kl.4b- j.pol.- 22.10.22
Temat: Opisujemy wygląd pana Kleksa.
1. Rozwiązanie krzyżówki.
2. Przedstawienie postaci
Ambroży Kleks, nauczyciel, profesor Akademii, niezwykły uczony
3. Wygląd pana Kleksa
- średniego wzrostu
- twarz usiana piegami
- rozwiana czupryna, która mieni się barwami tęczy
- czarna, gęsta broda
- wielki, ruchliwy nos, na którym tkwią srebrne binokle
- mądre i przenikliwe oczy
- ubiór: nosił szerokie spodnie, czekoladowy surdut, aksamitną, cytrynową kamizelkę, kokardę zamiast krawatu, sztywny biały kołnierzyk, niezwykła ilość guzików i kieszeni
4. Zachowanie (osobliwości pana Kleksa)
- unosi się w powietrzu
- odgaduje myśli chłopców
- pije zielony płyn, który przywraca pamięć
- łyka pigułki na porost włosów
- zakłada na nos piegi
- używa powiększającej pompki
- leczy chore sprzęty
- kiedy coś ginie - wysyła oko na poszukiwania
- przyrządza potrawy z kolorowych szkiełek i farb
5. Moja opinia na temat pana Kleksa
Temat: Lekcje w Akademii.
1. W Akademii pana Kleksa odbywały się lekcje: kleksografii, przędzenia liter, leczenia chorych sprzętów oraz geografii.
2. Przeczytanie listu od pana Kleksa i przydzielenie zadań poszczególnym grupom.
3. Przedstawienie wyników pracy grup i ocena zadań.
Temat: Dlaczego "Zoologiczny talent"?
1. Zapoznanie z utworem I. Sikiryckiego "Zoologiczny talent".
2. Analizowanie i interpretowanie treści utworu oraz poznanie zasady tworzenia porównań (karta pracy).
3. Notatka
Kiedy poeta opisuje jakiś przedmiot, zjawisko lub postać przez wskazanie na jego podobieństwo do czegoś innego, np. kolorowy niczym motyl to wykorzystuje środek stylistyczny (poetycki) nazwany porównaniem.
4. Ćwiczenia
powolny jak żółw
głodny jak wilk
pracowity jak pszczoła
uparty jak osioł
5. Opisz siebie za pomocą porównań.
ZADANIE DOMOWE
Opisz pana Kleksa według planu wykonanego na lekcji. Pamiętaj o akapitach. Wykonaj portret pana Kleksa.