kl.5b lekcje j.polski 25.3.2023

Na pierwszej lekcji uczniowie mieli zastępstwo z panią  Katarzyną Wyrwał z tego powodu , że ja prowadziłam  próbę poezji śpiewanej.

Zadaniem uczniów  na tej godzinie lekcyjnej było znalezienie fragmentów w lekturze ,,Opium w rosole" , dotyczacych opisu głównych bohaterów powieści - Maćka Ogorzałki oraz Janki Krechowicz czyli Kreski. Musieli też opisać w kilku zdaniach cechy tych postaci. Praca była podzielona na grupy , chłopcy przygotowywali charakterystykę Macieja , a dziewczynki opisywały postać Kreski.

Chciałabym pochwalić klasę , która według słów pani Kasi , pracowała bardzo ładnie na tej lekcji. Brawo!

Na kolejnej godzinie lekcyjnej  uczniowie odczytali znalezione fragmenty oraz swoje notatki. Rozdałam też uczniom kartkówki z ortografii. Uczniowie , którzy jeszcze nie napisali tego sprawdzianu , zrobią to w przyszłą sobotę - podręcznik str. 85.

Zapisanie nowego tematu lekcji na tablicy oraz w zeszytach przez uczniów : 

Temat : Skomplikowany świat uczuć w lekturze ,,Opium w rosole" Małgorzaty Musierowicz.

Zaczeliśmy od wyjaśnienia znaczenia tytułu książki - notatka

Opium w rosole - skąd taki tytuł ? 

Stan  zakochania podobny jest do odurzenia. Zakochany człowiek , mówi się , że chodzi z głową w chmurach , jest rozmarzony , roztargniony. 

Uczniowie własnymi słowami mówią , o czym jest książka. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze:

Jak zaczyna się powieść ,,Opium w rosole" ?

Kim są główni bohaterowie ? 

Jacy są ? Jak wyglądają ? 

Dalsza część notatki

Główni bohaterowie to : 

Maciek Ogorzałka - mieszka w Poznaniu w kamienicy , razem ze starszym bratem Piotrem. Maciek jest wysoki i przystojny , miły i kulturalny. 

Janka , zwana Kreską - ładna dziewczyna , wnuczka profesora Dmuchawca. Bardzo miła i pomocna osoba. 

Zaczeliśmy mówić też o Genofewie Lompke , dziewczynce , która tak naprawdę nazywała się Aurelia Jedwabińska. Była ona córką nauczycielki Ewy Jedwabińskiej. Pomiędzy matką , a córką nie było więzi ,  dziewczynce bardzo brakowało matczynych uczuć , dlatego też szukała ich u obcych ludzi. Wpraszała się do nich ,,na obiadek " , gdyż podobała jej się rodzinna atmosfera i wyczuwała instynktownie  , że w domach tych osób  panuje miłość i dobroć. Tak trafiła do państwa Lewandowskich , do rodziny Borejków czy do mieszkania Maćka , a także do  Kreski. Z wszystkimi tymi rodzinami bardzo się zaprzyjaźniła , a nawet bardzo je pokochała. 

Uczniowie wypowiadali się na temat tej sytuacji , a jedna z dziewczynek powiedziała , że na szczęście historia Aurelii oraz jej mamy zakończyła się dobrze. Doszło do sytuacji , w której dziecko uciekło z domu , schroniło się u zaprzyjaźnionych rodzin , a nocowało w mieszkaniu Janki. Zrozpaczona matka wraz z mężem , Eugeniuszem , szukali córki. W ten sposób dowiedzieli się , że ,,Genowefa" odwiedzała tylu obcych jej wpierw ludzi. 

Pani Ewa posłuchała rady pani Lewandowskiej  , by nie złościła się na dziewczynkę , gdy już ją odnajdzie , a przytuliła ją , okazała uczucia. Podobnie radziła jej  pani Borejkowa. 

Między mamą , a córeczką pojawia się więź , pani Ewa nazywa dziewczynkę ,,Jeżykiem " , uczy się dopiero okazywać uczucia. 

Mówiliśmy też na lekcji o postaci Matyldy. Była to dziewczyna , która oczarowała Maćka. Była piękna ,  lecz okazała się nieszczerą i niemiłą osobą. Chłopak przekonał się o tym , gdy przypadkiem usłyszał jej rozmowę w tramwaju. Matylda rozmawiała o nim z koleżanką , z pogardą mówiła o Maćku i  jego mieszkaniu , wręcz wyśmiewała  skromny wystrój pomieszczeń. 

Więcej na ten temat  oraz o innych bohaterach będziemy mówić na kolejnych lekcjach. 

zad. dom. 

Wyszukaj fragmenty o Genowefie. Napisz o niej kilka zdań. 












\

















Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022