kl.4a lekcje j.polski 6.05.2023
Rozpoczęcie zajęć : sprawdzenie obecności i zadania domowego , a następnie wprowadzenie do nowego tematu lekcji.
Temat : Zaczynamy omawiać lekturę ,,Daleki rejs" Anny Onichimowskiej.
1.Układamy plan wydarzeń - w tym celu nauczyciel rozdaje uczniom kartę pracy nr 1. Znajdują się na niej wydarzenia z książki , które należy ułożyć w odpowiedniej kolejności.
Przy okazji układania planu nauczyciel zadaje uczniom pytania o bohaterów powieści , ich przygody , relacje między braćmi - Pawłem i Kubą.
2. Opis relacji pomiedzy rodzeństwem - karta pracy nr 2.
Nauczyciel pyta uczniów , czy wiedzą , co oznaczają powiedzenia :
Można z kimś konie kraść ? Wyjaśnia , że oznacza to bardzo komuś ufać , bardzo na kimś polegać.
Trzymać sztamę - popierać kogoś w każdej sytuacji , być lojalnym wobec kogoś.
Żyć jak pies z kotem - kłócić się stale , nie zgadzać ze sobą ( podobnie : drzeć ze sobą koty )
Dzieci dobierają odpowiednie określenia do relacji , która na początku książki panowała między Kubą , a Pawłem.
Nauczyciel pyta uczniów , dlaczego tak było ? Czemu Paweł traktował swego brata jak powietrze ?
Odpowiedzi : Stało sie tak , gdy ich tata odszedł. Paweł miał także żal do Kuby , że przyniósł do domu małego kotka , a jego chomik akutat wyszedł z klatki. Chłopiec stracił swoje zwierzątko i od tego momentu z jeszcze większym chłodem traktował młodszego brata.
3. Kolejna karta pracy - nr 3. Pierwsze zadanie polega na dopasowaniu właściwych stwierdzeń do Kuby i do Pawła.
Drugie to zadanie ortograficzne. Ucznioiwe pracują sami , potem następuje wspólne sprawdzenie ćwiczenia.
Zadanie domowe
Napisz kilka zdań , co sądzisz o relacji Pawła i Kuby ? Jak ona się zmieniła ?
Lub do wyboru temat drugi : O czym marzyli chłopcy ? Co planowali ?