Klasa 4b, WOP 16.11.2024 r.
Temat: Który to wiek? Ćwiczymy zamianę daty na wiek.
Cele lekcji:
1.
Powtórzenie
wiedzy o miarach czasu w historii:
·
Dekada
to 10 lat.
·
Wiek
i stulecie to 100 lat.
·
Tysiąclecie
(milenium) to 1000 lat.
2.
Nauka
zamiany daty na stulecie:
·
Przykład:
1410 rok to XV wiek.
3.
Zapamiętanie,
że wieki zapisujemy cyframi rzymskimi.
4.
Praca z osią czasu.
Zeszyt ćwiczeń - Obliczanie czasu w historii s. 16 lub 22 w zależności od roku wydania ćwiczeń, ćwiczenia nr 1, 2 i 3.
Nieobecni mogą obejrzeć to wideo - Obliczanie czasu w historii.
Przypominam, że 30 listopada będziemy mieli sprawdzian.
Poniżej znajdziecie wymagania.
Upewnijcie się, że
- rozumiecie pojęcia: historia, ród, źródło historyczne, Polonia, naród, era, epoka,
- rozumiecie różnicę między przyczyną a skutkiem,
- potraficie wymienić symbole narodowe Polaków (godło – Orzeł Biały, barwy biało-czerwone oraz hymn – Mazurek Dąbrowskiego),
- będziecie potrafili podpisać kierunki geograficzne,
- będziecie potrafili powiedzieć, ile lat liczy stulecie, wiek, dekada, tysiąclecie,
- rozumiecie, że era to okres zapoczątkowany doniosłym wydarzeniem, od którego liczy się lata,
- zaznaczycie na osi czasu czas przed naszą erą (p.n.e.) oraz czas naszej ery (n.e.),
- wymienicie epoki historyczne: starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność,
- będziecie potrafili określić wiek na podstawie daty,
- będziecie rozumieli różnicę między prehistorią a historią (historia rozpoczyna się w momencie wynalezienia pisma przez człowieka).
Temat nr 2: Ile lat temu? Określanie wieku wydarzeń i obliczanie różnicy w czasie. Praca z osią czasu.