Klasa 7, j.polski z 27 stycznia

 Temat:  W obliczu cierpienia - "Treny" Jana Kochanowskiego.

Podręcznik, s. 147

Powtórzenie informacji o Janie Kochanowskim , s.368-369.

Notatka:

Tren - gatunek poezji żałobnej, ukształtowany w starożytnej Grecji; utwór wyrażający żal z powodu czyjejś śmierci, rozpamiętujący dokonania osoby zmarłej oraz zawierający pochwałę jej zalet i zasług.


Analiza trenów i notatka w kształcie tabelki:




Temat: Uczymy się redagować rozprawkę.

Podręcznik, s. 135

Karta pracy:

1. Przeczytaj poniższą rozprawkę, a następnie zaznacz wstęp, rozwinięcie i zakończenie. 

Temat: Która postawa wobec życia – rozsądnego Dedala czy lekkomyślnego Ikara – jest mi bliższa i dlaczego? 

Jedni mit o Dedalu i Ikarze mogą odczytać dosłownie – jako opowieść o nieszczęśliwym wypadku, inni dojrzą w historii Ikara prawdę o nietrwałości tego, co piękne. Dedal i Ikar – ojciec i syn – to postaci bardzo sobie bliskie, a jednocześnie dalekie, prezentują bowiem różne postawy życiowe. Która postawa wobec życia, Dedala czy Ikara, jest mi bliższa? Uważam, że Ikar zachował się bardzo lekkomyślnie i zapłacił za to najwyższą cenę. Lecz mimo wszystko jest mi bliższy niż jego ojciec. Dedal był rozsądnym dojrzałym człowiekiem. Zawsze dobrze wykorzystywał każdą sytuację. Czerpał ze swego życiowego doświadczenia, którego nie miał Ikar. Zawsze osiągał wyznaczone cele. Miał zbudować labirynt – zbudował. Chciał dotrzeć do ojczyzny – dotarł. Mogłoby się wydawać, że jego sposób postępowania i zrealizowane zamierzenia powinny być bliskie każdemu człowiekowi. Ja jednak nie potrafię docenić jego sukcesu. W jego postawie widzę ślepe dążenie do celu. Patrzę na Dedala jak na tego, który nie potrafił zrezygnować nawet wtedy, gdy stawką było życie jego własnego dziecka. Uważam, że nie jest istotne to, że doleciał do Sycylii. Ważne jest dla mnie, że nie próbował ratować syna i dlatego jego postawa, nawet gdy inni ludzie nazywają ją zdroworozsądkową, nie jest mi bliska. Bliższa jest mi postawa lekkomyślnego młodzieńca. Lubię marzyć, a Ikar był marzycielem romantykiem, który chciał doświadczać nowych, ciekawych wrażeń. Myślę, że tęsknił za ojczyzną tak jak ojciec, lecz chciał uciec od szarzyzny dnia codziennego. Fascynowało go latanie, chciał się poczuć wolny i szczęśliwy, więc w tym radosnym uniesieniu wznosił się wyżej i wyżej. Niestety, nie udało mu się zrealizować swoich marzeń. Zginął i wydawać by się mogło, że niepotrzebnie się narażał. Jednak sądzę, że lot ten nie byłby prawdziwym lotem ku wolności, ku marzeniom, gdyby nie ryzyko związane z próbą dorównania ptakom i wzniesienia się ku słońcu. Podobnie jak on wolałabym zginąć, próbując osiągnąć swoje upragnione cele, to, czego nie udało się innym ludziom, niż być posłusznym. Jednak w sytuacji, gdy ceną mojego sukcesu miałoby być życie innego człowieka, nie naraziłabym nikogo na niebezpieczeństwo. Sądzę, że wielu uznałoby, że postawa Ikara jest mi bliższa dlatego, że jestem nastolatką. Może pośrednio tak jest. Dziś jednak jestem przekonana, że nawet gdy dorosnę, bliższa będzie mi postawa marzyciela romantyka, również wtedy gdy ludzie będą ją nazywać lekkomyślną. 


2. We wstępie pracy podkreśl tezę.

3. Wypisz argumenty, które pojawiły się w pracy.


Zadanie domowe:

1. Napisz rozprawkę na temat: 

Podaj przykład postaci literackiej, filmowej lub historycznej, której postawa jest ci bliska.

2. Proszę nauczyć się wybranego trenu na pamięć na 10.02.24.

Na kolejną sobotę proszę przeczytać i przynieść "Zemstę" .

Popularne posty z tego bloga

J. polski - klasa5b 8 września

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia