J.polski, klasa 8 z 21 stycznia
Temat: Metody rusyfikacji w klerykowskim gimnazjum.
Notatka:
Metody rusyfikacji w szkołach w drugiej połowie XIX wieku na terenie Królestwa Polskiego:
1. Zakaz posługiwania się językiem polskim na terenie szkoły.
2. Wprowadzenie języka rosyjskiego jako języka wykładowego na wszystkich lekcjach, także na j. polskim.
3. Zaliczenie języka polskiego do przedmiotów nieobowiązkowych.
4. Ograniczenie lekcji języka polskiego do prymitywnych ćwiczeń i czytania nieciekawych lektur (drugorzędnych autorów).
5. Umieszczanie w planie lekcji języka polskiego w godzinach najmniej dogodnych dla uczniów.
6. Tendencyjne nauczanie historii Polski, ukazujące jedynie wady Polaków.
7. Faworyzowanie uczniów ulegających rusyfikacji. Stosowanie represji wobec uczniów przeciwstawiających się rusyfikacji (chłosta, wydalenie ze szkoły, wzmożona kontrola rzeczy osobistych).
8.Stosowanie przez nauczycieli metody pamięciowej, zabijającej zdolność samodzielnego myślenia.
9. Kontrolowanie rodzaju czytanych książek na stancjach i sposobu spędzania wolnego czasu (podsłuchiwanie, szpiegowanie uczniów, częste rewizje).
10. Ukazywanie wartości literatury rosyjskiej (wybór najlepszych twórców rosyjskich i ciekawych tematów), zapraszanie uczniów do teatru rosyjskiego.
11. Nawiązywanie bliższych relacji z uczniami, w celu lepszej kontroli i większego wpływu na kształtowanie się młodych umysłów.
Temat: Kto wykonywał syzyfową pracę- rozmawiamy o znaczeniu tytułu powieści Stefana Żeromskiego.
W trakcie lekcji korzystaliśmy z powyższego materiału:
Temat 6
https://view.genial.ly/6064ff0b026e560ce98322d8/presentation-syzyfowe-prace
Zadaniem uczniów było samodzielne sformułowanie notatki na temat znaczenia tytułu powieści.
Temat: Film "Syzyfowe prace".
https://www.youtube.com/watch?v=5OM7M8MHiH4