Klasa VIII WOP z dnia 23.11.2024 r.
Temat: Kampania wrześniowa, cz. 2.
Cel lekcji:
- Uświadomię sobie znaczenia kampanii wrześniowej 1939 roku w kontekście historii Polski i II wojny światowej.
- Poznam przebieg działań zbrojnych oraz kluczowych wydarzeń kampanii wrześniowej.
- Zrozumiem przyczyny klęski wojsk polskich oraz konsekwencje kampanii wrześniowej.
Kampania wojenna – zespół powiązanych operacji wojskowych prowadzonych na określonym obszarze (teatrze działań wojennych) w ramach realizacji wspólnego celu strategicznego.
Jakie znacie inne kampanie? Zastanówcie się i zapiszcie je w zeszycie.
Notatka w zeszycie
Kampania wrześniowa, znana również jako kampania polska 1939, wojna polska 1939 czy wojna obronna Polski 1939, to obrona terytorium Polski przed atakiem wojsk III Rzeszy (Wehrmacht) i ZSRR (Armia Czerwona). Była to pierwsza kampania II wojny światowej, stanowiąca zarazem początek globalnego konfliktu. Od 3 września 1939 roku Polska, wraz z sojusznikami – Francją i Wielką Brytanią – prowadziła wojnę koalicyjną przeciw Niemcom.
Działania zbrojne trwały od 1 września, gdy doszło do niemieckiej agresji na Polskę, do 6 października 1939 roku, kiedy po kapitulacji Samodzielnej Grupy Operacyjnej „Polesie” pod Kockiem zakończyły się walki regularnych sił Wojska Polskiego z najeźdźcami.
Naczelnym Wodzem Wojska Polskiego podczas kampanii wrześniowej był marszałek Edward Rydz-Śmigły, a szefem Sztabu Głównego (Naczelnego)– generał brygady Wacław Stachiewicz.
Ciekawostka
Bombardowanie Wielunia – jedno z pierwszych wydarzeń II wojny światowej, które miało miejsce 1 września 1939 roku o godzinie 4:40, na kilka minut przed ostrzałem Westerplatte przez niemiecki pancernik Schleswig-Holstein. Niemieckie lotnictwo Luftwaffe przeprowadziło niespodziewany nalot na Wieluń, mimo że miasto nie miało znaczenia strategicznego – nie znajdowały się tam obiekty militarne, ważne szlaki komunikacyjne ani przemysłowe.
Pierwsze bomby uderzyły w szpital pod wezwaniem Wszystkich Świętych, oznaczony symbolem Czerwonego Krzyża. W wyniku bombardowania zniszczono około 75% zabudowy miasta, w tym wiele zabytków, a życie straciło około 2169 mieszkańców spośród 16 tysięcy. Nalot był poprzedzony lotami zwiadowczymi przeprowadzonymi przez niemieckie samoloty pod koniec sierpnia. Atak na Wieluń uznawany jest za przykład terroru wojennego wobec ludności cywilnej.
Dla dociekliwych
Zastanówcie się, dlaczego akurat Wieluń stał się pierwszym
celem ataku lotnictwa niemieckiego. Zastanówcie się również, z jakiego powodu
rzadko przypomina się, że właśnie to wydarzenie inicjuje II wojnę światową.
Proszę ponownie przeczytać temat w podręczniku i upewnić
się, że potraficie;
– wyjaśnić
znaczenie terminów: wojna błyskawiczna (Blitzkrieg), „dziwna wojna”,
internowanie,
– znacie
daty: agresji Niemiec na Polskę (1 IX 1939), wkroczenia Armii Czerwonej do
Polski (17 IX 1939),
– zidentyfikować postacie: Henryka
Sucharskiego, Edwarda Rydza-Śmigłego, Stefana Starzyńskiego,
– podać przykłady szczególnego bohaterstwa
Polaków, np. obrona poczty w Gdańsku, walki o Westerplatte, obrona wieży
spadochronowej w Katowicach, bitwy pod Mokrą i Wizną, bitwa nad Bzurą, obrona
Warszawy, obrona Grodna, bitwa pod Kockiem, obrona Helu,
– wyjaśnić
przyczyny klęski Polski we wrześniu 1939 r.
Praca z podręcznikiem s. 8-14.
Zadanie
Na podstawie mapy znajdującej się w podręczniku na stronie
12 stwórzcie kalendarium walk polskiej wojny obronnej. Wskażcie trzy
wydarzenia, które waszym zdaniem były najważniejsze podczas kampanii
wrześniowej. Uzasadnijcie swój wybór.
Zeszyt ćwiczeń - rozdział 1, ćwiczenia 1-6.
Poza historią
Oto przykłady innych rodzajów kampanii:
- Kampania wyborcza – działania prowadzone przez kandydatów lub partie polityczne w celu zdobycia głosów w wyborach.
- Kampania promocyjna – działania marketingowe mające na celu zwiększenie zainteresowania danym produktem, usługą lub wydarzeniem.
- Kampania społeczna – akcja mająca na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat istotnych problemów, np. zdrowotnych, ekologicznych czy społecznych.
- Kampania reklamowa – zestaw działań mających na celu promowanie marki lub produktu za pomocą różnych kanałów komunikacji, np. telewizji, internetu czy billboardów.
- Kampania edukacyjna – działania informacyjne lub szkoleniowe, których celem jest zwiększenie wiedzy na określony temat w społeczeństwie lub wybranej grupie.
- Kampania fundraisingowa – działania mające na celu zbieranie środków finansowych na konkretny cel, np. charytatywny.
- Kampania zdrowotna – działania promujące zdrowy styl życia lub profilaktykę chorób, np. szczepień.
- Kampania ekologiczna – akcja mająca na celu zwiększenie świadomości na temat ochrony środowiska i promowanie działań proekologicznych.
- Kampania informacyjna – działania mające na celu przekazanie określonych informacji szerokiej grupie odbiorców.
- Kampania crowdfundingowa – zbiórka pieniędzy w internecie na realizację określonych projektów lub pomysłów.
Ile kampanii przyszło Wam do głowy?
Temat: Podbój Europy przez Hitlera i Stalina.
1.Wojna zimowa
2.Agresja Niemiec na Danię i Norwegię
3.Atak III Rzeszy na Francję
4.Państwo Vichy
5.Bitwa o Anglię
6.Wojna na Bałkanach
Cele lekcji
Podręcznik s. 15-21.
Zeszyt ćwiczeń, rozdział 2, ćwiczenia od 1do 4.