej lekcji były też robione zdjęcia klasowe. Miałam zaplanowane wykonanie większej ilości ćwiczeń , ale nie starczyło na to czasu. Dokończymy następnym razem , na lekcjach 5 listopada. Zadanie domowe to czytać lekturę. Planuję rozpocząć omawianie książki na następnych zajęciach.