kl.4a lekcje j.polski 1.04.2023

Rozpoczęcie zajęć : sprawdzenie obecności i zadania domowego. Chętni uczniowie odczytują swoje prace. Po lekcjach zabrałam do domu zeszyty kilku osób do sprawdzenia. 

Wprowadzenie do nowego tematu lekcji i zapisanie go na tablicy i w zeszytach :

Temat : Odmienne i nieodmienne części mowy. 

Podręcznik str. 196. 

Uczniowie przyglądają się rysunkowi na str. 196 w podręczniku i wymieniają nazwy osób lub rzeczy ,  , cech ,  czynności oraz liczb. Nauczyciel zapisuje wszystkie wyrazy na tablicy. 

Następnie dzieci sporządzają tabelkę w zeszytach i wpisują w odpowiednie miejsca wyrazy - części mowy nazywające rzeczy i osoby , cechy ...( jak wyżej ) 

Głośne odczytanie definicji z ramki na str. 196 przez nauczyciela i potem jeszcze raz przez kilku uczniów. Nauczyciel tłumaczy , że każdy wyraz , w zależności od tego co nazywa , jest określoną częścią mowy. 

Uczniowie zapisują w zeszytach : 

Części mowy - są to wyrazy , które nazywają osoby , rzeczy , zwierzęta , czynności , cechy , i nazwy cech czynności np. starannie , ładnie ( pisać ) 

Kolejne zadanie : ćw. 3 str. 197 w podręczniku. 

Uczniowie głośno odczytują wyrazy z zeszytu ucznia. Nauczyciel pyta , co można zauważyć po odczytaniu i wyjaśnieniu znaczenia tych słów ?

Ramka na str. 197

 Części mowy dzielą się na : 

- samodzielne , czyli takie , które same coś oznaczają np. nosić , okulary , przeciwsłonaczne 

- niesamodzielne czyli takie , które przekazują informację tylko w połączeniu z innymi wyrazami np. 

     z , i , ani ( kanapka z szynką , dzień i noc ) 

Uczniowie zapisują powyższe informacje w zeszytach. 

Ćw. 4a , str. 197 

Należy w odpowiedniej formie użyć wyrazów wczoraj i komoda w trzech zdaniach. Chętni uczniowie uzupełniają zdania ustnie , następnie nauczyciel prosi , aby zastanowić się co można zaobserwować ? 

Dzieci mówią , że wyraz wczoraj jest ciagle taki sam , nie zmienia formy gramatycznej , natomiast wyraz komoda występuje w formie : komodę , komoda , komodzie 

Nauczyciel tłumaczy , że wyrazy , które zmieniają swoją formę w zdaniu , to odmienne części mowy np. ławka , ławki , ławce 

Wyrazy , które zawsze zachowują tę samą formę , to nieodmienne części mowy np. dobrze , oraz , tylko

(Druga  ramka na str. 197 ) 

Uczniowie również zapisują te informacje w zeszytach. 

Temat części mowy będziemy jeszcze kontynuować na kolejnych lekcjach. 

Wprowadzenie do kolejnego tematu lekcji i zapisanie go na tablicy oraz w zeszytach przez uczniów: 

Temat : Tradycje Wielkanocne. 

Uczniowie opowiadają o tradycjach Wielkanocnych , które znają i które celebrują w swoich domach.  Nauczyciel zapisuje na tablicy najważniejsze zwyczaje związane ze świętami , a dzieci zapisują je w zeszytach : 

1. Malujemy jajka - pisanki. 

2. Dekorujemy dom - np. wiosenne kwiaty , zajączki , czekoladowe jajka. 

3. Mama przygotowuje w niedzielę uroczyste śniadanie.

4. Dzieci szukają jajka zostawione przez ,,zajączka."

5. Idziemy do kościoła na mszę i procesję - rezurekcję.

6. Szykujemy koszyczki z jedzeniem czyli święconkę , którą zanosimy do kościoła do poświęcenia. 

( zapisaliśmy w kolejności , w jakiej  mówili uczniowie )  


Nowa lektura : ,,Daleki rejs" Anny Onichimowskiej , proszę ,  aby dzieci czytały. 

Dwoje uczniów nie pisało testu z lektury ,, Poczet Psujów |Polskich" , ostatnio w szkole nie mogłam skserować testów, ponieważ zabrakło papieru. Dzieci te napiszą test 22 kwietnia. 



































Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia