kl.4a lekcje j.polski 1.04.2023
Rozpoczęcie zajęć : sprawdzenie obecności i zadania domowego. Chętni uczniowie odczytują swoje prace. Po lekcjach zabrałam do domu zeszyty kilku osób do sprawdzenia.
Wprowadzenie do nowego tematu lekcji i zapisanie go na tablicy i w zeszytach :
Temat : Odmienne i nieodmienne części mowy.
Podręcznik str. 196.
Uczniowie przyglądają się rysunkowi na str. 196 w podręczniku i wymieniają nazwy osób lub rzeczy , , cech , czynności oraz liczb. Nauczyciel zapisuje wszystkie wyrazy na tablicy.
Następnie dzieci sporządzają tabelkę w zeszytach i wpisują w odpowiednie miejsca wyrazy - części mowy nazywające rzeczy i osoby , cechy ...( jak wyżej )
Głośne odczytanie definicji z ramki na str. 196 przez nauczyciela i potem jeszcze raz przez kilku uczniów. Nauczyciel tłumaczy , że każdy wyraz , w zależności od tego co nazywa , jest określoną częścią mowy.
Uczniowie zapisują w zeszytach :
Części mowy - są to wyrazy , które nazywają osoby , rzeczy , zwierzęta , czynności , cechy , i nazwy cech czynności np. starannie , ładnie ( pisać )
Kolejne zadanie : ćw. 3 str. 197 w podręczniku.
Uczniowie głośno odczytują wyrazy z zeszytu ucznia. Nauczyciel pyta , co można zauważyć po odczytaniu i wyjaśnieniu znaczenia tych słów ?
Ramka na str. 197
Części mowy dzielą się na :
- samodzielne , czyli takie , które same coś oznaczają np. nosić , okulary , przeciwsłonaczne
- niesamodzielne czyli takie , które przekazują informację tylko w połączeniu z innymi wyrazami np.
z , i , ani ( kanapka z szynką , dzień i noc )
Uczniowie zapisują powyższe informacje w zeszytach.
Ćw. 4a , str. 197
Należy w odpowiedniej formie użyć wyrazów wczoraj i komoda w trzech zdaniach. Chętni uczniowie uzupełniają zdania ustnie , następnie nauczyciel prosi , aby zastanowić się co można zaobserwować ?
Dzieci mówią , że wyraz wczoraj jest ciagle taki sam , nie zmienia formy gramatycznej , natomiast wyraz komoda występuje w formie : komodę , komoda , komodzie
Nauczyciel tłumaczy , że wyrazy , które zmieniają swoją formę w zdaniu , to odmienne części mowy np. ławka , ławki , ławce
Wyrazy , które zawsze zachowują tę samą formę , to nieodmienne części mowy np. dobrze , oraz , tylko
(Druga ramka na str. 197 )
Uczniowie również zapisują te informacje w zeszytach.
Temat części mowy będziemy jeszcze kontynuować na kolejnych lekcjach.
Wprowadzenie do kolejnego tematu lekcji i zapisanie go na tablicy oraz w zeszytach przez uczniów:
Temat : Tradycje Wielkanocne.
Uczniowie opowiadają o tradycjach Wielkanocnych , które znają i które celebrują w swoich domach. Nauczyciel zapisuje na tablicy najważniejsze zwyczaje związane ze świętami , a dzieci zapisują je w zeszytach :
1. Malujemy jajka - pisanki.
2. Dekorujemy dom - np. wiosenne kwiaty , zajączki , czekoladowe jajka.
3. Mama przygotowuje w niedzielę uroczyste śniadanie.
4. Dzieci szukają jajka zostawione przez ,,zajączka."
5. Idziemy do kościoła na mszę i procesję - rezurekcję.
6. Szykujemy koszyczki z jedzeniem czyli święconkę , którą zanosimy do kościoła do poświęcenia.
( zapisaliśmy w kolejności , w jakiej mówili uczniowie )
Nowa lektura : ,,Daleki rejs" Anny Onichimowskiej , proszę , aby dzieci czytały.
Dwoje uczniów nie pisało testu z lektury ,, Poczet Psujów |Polskich" , ostatnio w szkole nie mogłam skserować testów, ponieważ zabrakło papieru. Dzieci te napiszą test 22 kwietnia.