J. polski - klasa 4c, 21.01.2023
Temat: "To jest dom najbardziej wesół, lecz niestety bez adresu" Poznajemy rym.
RYM - to jednakowe lub podobne brzmienie
zakończeń wyrazów występujących zwykle na końcu wersów wiersza.
np.
Żółw chciał pojechać koleją
Lecz koleje nie tanieją. -
To są te same zakończenia wyrazów: - eją
Żółwiom szkoda pieniędzy
"Pójdę pieszo będzie prędzej". - Podobne brzmienie zakończeń: ędzy - ędzej
Podręcznik, str. 147
Wiersz "Stara fotografia taty ma rymy.
patyk - Adriatyk Płońskiem - Jońskie Działdówką - żaglówką śnie - mnie
Sochacinie - Principinie zdjęcia - zajęcia
ćw. 3, str. 47, zeszyt ćwiczeń
ZADANIE NA 6-tkę NA KARTCE
Napisz 2-4 strofowy wiersz własny rymowany.
Temat: O zwyczajnych sprawach
w niezwykły sposób.
1. Wspólne
z uczniami wyjaśnienie zwrotów:
· „puścić parę z ust”
– przyznać się do czegoś, zdradzić tajemnicę, sekret
· „złapać kogoś na gorącym uczynku”
– przyłapać kogoś na czynności, której nie powinien robić
· „wziąć kogoś w krzyżowy ogień
pytań” – zadawać mnóstwo pytań
2. Wiersz
„Czajnik”, str.188
3. Zadanie
2, str. 188 – podręcznik:
Przepis wykonania herbaty –
uczniowie wspólnie z nauczycielem podają przepis na dobrą herbatę.
Rozmowa o różnych sposobach
parzenia herbaty.
Notatka do zeszytu:
W wierszu „Czajnik” parzenie wody zostało pokazane w
niezwykły sposób. Czajnik ożył i zachowuje się jak osoba. Przedstawiony obraz w wierszu to obraz poetycki, czyli pokazane w
niecodzienny sposób myśli, uczucie i widzenie świata dzięki wyobraźni.
1. Zadanie 4, str. 189 – wspólnie w klasie.
2. Zadanie
domowe: Zadanie 3, str. 189 – na kartce.