kl.5b lekcje j.polski 25.3.2023
Na pierwszej lekcji uczniowie mieli zastępstwo z panią Katarzyną Wyrwał z tego powodu , że ja prowadziłam próbę poezji śpiewanej.
Zadaniem uczniów na tej godzinie lekcyjnej było znalezienie fragmentów w lekturze ,,Opium w rosole" , dotyczacych opisu głównych bohaterów powieści - Maćka Ogorzałki oraz Janki Krechowicz czyli Kreski. Musieli też opisać w kilku zdaniach cechy tych postaci. Praca była podzielona na grupy , chłopcy przygotowywali charakterystykę Macieja , a dziewczynki opisywały postać Kreski.
Chciałabym pochwalić klasę , która według słów pani Kasi , pracowała bardzo ładnie na tej lekcji. Brawo!
Na kolejnej godzinie lekcyjnej uczniowie odczytali znalezione fragmenty oraz swoje notatki. Rozdałam też uczniom kartkówki z ortografii. Uczniowie , którzy jeszcze nie napisali tego sprawdzianu , zrobią to w przyszłą sobotę - podręcznik str. 85.
Zapisanie nowego tematu lekcji na tablicy oraz w zeszytach przez uczniów :
Temat : Skomplikowany świat uczuć w lekturze ,,Opium w rosole" Małgorzaty Musierowicz.
Zaczeliśmy od wyjaśnienia znaczenia tytułu książki - notatka :
Opium w rosole - skąd taki tytuł ?
Stan zakochania podobny jest do odurzenia. Zakochany człowiek , mówi się , że chodzi z głową w chmurach , jest rozmarzony , roztargniony.
Uczniowie własnymi słowami mówią , o czym jest książka. Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze:
Jak zaczyna się powieść ,,Opium w rosole" ?
Kim są główni bohaterowie ?
Jacy są ? Jak wyglądają ?
Dalsza część notatki :
Główni bohaterowie to :
Maciek Ogorzałka - mieszka w Poznaniu w kamienicy , razem ze starszym bratem Piotrem. Maciek jest wysoki i przystojny , miły i kulturalny.
Janka , zwana Kreską - ładna dziewczyna , wnuczka profesora Dmuchawca. Bardzo miła i pomocna osoba.
Zaczeliśmy mówić też o Genofewie Lompke , dziewczynce , która tak naprawdę nazywała się Aurelia Jedwabińska. Była ona córką nauczycielki Ewy Jedwabińskiej. Pomiędzy matką , a córką nie było więzi , dziewczynce bardzo brakowało matczynych uczuć , dlatego też szukała ich u obcych ludzi. Wpraszała się do nich ,,na obiadek " , gdyż podobała jej się rodzinna atmosfera i wyczuwała instynktownie , że w domach tych osób panuje miłość i dobroć. Tak trafiła do państwa Lewandowskich , do rodziny Borejków czy do mieszkania Maćka , a także do Kreski. Z wszystkimi tymi rodzinami bardzo się zaprzyjaźniła , a nawet bardzo je pokochała.
Uczniowie wypowiadali się na temat tej sytuacji , a jedna z dziewczynek powiedziała , że na szczęście historia Aurelii oraz jej mamy zakończyła się dobrze. Doszło do sytuacji , w której dziecko uciekło z domu , schroniło się u zaprzyjaźnionych rodzin , a nocowało w mieszkaniu Janki. Zrozpaczona matka wraz z mężem , Eugeniuszem , szukali córki. W ten sposób dowiedzieli się , że ,,Genowefa" odwiedzała tylu obcych jej wpierw ludzi.
Pani Ewa posłuchała rady pani Lewandowskiej , by nie złościła się na dziewczynkę , gdy już ją odnajdzie , a przytuliła ją , okazała uczucia. Podobnie radziła jej pani Borejkowa.
Między mamą , a córeczką pojawia się więź , pani Ewa nazywa dziewczynkę ,,Jeżykiem " , uczy się dopiero okazywać uczucia.
Mówiliśmy też na lekcji o postaci Matyldy. Była to dziewczyna , która oczarowała Maćka. Była piękna , lecz okazała się nieszczerą i niemiłą osobą. Chłopak przekonał się o tym , gdy przypadkiem usłyszał jej rozmowę w tramwaju. Matylda rozmawiała o nim z koleżanką , z pogardą mówiła o Maćku i jego mieszkaniu , wręcz wyśmiewała skromny wystrój pomieszczeń.
Więcej na ten temat oraz o innych bohaterach będziemy mówić na kolejnych lekcjach.
zad. dom.
Wyszukaj fragmenty o Genowefie. Napisz o niej kilka zdań.
\