j. polski, klasa 4c - 26.11.2022

 

Temat: "Co z tego dziecka wyrośnie? Mnie w jego wieku coś takiego nie przyszłoby do głowy!" – omawiamy lekturę P. Beręsewicza „Poczet psujów polskich”.

 

1.     Podział klasy na małe grupy.

2.     Teleturniej wiedzy o lekturze.  Pytania do lektury są ukryte w balonikach.  Każda grupa po kolei wybiera jeden balonik, przebija go, wyciąga pytanie i odpowiada na nie. Wygrywa grupa z największą ilością punktów.

3.     Zaprezentuj bohatera – każda grupa losuje jednego bohatera z lektury.  Następnie rysuje jego portret i opisuje co zepsuł i w jaki sposób.  Prace powinny być kolorowe i twórcze.  Po wykonanej pracy, grupy prezentują swoje plakaty całej klasie.

4.       Notatka do zeszytu

 

Autor: Paweł Beręsewicz

Tytuł: „Poczet psujów polskich”

Ilustracje: Nikola Kucharska

1.     Wklejka do zeszytu:

-Maciek popsuł komórkę, wrzucił ją do zupy.
-Tata Jurek popsuł telewizor, bo wlał do niego farby.
-Dziadek Piotrek popsuł aparat, bo wypuścił go w niebo, przyczepiając do niego balony.
-Pradziadek Józek popsuł żelazko, które wcześniej ubrudzone roztopionymi czekoladkami spadło zza okna na głowę bałwana.
-Prapradziadek Heniek popsuł żyrandol, wyrwał go z sufity, gdy na nim wisiał.
-Praprapradziadek Romek popsuł stetoskop, który wpadł pod koła powozu.
- Prapraprapradziadek Karol popsuł druk w gazecie, gubiąc czcionki.
- syn Maćka, Kacper popsuł robota Hectora, bo kazał mu zamalować bazgroły na ścianie, a zdenerwowany tata wydał komendę robotowi, by ten
się wynosił. Hector zrozumiał to polecenie dosłownie i się przepalił.

Wymiana zdań na temat czy podobała nam się lektura.


Zadanie domowe:

Napisz w zeszycie krótką opowiastkę o rzeczy, która została popsuta przez twoich rodziców. Napisz jak do tego doszło i jak skończyła się ta historia.


Temat: O wyrazach z „ż” wymiennym.

 

Podr.  S, 114-116

 

 

1.Obserwacja wyrazów pod kątem budowy i znaczenia.

 

Zad. 1,2  str. 114-115

 

Notatka do zeszytu:

 

Ż piszemy w wyrazie wtedy, gdy w innym wyrazie podobnym jednocześnie pod względem budowy i znaczenia wymienia się ono na: g, z, s , ź (zi), dz, h.

 

Poważny – powaga

Miażdżyć – miazga

Bliżej – blisko

Gnieżdżą się – gnieździć się

Mosiężny – mosiądz

Drużynowy - druh

Ćwiczenia utrwalające poznaną regułę:

·       Bingo

·       Wykreślanka

Zadanie domowe:

Dokończ wykreślankę

Zagraj w grę - link na grupie

Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia