Klasa VIII, język polski 11.01.2025 r.
Temat nr 1 i 2: Sztuka pisania wierszy.
1. Czym jest poezja i kim jest poeta?
2. Budowa wiersza.
3. Rodzaje wiersza.
4. Rola emocji i wyobraźni.
5. Interpretacja wierszy.
- wersy – czyli linijki (bez tego akurat trudno o wiersz),
- strofy – często 4-wersowe, choć to absolutnie żaden wymóg,
- rymy – zazwyczaj na końcu wersów, ale też i w środku, co często stosuje się w przypadku wierszy białych,
- odpowiednia liczba sylab w wersie – najczęściej 8, 10, 11 i 13,
- średniówka – punkt podział wersu, np. 4-4, 5-5, 5-6, 7-6,
- rytm – odpowiednie rozłożenie akcentów.
- męskie (jednosylabowe): dal – żal – bal
- żeńskie (wielosylabowe): mowa – słowa – głowa
- dokładne: wieje – dzieje
- niedokładne: zakręcie – zdobędzie
- gramatyczne – zgodność formy gramatycznej, np. byłem-myłem, twoje-moje (powinno się unikać tego typu rymów),
- niegramatyczne – różne części mowy lub inna forma, np. komórka-biurka, młody-wody,
- wewnętrzne – wewnątrz wersu,
- zewnętrzne – typowe, na końcu wersu,
- dokładne – identyczne głoski, np. mina-wina, kości-złości,
- niedokładne – skupiają się na podobieństwie brzmienia i tych samych samogłoskach, np. będzie-napięcie, plama-dana,
- banalne (częstochowskie) – oklepane rymy typu kocham-szlocham, ojczyzna-blizna.
Słowo „interpretacja” pochodzi od łacińskiego wyrazu interpretatio oznaczającego „tłumaczenie”, „przekład” i „wyjaśnianie”. Etymologia tego leksemu bardzo wiele wnosi do zrozumienia istoty procesu interpretowania utworów poetyckich. Jego celem jest wytłumaczenie i wyjaśnienie niedosłownych sensów kryjących się w tych tekstach.
Konteksty
Proces analizy i interpretacji tekstu poetyckiego rozpoczyna się lekturą wiersza. Kolejnym krokiem, który pomoże wydobyć niedosłowne sensy utworu, będzie przeczytanie wiadomości o autorze oraz przypomnienie sobie informacji na temat epoki, w której utwór powstał. Pozwoli to na umieszczenie utworu w szerokim kontekście historycznoliterackim i węższym - biograficznym, który czasami także ma istotne znaczenie dla pełnego zrozumienia analizowanego utworu. Nie należy jednak automatycznie zakładać, że będzie można funkcjonalnie wykorzystać biografię przy pracy z każdym wierszem. Innymi ważnymi kontekstami mogą być: filozofia, historia, sytuacja społeczna. Kluczowe jest takie ich dobranie, które pozwoli wydobyć z treści wiersza treści niedosłowne.
Tytuł
W tytule utworu można odnaleźć liczne wskazówki interpretacyjne. Niekiedy zawiera on określenie tematu wiersza, odnosi się do podmiotu, adresata (adresatki) lub bohatera (bohaterki) lirycznego, miejsca i/lub czasu rozgrywania się sytuacji lirycznej lub gatunku czy konwencji literackiej wykorzystanej przez autora.
Nasza interpretacja wiersza pani Magdaleny.
Ten wiersz opowiada o doświadczeniu emigracji i związanych z nią głębokich emocjach: tęsknocie, samotności, alienacji oraz wewnętrznej walce z nową rzeczywistością. Można go interpretować jako zapis wewnętrznego świata osoby, która zmaga się z odłączeniem od swojego pierwotnego miejsca, próbując odnaleźć się w obcej rzeczywistości.
Podmiot, adresat i bohater liryczny
Podmiot liryczny to osoba mówiąca w tekście. Nie należy jej mylić z autorem. Pierwszą kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest forma, w jakiej wypowiada się podmiot -pomoże to ustalić typ liryki. Ze względu na formę uobecniania się podmiotu można wydzielić następujące typy liryki:
Niektórzy lubią poezję
Niektórzy –
czyli nie wszyscy.
Nawet nie większość wszystkich, ale mniejszość.
Nie licząc szkół, gdzie się musi,
i samych poetów,
będzie tych osób chyba dwie na tysiąc.
Lubią –
ale lubi się także rosół z makaronem,
lubi się komplementy i kolor niebieski,
lubi się stary szalik,
lubi się stawiać na swoim,
lubi się głaskać psa.
Poezję –
tylko co to takiego poezja.
Niejedna chwiejna odpowiedź
na to pytanie już padła.
A ja nie wiem i nie wiem i trzymam się tego
jak zbawiennej poręczy.
Posłuchaj Nic dwa razy w wykonaniu Sanah.