Klasa 8 21.09.2024 r.
Zofia uczy się o najważniejszych filozofach i ich ideach. W miarę rozwoju akcji, Zofia odkrywa również, że jej własne życie jest ściśle powiązane z tajemniczą historią, którą stopniowo poznaje.
Książka łączy elementy fikcji z edukacją filozoficzną, zachęcając czytelnika do refleksji nad fundamentalnymi pytaniami dotyczącymi egzystencji, wiedzy, moralności i natury rzeczywistości. Bardzo polecam tę pozycję.
Temat: Miłośnicy mądrości.
- Ponawiamy pytanie o filozofię.
- Zadajemy fundamentalne pytania filozoficzne.
- Najwybitniejsi filozofowie starożytnej Grecji i Rzymu oraz ich szkoły: cynicy, stoicy, epikurejczycy i sceptycy.
- Najsłynniejsze sentencje starożytnych filozofów.
Przeczytaliśmy fragment rozmowy Beaty Pawłowicz z Wojciechem Eichelbergiem na temat pokory, podręcznik s. 14.
Zapisaliśmy znaczenie tego słowa w zeszycie.
Następnie analizowaliśmy powiedzenie Sokratesa - Wiem, że nic nie wiem (łac. Scio me nihil scire).
Dociekliwi mogą posłuchać więcej na ten temat tutaj
Najważniejsze starożytne szkoły filozoficzne. Uczniowie zrobili krótkie notatki na temat poszczególnych szkół (dwa lub trzy zdania).
Cynicy
Diogenes z Synopy
"Bieda jest nauczycielką i podporą filozofii, bo do czego filozofia nakłania słowami, do tego bieda zmusza w praktyce".
"Jestem obywatelem świata"
"Lepsza jest uboga mądrość, niż głupie bogactwo"
"Tłum był wielki, ale ludzi niewielu"
Uwaga!!!
Dzisiejsze rozumienie terminu - cynik.
Cynik to osoba, która odnosi się z lekceważeniem do zasad społecznych i uważa, że inni ludzie również się nimi nie kierują.
Cynizm według SJP - lekceważące odnoszenie się do ogólnie uznawanych autorytetów i zasad etycznych
Stoicyzm
Stoicyzm to starożytna szkoła filozoficzna, założona przez Zenona z Kition w III wieku p.n.e. w Atenach. Stoicyzm kładzie nacisk na cnotę, rozum i samokontrolę jako podstawowe zasady życia. Według stoików człowiek powinien dążyć do życia zgodnego z naturą, co oznacza harmonizowanie swoich pragnień i działań z racjonalnym porządkiem wszechświata. Kluczową koncepcją stoicyzmu jest akceptacja tego, co jest poza naszą kontrolą i skupienie się na tym, co możemy kontrolować, czyli na naszych myślach, reakcjach oraz postawach. Stoicy wierzą, że osiągnięcie spokoju ducha i zdystansowanie się wobec przeciwności losu jest możliwe poprzez wewnętrzną dyscyplinę oraz praktykowanie cnót, takich jak mądrość, odwaga, sprawiedliwość oraz umiarkowanie.
Filozofowie stoiccy, tacy jak Marek Aureliusz lub Seneka, podkreślali, że życie cnotliwe prowadzi do szczęścia, a cierpienie wynika z błędnych sądów i niepotrzebnych pragnień.
Stoicyzm uczy, że szczęście nie zależy od zewnętrznych okoliczności, ale od wewnętrznej postawy i harmonii z rozumem.
Stoicyzm według dzisiejszych pojęć - to postawa życiowa polegająca na zachowywaniu równowagi duchowej, panowaniu nad emocjami i podchodzeniu ze spokojem do wszystkich spraw.
Po stoicku -niezachwianie, ze spokojem.
''Nie jesteś tym, co posiadasz, ale tym, co myślisz''.
''Nie martw się o rzeczy, które są poza twoją kontrolą''.
''Pamiętaj, że twoje życie jest krótkie i nie możesz pozwolić,
aby marnować je na rzeczy, które nie mają znaczenia''.
''Największym skarbem, jaki możesz posiadać, jest spokojna
dusza''.
''Nie pozwól, aby cokolwiek, co nie zależy od ciebie, wpłynęło
na twoje szczęście''.
Sceptycy
Sceptycyzm jako filozoficzna szkoła myślenia wywodzi się z nauk Pyrrona z Elidy (IV/III w. p.n.e.). Starożytni sceptycy byli filozofami, którzy kwestionowali możliwość osiągnięcia pewnej wiedzy. Podkreślali, że nasze zmysły i rozum są zawodne, co uniemożliwia uzyskanie pewnej wiedzy o rzeczywistości. Uważali, że każdą teorię lub pogląd można podważyć, a każde twierdzenie ma swoje przeciwieństwo, równie dobrze uzasadnione. W związku z tym sceptycy unikali jednoznacznych odpowiedzi i sugerowali, że ludzie powinni żyć w sposób, który prowadzi do spokoju ducha poprzez wstrzymanie się od sądów oraz zaakceptowanie niepewności.
Uwaga!!!
Sceptycyzm według współczesnego znaczenia to powątpiewający stosunek do czegoś.
Człowiek sceptyczny to osoba, która krytycznie i z powątpiewaniem podchodzi do czegoś, nawet jeśli inni akceptują to bez zastrzeżeń.
''Nie ma żadnego poznania, które byłoby absolutnie pewne, dlatego lepiej jest żyć zgodnie z prawdopodobieństwem''.
''Wszystko, co się wydaje, może być poddane w wątpliwość; dlatego nie możemy być pewni niczego''.
''Nie mów, że coś jest, ani że czegoś nie ma, lecz po prostu nie wypowiadaj się na ten temat''.
''Nie można być szczęśliwym, nie żyjąc rozumnie, moralnie i sprawiedliwie’’
''Prawdziwym
bogactwem jest umiejętność cieszenia się tym, co posiadasz’’
''Szczęście jest
nie tylko celem, ale także sposobem życia’’
''Nie ma
większego błogosławieństwa niż przyjaźń, która jest zbudowana na mądrości’’
''Szukajcie
przyjemności, ale wybierajcie te, które nie przynoszą bólu’’
''Carpe diem’’ –
korzystaj z dnia
Platon
Umiejscowienie: w centrum obrazu; idzie rozmawiając z Arystotelesem; po
lewej stronie ma swoich uczniów i następców – platoników.
Ubiór: czerwony płaszcz.
Gesty i pozy: palec prawej ręki wzniesiony ku górze, wskazuje niebiosa; w drugiej ręce – dzieło filozoficzne.
Arystoteles
Umiejscowienie: w centrum obrazu; po lewej stronie Platona; po swojej lewej
stronie ma uczniów i następców – arystotelików .
Ubiór: niebieski płaszcz.
Gesty i pozy: prawą rękę trzyma poziomo, wskazując ziemię, w lewej ma swoje dzieło „Etykę”; głowę zwraca ku Platonowi.
Diogenes
Umiejscowienie: u stóp Platona i Arystotelesa, w pozycji półleżącej, na
schodach.
Ubiór: niedbale ubrany, półnagi.
Gesty i pozy: półleżąc, opiera się na prawej ręce, w lewej trzyma jakąś kartkę, którą czyta, nie zwracając uwagi na innych.
Sokrates
Umiejscowienie: na lewo od Platona, w grupie słuchaczy, z którymi rozmawia.
Ubiór: skromna szata w odcieniu brązu.
Gesty i pozy: mówi, gestykulując, obie ręce wyciągnął przed siebie, stoi plecami odwrócony od wchodzących Platona i Arystotelesa .
Pitagoras
Umiejscowienie: na samym dole obrazu.
Ubiór: w jasnej szacie i płaszczu owiniętym wokół nóg.
Gesty i pozy: siedzi, trzymając w ręce otwartą księgę, w której coś pisze.
Heraklit
Umiejscowienie: w grupie ludzi po lewej stronie, na dole obrazu,
najbardziej wysunięty ku środkowi.
Ubiór: szary płaszcz.
Gesty i pozy: siedzi na schodach, zamyślony, z głową podpartą, coś pisze na
kartce, ale zupełnie na nią nie patrzy, jakby pisał w natchnieniu.
Napisz kilka zdań w odpowiedzi na poniższe pytanie.