Kl. 4b - j.pol. - 19.11.’22

 Temat: Jak dzielić wyrazy na sylaby?

1. Analiza scenek zamieszczonych w podręczniku. Wyjaśnienie wyrazu „rozentuzjazmowany” i zapisanie wyrazów bliskoznacznych (podekscytowany, poruszony, rozgorączkowany, rozemocjonowany).

2. Przypomnienie pojęć głoska, litera, sylaba. Podział wyrazów na sylaby. 

3. Notatka

Funkcje litery „i”: 

- tworzy sylabę, np.: in-stru-ment                                           - tworzy sylabę i zmiękcza poprzedzającą spółgłoskę, np. gi-ta-ra                                                                       - nie tworzy sylaby, ale jest znakiem zmiękczenia, np. wio-lon-cze-la.

Przykład:

piórko: p-i-ó-r-k-o (6 liter), pi-ó-r-k-o (5 głosek), piór-ko (2 sylaby)

4. Ćwiczymy dzielenie wyrazów na zgłoski - ćw. 3.

Temat: Jesteśmy czytelnikami. 

1. Zapisujemy skojarzenia związane z wyrazem książka. 

KSIĄŻKA - przyjaciółka, pociesza, rozśmiesza, daje wskazówki, uczy, doradza, itd.

2. Uczniowie przedstawiają swoje ulubione książki.

3. Przeczytanie utworu i rozpoznanie osoby mówiącej. 

Osoba mówiąca w utworze wypowiada się w imieniu uczniów. 

Wers to linijka tekstu. 

Zwrotka (strofa) to kilka wersów stanowiących cześć wiersza, wyodrębnionych graficznie i mających określony rytm. 

4. Analiza wiersza i uzupełnienie schematu - ćwiczenie 2. 

5. Rozmowa na temat wartościowych książek. Każdy uczeń zapisuje swoją ulubioną książkę, pamiętając o cudzysłowie. 

Notatka: 

Cudzysłów używamy przy zapisywaniu tytułów książek, filmów, dzieł sztuki. 

Cudzysłów stosujemy, kiedy w naszej wypowiedzi przytaczamy w słowo, w słowo to, co napisała inna osoba, np. Moja mama często mówi: „Książka potrafi pocieszyć”. 

Temat: Klasa Vc w obliczu zagrożenia. 

1. Rozmowa na temat czynników, które wpływają na dobra atmosferę w klasie.

2. Przeczytanie utworu Idy Pierelotkin.

3. Analiza przebiegu zdarzeń oraz zachowań bohaterów. 

Opisane wydarzenia rozgrywały się w klasie/szkole podczas lekcji historii. Przyczyną nieoczekiwanego przebiegu zdarzeń, w których biorą udział uczniowie klasy piątej c i nauczycielka pani Stara, jest wiatr. W obliczu zagrożenia uczennice i uczniowie wykazali się sprytem, odwagą i odpowiedzialnością. 

ZADANIE DOMOWE 

zeszyt ćwiczeń: 1-3. str. 27./ 1. str. 29. 

3 grudnia uczniowie napiszą sprawdzian. Zakres materiału: teksty zrealizowane na lekcjach, głoska, litera, sylaba, pisownia wymiennych: „ó”, „rz”, dialog, porównanie, adresat/nadawca. 

Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia