Klasa VIII WOP 16.11.2025 r.

 



Zdjęcie przedstawia Niemców usuwających polski słupek graniczny we wrześniu 1939 roku. Fotografia ta jest jednym z symbolicznych obrazów początku II wojny światowej, która rozpoczęła się od niemieckiej inwazji na Polskę 1 września 1939 roku. Scena na zdjęciu została zainscenizowana! Zdjęcie wykonał gdański fotograf Hans Soennke na punkcie granicznym Kolibki między Gdynią a Sopotem.


Zbigniew Libera 

Co było przed wybuchem wojny? 
2. Pakt
Ryszard Kaja Gliwice


Prowokacja gliwicka

Temat: Napaść na Polskę.

1. Niemieckie przygotowania do wojny.

2. Polacy w przededniu wojny.

3. Wybuch wojny.

4. Przebieg walk. 

5. Dziwna wojna.

6. Napaść sowiecka. 

Cel lekcji: 

- poznam położenie międzynarodowe Polski w przededniu wybuchu II wojny światowej;

- poznam terminy: prowokacja gliwicka, plan „Fall Weiss”, wojna błyskawiczna, „dziwna wojna”,  

-zapoznam się z chronologią kampanii wrześniowej: 31 sierpnia 1939 r. – prowokacja gliwicka, 1 września 1939 r. – agresja III Rzeszy na Polskę, 3 września 1939 r. – wypowiedzenie wojny Niemcom przez Francję i Wielką Brytanię, 9 września 1939 r. – początek bitwy nad Bzurą, 17 września 1939 r. – napaść ZSRR na Polskę, 17/18 września 1939 r. – ewakuacja polskich władz państwowych do Rumunii, 28 września 1939 r. – kapitulacja Warszawy, 2–5 października 1939 r.

dowiem się o postawie: mjr. Henryka Sucharskiego, gen. Stefana Starzyńskiego, gen. Franciszka Kleeberga, gen. Juliusza Rómmla, Adolfa Hitlera, Józefa Stalina, , Edwarda Rydza-Śmigłego,

- poznam stosunek sił agresorów oraz broniącej się Rzeczypospolitej,

- spróbuję wyjaśnić przyczyny klęski Polski we wrześniu 1939 r.





Wystąpienie Józefa Becka w Sejmie maj 1939 r. (honor)

„Obywatele Rzeczypospolitej! Nocy dzisiejszej odwieczny wróg nasz rozpoczął działania zaczepne wobec Państwa Polskiego, co stwierdzam wobec Boga i Historii. W tej chwili dziejowej zwracam się do wszystkich obywateli państwa w głębokim przeświadczeniu, że cały naród w obronie swojej wolności, niepodległości i honoru skupi się dookoła Wodza Naczelnego i sił zbrojnych oraz da godną odpowiedź napastnikowi, jak to się już nieraz działo w historii stosunków polsko-niemieckich. Cały naród polski, błogosławiony przez Boga, w walce o swoją świętą i słuszną sprawę, zjednoczony z armią, pójdzie ramię przy ramieniu do boju i pełnego zwycięstwa” (Odezwa Prezydenta RP Ignacego Mościckiego z 1 września 1939 r.).

Komunikat radiowy o wybuchu wojny 

Atak 1 września

Polecam do obejrzenia - O wojnie obronnej

Komunikat o wkroczeniu Sowietów 

Ostatnie przemówienie Stefana Starzyńskiego, prezydenta Warszawy. 


Podręcznik s. 8-14.


Jedno z najbardziej znanych, a jednocześnie najbardziej przejmujących zdjęć z września 1939 roku zostało wykonane na warszawskiej Woli. Dwunastoletnia dziewczynka rozpacza na nim nad ciałem swojej starszej siostry. Autorem fotografii jest Julien Bryan, amerykański reżyseri fotograf, jedyny obecny w tym czasie w stolicy zagraniczny reporter.

Jego zdjęcia pojawiły się na łamach najważniejszych światowych gazet. W 1940 roku opublikował album „Oblężenie”, a na ekrany kin wszedł film dokumentalny pod tym samym tytułem, który obejrzało 40 milionów Amerykanów i 200 milionów widzów na całym świecie. Uzyskał on nominację Amerykańskiej Akademii Filmowej do Oscara w 1941 roku, w kategorii najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego.

Po latach odszukał on osobę ze zdjęcia, a cała historia miała swój dalszy ciąg.




Zadanie dla chętnych

Przeanalizuj, jak powinien zachować się rząd polski po agresji sowieckiej 17 września 1939 r. - następnie napisz Twoją opinię do obu wariantów (emigruje, pozostaje w kraju).

1Problem - Jakie kroki powinien podjąć polski rząd po 17 września 1939 r.? 

2Możliwe rozwiązania:

a) pozostać w kraju 

b) udać się na emigrację.

3. Podaj przynajmniej dwa cele, które powinny przyświecać polskiemu rządowi

4. Pozytywne skutki postępowania rządu

a) rząd pozostaje w kraju:

b) rząd emigruje:

5. Negatywne skutki rozwiązania

a) rząd pozostaje w kraju:

b) rząd emigruje:

Temat: Władza sądownicza.

1.Organami władzy sądowniczej są sądy i trybunały:


2. Sądy powszechne

a) Rozstrzygają sprawy z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, pracy i gospodarczego.

b) Dzielą się na:

  • Sądy rejonowe – rozpatrują większość spraw; są sądem pierwszej instancji (działają na poziomie powiatów).
  • Sądy okręgowe – w miastach wojewódzkich są sądami drugiej instancji, rozpatrując apelacje od orzeczeń sądów rejonowych. Jednocześnie są sądami pierwszej instancji w sprawach o zbrodnie lub rozwody.
  • Sądy apelacyjne – rozpatrują odwołania od orzeczeń sądów okręgowych (apelacje). Są sądem drugiej instancji, jeśli sprawa rozpoczęła się w sądzie okręgowym.
  • Sądy grodzkie – działają przy sądach rejonowych. Zajmują się rozpatrywaniem wykroczeń (wykroczenia to czyny szkodliwe społecznie, które nie są przestępstwami).

c) Sąd Najwyższy:

  • Sprawuje nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych.
  • Na czele stoi Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, powoływany przez Prezydenta RP na 6 lat.
  • Interpretuje przepisy prawa.
  • Rozpoznaje kasacje, czyli odwołania od wyroków sądów drugiej instancji w przypadku złamania prawa w trakcie postępowania sądowego.
  • Stwierdza ważność wyborów prezydenckich, parlamentarnych i samorządowych.
  • Stwierdza ważność ogólnokrajowego referendum.

3. Sądy wojskowe. 

Orzekają w sprawach karnych dotyczących przestępstw popełnionych przez żołnierzy.

4. Sądy administracyjne

a) Są dwuinstancyjne:

  • Pierwszą instancją jest Wojewódzki Sąd Administracyjny.
  • Drugą instancją jest Naczelny Sąd Administracyjny.

b) Kompetencje:

  • Kontrola działania organów administracji publicznej.
  • Rozstrzyganie sporów między jednostkami samorządu terytorialnego oraz między samorządem a jednostkami administracji państwowej.
  • Rozstrzyganie sporów między obywatelami a jednostkami administracji (urzędami).
  • Orzekanie o zgodności z ustawami uchwał organów samorządu terytorialnego.

Trybunał Konstytucyjny

a) Składa się z 15 sędziów wybieranych przez Sejm na 9 lat. Prezesa i wiceprezesa Trybunału Konstytucyjnego powołuje Prezydent RP.

b) Kompetencje Trybunału Konstytucyjnego – orzeka:

  • zgodność ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją RP,
  • zgodność ustaw z ratyfikowanymi (zatwierdzonymi) umowami międzynarodowymi,
  • zgodność przepisów prawa wydawanych przez centralne organy państwowe z Konstytucją RP i aktami wyższego rzędu,
  • zgodność z Konstytucją RP celów lub działalności partii politycznych,
  • w sprawach skarg konstytucyjnych wniesionych przez obywateli na przepisy, na podstawie których zapadła jakaś decyzja,
  • rozstrzyga spory kompetencyjne między centralnymi organami władzy w państwie.

Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego zapadają większością głosów i są ostateczne.

Trybunał Stanu

a) Składa się z przewodniczącego, 2 zastępców i 16 członków wybieranych przez Sejm spoza grona posłów i senatorów na okres kadencji Sejmu. Przewodniczącym Trybunału Stanu jest Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego. Co najmniej połowa członków musi mieć kwalifikacje do zajmowania stanowiska sędziego.

b) Kompetencje Trybunału Stanu:

Sądzi najwyższych dostojników państwowych za złamanie konstytucji w związku z pełnionymi stanowiskami.

Przed Trybunałem Stanu mogą zostać postawieni:

a) Prezydent – za naruszenie Konstytucji lub ustawy oraz za przestępstwa i przestępstwa skarbowe (Prezydent może być karany tylko przez Trybunał Stanu);

b) Prezes Rady Ministrów oraz członkowie Rady Ministrów – za naruszenie Konstytucji lub ustawy, oraz za przestępstwa lub przestępstwa skarbowe związane z pełnioną przez nich funkcją;

c) Prezes Narodowego Banku Polskiego, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, osoby, którym Prezes Rady Ministrów powierzył kierowanie ministerstwem, Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych – za naruszenie Konstytucji lub ustawy;

d) posłowie i senatorowie – w razie złamania zakazu działalności gospodarczej i czerpania korzyści z majątku Skarbu Państwa.

O postawieniu przed Trybunałem Stanu decydują: Zgromadzenie Narodowe, Sejm, Senat (szczegółowo określa to ustawa oraz Konstytucja).

c) Trybunał Stanu może orzec:

  • złożenie z urzędu,
  • utratę praw wyborczych,
  • zakaz zajmowania stanowisk w aparacie państwowym i organizacjach społecznych,
  • utratę orderów i oznaczeń.

Może stwierdzić winę bez orzeczenia kary. Za przestępstwa Trybunał Stanu może wymierzyć kary przewidziane w ustawach karnych.

Zasady wymiaru sprawiedliwości

  • Zasada niezawisłości sędziów – sędziowie przy orzekaniu kierują się jedynie własnym sumieniem i przepisami prawa.
  • Zasada dwuinstancyjności – od orzeczenia sądu pierwszej instancji można się odwołać do sądu drugiej instancji.
  • Zasada kolegialności – sprawę rozpoznaje i orzeka zespół (kilka osób).
  • Zasada prawa do obrony – w trakcie procesu oskarżony ma prawo się bronić i korzystać z pomocy obrońcy, który działa w jego imieniu.
  • Zasada domniemania niewinności – oskarżonego należy traktować jako niewinnego, dopóki wina nie zostanie mu udowodniona.
  • Zasada „nie ma przestępstwa bez ustawy” – czyn, który nie jest zabroniony, nie jest przestępstwem.
  • Zasada jawności (publiczności) procesu – każdy może obserwować przebieg procesu.

Popularne posty z tego bloga

Klasa 7, j.polski z 18 września

klasa 3 c z 25 stycznia

język polski, klasa 6b, 09.04.2022