J. polski - klasa 4c, 21.01.2023

 Temat: "To jest dom najbardziej wesół, lecz niestety bez adresu" Poznajemy rym.


RYM - to jednakowe lub podobne brzmienie zakończeń wyrazów występujących zwykle na końcu wersów wiersza.

np.

Żółw chciał pojechać koleją
Lecz koleje nie tanieją.            -        To są te same zakończenia wyrazów: - eją


Żółwiom szkoda pieniędzy
"Pójdę pieszo będzie prędzej".  - Podobne brzmienie zakończeń: ędzy - ędzej

Podręcznik, str. 147

Wiersz "Stara fotografia taty ma rymy.

patyk - Adriatyk        Płońskiem - Jońskie        Działdówką - żaglówką    śnie - mnie

Sochacinie - Principinie      zdjęcia - zajęcia

Zadanie 5, str.148 - wspólnie w klasie

Praca domowa
ćw. 3, str. 47, zeszyt ćwiczeń
ZADANIE NA 6-tkę NA KARTCE
Napisz 2-4 strofowy wiersz własny rymowany.

Temat: O zwyczajnych sprawach w niezwykły sposób.

1.    Wspólne z uczniami wyjaśnienie zwrotów:

·      „puścić parę z ust” – przyznać się do czegoś, zdradzić tajemnicę, sekret

·      „złapać kogoś na gorącym uczynku” – przyłapać kogoś na czynności, której nie powinien robić

·      „wziąć kogoś w krzyżowy ogień pytań” – zadawać mnóstwo pytań

2.    Wiersz „Czajnik”, str.188

3.    Zadanie 2, str. 188 – podręcznik:

Przepis wykonania herbaty – uczniowie wspólnie z nauczycielem podają przepis na dobrą herbatę.

Rozmowa o różnych sposobach parzenia herbaty.

Notatka do zeszytu:

W wierszu „Czajnik” parzenie wody zostało pokazane w niezwykły sposób. Czajnik ożył i zachowuje się jak osoba.  Przedstawiony obraz w wierszu to obraz poetycki, czyli pokazane w niecodzienny sposób myśli, uczucie i widzenie świata dzięki wyobraźni.

1.    Zadanie  4, str. 189 – wspólnie w klasie.

2.    Zadanie domowe: Zadanie 3, str. 189 – na kartce.


Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022