Kl. 6b - j.pol.- 22.10.22
Temat: Mit o Dedalu i Ikarze jako opowieść o marzeniach człowieka.
- Zapoznanie się z utworem - podręcznik str. 81.
- Po wysłuchaniu mitu uczniowie wskazują czas i miejsce zdarzeń historii.
- Analiza zadanie 1 ze strony 83.
Czego doświadczył bohater?
DEDAL
- Zazdrości.
- Wygnania za zbrodnię.
- Schronienia na Krecie.
- Uwięzienia za zdradę króla.
- Ucieczki z wyspy.
- Wyroku losu za popełnioną zbrodnię (śmierć syna była podobna do śmierci, którą Dedal zadał swojemu siostrzeńcowi).
IKAR
- Talentu ojca.
- Możliwości wzniesienia się w powietrze.
- Skutków swej lekkomyślności.
- Śmierci spowodowanej upadkiem z wysokości.
Jakie są/były cele i wartości bohatera?
DEDAL
- Pozbyć się konkurencji równie zdolnego
- Być najlepszym konstruktorem i architektem
- Uciec od kary
- Być wolnym razem z synem
IKAR
- Wznieść się jak najwyżej
- Poczuć prawdziwą wolność wbrew napomnieniom ojca
Jakie cechy charakteryzowały bohatera podczas przelotu nad morzem?
DEDAL: rozważny, mądry, rozsądny, pomysłowy, dzielny, zdolny, odważny, utalentowany
IKAR: lekkomyślny, nieostrożny, nieposłuszny, śmiały, beztroski, odważny
Utwórzcie od powyższych przymiotników rzeczowniki (rozwaga, mądrość, rozsądek, itd.)
WNIOSEK
Dedal był człowiekiem (jakim?) mądrym, utalentowanym i odważnym. Zbudował (co?) skrzydła i wzbił się w powietrze. Osiągnął cel, ponieważ wytrwale do niego dążył. Kierował się nie tylko marzeniami, lecz także (czym?) rozumem.
Ikar przekroczył znane człowiekowi granice i spełnił swe (co?) marzenie. Wzbił się wysoko (ku czemu?) ku słońcu. Przezwyciężył lęk, ale zapomniał (o czym?) o niebezpieczeństwie. Wskazał nowe możliwości innym śmiałkom. Stał się (czym?) symbolem marzeń ludzkich.
Temat: Talenty można rozwijać lub ... zakopać.
- Omawiam sytuację opisaną w przypowieści
- Podaję metaforyczne znaczenie biblijnych talentów
- Charakteryzuję bohaterów
- Wyjaśniam sens dosłowny i przenośny przypowieści
1. Zapisanie w zeszycie znaczeń hasła "talent".
- uzdolnienie w jakimś kierunku, predyspozycje, zdolności
- człowiek utalentowany
- używana w starożytności jednostka wagowo-pieniężna
Zapisanie synonimów od słowa "talent".
talent - umiejętności, zdolności, uzdolnienie, dar, geniusz,
2. Ułożenie planu wydarzeń (zał.1).
3. Cechy bohaterów biblijnej historii (ćw. 1 str.90).
dobrzy słudzy - aktywni, chętnie podejmujący wyzwania, pracowici, przedsiębiorczy, samodzielni
zły sługa - bierny, leniwy, nieposłuszny, niesamodzielny, zachowawczy
4. Połącz liniami podane elementy fabuły opowieści z ukrytym sensem, który ze sobą niosą, i na tej podstawie sformułuj przesłanie płynące z przypowieści.
pan Bóg
sługa człowiek, każdy z nas
talent uzdolnienia, umiejętności, dar mądrości
pomnażanie talentów rozwój osobisty, praca nad sobą, aktywność
zakopanie talentu lenistwo, marnowanie talentu, zaprzepaszczanie szans
Gospodarz (pan) symbolizuje Boga. Słudzy obdarzeni talentami oznaczają ludzi. Z przypowieści wynika, że talenty, a więc zdolności, umiejętności powinno się pomnażać, czyli inwestować, pracować nad sobą. Taka postawa podoba się panu. Postaciom pierwszego i drugiego sługi przeciwstawiony został sługa trzeci, który zakopał swój talent, a zatem zaprzepaścił i zmarnował zdolności. Tego, kto nie wykorzystuje swych możliwości, spotyka kara. Zatem powinniśmy rozwijać wszystkie nasze zdolności dla dobra własnego oraz innych.
5. Przypowieść to krótki utwór epicki o charakterze moralizatorskim, w którym przedstawione postaci i zdarzenia służą przede wszystkim jako przykłady uniwersalnych prawd moralnych, filozoficznych czy religijnych.
6. A jakie ty masz talenty ? Nie zmarnuj ich!
Temat: Kiedy Joszko gra...
1. Wysłuchanie piosenki i opisanie swoich wrażeń.
2. Analiza i interpretacja utworu (ćw.1 str.93).
3. Wybieranie z utworu ważnych myśli lub wskazówek.
4. Rozmowa o talentach.
ćw.3 str.93
"Dobry Bóg dał mu talent, a resztę wygrał Joszko sam." => to znaczy, że Joszko otrzymał talent od Boga i go nie zmarnował. Słowo "wygrał sam" nawiązuje do ciągłych ćwiczeń - wprawek muzycznych.
"Czasem Bóg daje talent, a resztę musisz wygrać sam."=> Bóg daje talent, to człowiek musi chcieć go wykorzystać.
"Dobry Bóg daje talent, a reszty każdy szuka sam." => Bóg daje talent, a człowiek często musi go odszukać w sobie i dobrze wykorzystać.
ZADANIE DOMOWE
ćw. 4 str. 91 (podręcznik)
Wyjaśnij znaczenie frazeologizmu "ikarowe loty"i ułóż dwa zdania z tym związkiem.
12 listopada omawiamy "Szatana z siódmej klasy". Przeczytaj lekturę i przygotuj się na test.