Kl. 4b - j.pol. - 19.11.’22
Temat: Jak dzielić wyrazy na sylaby?
1. Analiza scenek zamieszczonych w podręczniku. Wyjaśnienie wyrazu „rozentuzjazmowany” i zapisanie wyrazów bliskoznacznych (podekscytowany, poruszony, rozgorączkowany, rozemocjonowany).
2. Przypomnienie pojęć głoska, litera, sylaba. Podział wyrazów na sylaby.
3. Notatka
Funkcje litery „i”:
- tworzy sylabę, np.: in-stru-ment - tworzy sylabę i zmiękcza poprzedzającą spółgłoskę, np. gi-ta-ra - nie tworzy sylaby, ale jest znakiem zmiękczenia, np. wio-lon-cze-la.
Przykład:
piórko: p-i-ó-r-k-o (6 liter), pi-ó-r-k-o (5 głosek), piór-ko (2 sylaby)
4. Ćwiczymy dzielenie wyrazów na zgłoski - ćw. 3.
Temat: Jesteśmy czytelnikami.
1. Zapisujemy skojarzenia związane z wyrazem książka.
KSIĄŻKA - przyjaciółka, pociesza, rozśmiesza, daje wskazówki, uczy, doradza, itd.
2. Uczniowie przedstawiają swoje ulubione książki.
3. Przeczytanie utworu i rozpoznanie osoby mówiącej.
Osoba mówiąca w utworze wypowiada się w imieniu uczniów.
Wers to linijka tekstu.
Zwrotka (strofa) to kilka wersów stanowiących cześć wiersza, wyodrębnionych graficznie i mających określony rytm.
4. Analiza wiersza i uzupełnienie schematu - ćwiczenie 2.
5. Rozmowa na temat wartościowych książek. Każdy uczeń zapisuje swoją ulubioną książkę, pamiętając o cudzysłowie.
Notatka:
Cudzysłów używamy przy zapisywaniu tytułów książek, filmów, dzieł sztuki.
Cudzysłów stosujemy, kiedy w naszej wypowiedzi przytaczamy w słowo, w słowo to, co napisała inna osoba, np. Moja mama często mówi: „Książka potrafi pocieszyć”.
Temat: Klasa Vc w obliczu zagrożenia.
1. Rozmowa na temat czynników, które wpływają na dobra atmosferę w klasie.
2. Przeczytanie utworu Idy Pierelotkin.
3. Analiza przebiegu zdarzeń oraz zachowań bohaterów.
Opisane wydarzenia rozgrywały się w klasie/szkole podczas lekcji historii. Przyczyną nieoczekiwanego przebiegu zdarzeń, w których biorą udział uczniowie klasy piątej c i nauczycielka pani Stara, jest wiatr. W obliczu zagrożenia uczennice i uczniowie wykazali się sprytem, odwagą i odpowiedzialnością.
ZADANIE DOMOWE
zeszyt ćwiczeń: 1-3. str. 27./ 1. str. 29.
3 grudnia uczniowie napiszą sprawdzian. Zakres materiału: teksty zrealizowane na lekcjach, głoska, litera, sylaba, pisownia wymiennych: „ó”, „rz”, dialog, porównanie, adresat/nadawca.