Kl. 6b - j.pol.- 22.10.22

Temat: Mit o Dedalu i Ikarze jako opowieść o marzeniach człowieka.

  1.  Zapoznanie się z utworem - podręcznik str. 81. 
  2. Po wysłuchaniu mitu uczniowie wskazują czas i miejsce zdarzeń historii.
  3. Analiza zadanie 1 ze strony 83.

Czego doświadczył bohater?

DEDAL

  • Zazdrości. 
  • Wygnania za zbrodnię.
  • Schronienia na Krecie.
  • Uwięzienia za zdradę króla.
  • Ucieczki z wyspy.
  • Wyroku losu za popełnioną zbrodnię (śmierć syna była podobna do śmierci, którą Dedal zadał swojemu siostrzeńcowi). 

IKAR

  • Talentu ojca.
  • Możliwości wzniesienia się w powietrze.
  • Skutków swej lekkomyślności.
  • Śmierci spowodowanej upadkiem z wysokości.
Jakie są/były cele i wartości bohatera?

DEDAL

  • Pozbyć się konkurencji równie zdolnego
  • Być najlepszym konstruktorem i architektem
  • Uciec od kary
  • Być wolnym razem z synem
IKAR

  • Wznieść się jak najwyżej
  • Poczuć prawdziwą wolność wbrew napomnieniom ojca
Jakie cechy charakteryzowały bohatera podczas przelotu nad morzem? 

DEDAL: rozważny, mądry, rozsądny, pomysłowy, dzielny, zdolny, odważny, utalentowany
IKAR: lekkomyślny, nieostrożny, nieposłuszny, śmiały, beztroski, odważny

Utwórzcie od powyższych przymiotników rzeczowniki (rozwaga, mądrość, rozsądek, itd.)

WNIOSEK
Dedal był człowiekiem (jakim?) mądrym, utalentowanym i odważnym. Zbudował (co?) skrzydła i wzbił się w powietrze. Osiągnął cel, ponieważ wytrwale do niego dążył. Kierował się nie tylko marzeniami, lecz także (czym?) rozumem.

Ikar przekroczył znane człowiekowi granice i spełnił swe (co?) marzenie. Wzbił się wysoko (ku czemu?) ku słońcu. Przezwyciężył lęk, ale zapomniał (o czym?) o niebezpieczeństwie. Wskazał nowe możliwości innym śmiałkom. Stał się (czym?) symbolem marzeń ludzkich.


Temat: Talenty można rozwijać lub ... zakopać. 

  • Omawiam sytuację opisaną w przypowieści
  • Podaję metaforyczne znaczenie biblijnych talentów
  • Charakteryzuję bohaterów
  • Wyjaśniam sens dosłowny i przenośny przypowieści
1. Zapisanie w zeszycie znaczeń hasła "talent".
- uzdolnienie w jakimś kierunku, predyspozycje, zdolności
- człowiek utalentowany
- używana w starożytności jednostka wagowo-pieniężna

Zapisanie synonimów od słowa "talent".

talent - umiejętności, zdolności, uzdolnienie, dar, geniusz, 

2. Ułożenie planu wydarzeń (zał.1).
3. Cechy bohaterów biblijnej historii (ćw. 1 str.90).
dobrzy słudzy - aktywni, chętnie podejmujący wyzwania, pracowici, przedsiębiorczy, samodzielni
zły sługa - bierny, leniwy, nieposłuszny, niesamodzielny, zachowawczy 
4. Połącz liniami podane elementy fabuły opowieści z ukrytym sensem, który ze sobą niosą, i na tej podstawie sformułuj przesłanie płynące z przypowieści.

pan                                                 Bóg
sługa                                              człowiek, każdy z nas
talent                                             uzdolnienia, umiejętności, dar mądrości
pomnażanie talentów                    rozwój osobisty, praca nad sobą, aktywność
zakopanie talentu                          lenistwo, marnowanie talentu, zaprzepaszczanie szans

Gospodarz (pan) symbolizuje Boga. Słudzy obdarzeni talentami oznaczają ludzi. Z przypowieści wynika, że talenty, a więc zdolności, umiejętności powinno się pomnażać, czyli inwestować, pracować nad sobą. Taka postawa podoba się panu. Postaciom pierwszego i drugiego sługi przeciwstawiony został sługa trzeci, który zakopał swój talent, a zatem zaprzepaścił i zmarnował zdolności. Tego, kto nie wykorzystuje swych możliwości, spotyka kara. Zatem powinniśmy rozwijać wszystkie nasze zdolności dla dobra własnego oraz innych.
5. Przypowieść to krótki utwór epicki o charakterze moralizatorskim, w którym przedstawione postaci i zdarzenia służą przede wszystkim jako przykłady uniwersalnych prawd moralnych, filozoficznych czy religijnych.

6. A jakie ty masz talenty ? Nie zmarnuj ich!

Temat: Kiedy Joszko gra...

1. Wysłuchanie piosenki i opisanie swoich wrażeń.
2. Analiza i interpretacja utworu (ćw.1 str.93).
3. Wybieranie z utworu ważnych myśli lub wskazówek. 
4. Rozmowa o talentach.

ćw.3 str.93

"Dobry Bóg dał mu talent, a resztę wygrał Joszko sam." => to znaczy, że Joszko otrzymał talent od Boga i go nie zmarnował. Słowo "wygrał sam" nawiązuje do ciągłych ćwiczeń - wprawek muzycznych.

"Czasem Bóg daje talent, a resztę musisz wygrać sam."=> Bóg daje talent, to człowiek musi chcieć go wykorzystać.

"Dobry Bóg daje talent, a reszty każdy szuka sam." => Bóg daje talent, a człowiek często musi go  odszukać w sobie i dobrze wykorzystać.

ZADANIE DOMOWE
ćw. 4 str. 91 (podręcznik)
Wyjaśnij znaczenie frazeologizmu "ikarowe loty"i ułóż dwa zdania z tym związkiem.
12 listopada omawiamy "Szatana z siódmej klasy". Przeczytaj lekturę i przygotuj się na test.

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022