Klasa VIII, zajęcia z 1 l.02.2025 r.
Wiedza o Polsce
Temat nr 1: Obozy koncentracyjne i obozy zagłady na ziemiach polskich – miejsca cierpienia i pamięci. 80.rocznica wyzwolenia Auschwitz.
Temat nr 2: Życie codzienne w obozach koncentracyjnych i obozach zagłady na ziemiach polskich – codzienność w nieludzkich warunkach. Świadkowie historii.
Cel lekcji:
- Uświadomienie skali i znaczenia niemieckich obozów koncentracyjnych i zagłady na ziemiach polskich w czasie II wojny światowej.
- Ukazanie Auschwitz-Birkenau jako symbolu Holokaustu i masowej eksterminacji ludności.
- Rozwijanie postawy szacunku dla ofiar oraz refleksji nad pamięcią historyczną i odpowiedzialnością za jej przekazywanie.
- Rozumienie znaczenia obchodów 80. rocznicy wyzwolenia Auschwitz i roli miejsc pamięci w kształtowaniu świadomości historycznej.
- Po zajęciach powinniście:
- wyjaśnić różnicę między obozami koncentracyjnymi a obozami zagłady,
- wskazać na mapie główne niemieckie obozy na ziemiach polskich (np. Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Majdanek, Sobibór, Bełżec, Chełmno),
- opisać warunki życia więźniów i metody eksterminacji stosowane w obozach,
- znać okoliczności wyzwolenia Auschwitz-Birkenau 27 stycznia 1945 roku,
- wyjaśnić, jakie znaczenie ma Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu.
Pracowaliśmy z mapą na s. 29 lub 31 (różne wydania), 54 oraz infografiką na s. 31 (podręcznik).
Proszę zapamiętać! O tym mówiliśmy kilkakrotnie.
Obozy koncentracyjne były pierwotnie tworzone w celu izolacji i przetrzymywania osób uznawanych przez reżim nazistowski za wrogów politycznych, społecznych czy rasowych. Więźniowie byli wykorzystywani do pracy przymusowej w nieludzkich warunkach, co często prowadziło do ich śmierci z powodu wycieńczenia, głodu czy chorób.
Obozy zagłady zostały utworzone wyłącznie w celu masowej eksterminacji, głównie ludności żydowskiej, w ramach tzw. "ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej". Ofiary były transportowane do tych obozów i zabijane niemal natychmiast po przybyciu, najczęściej w komorach gazowych.
Należy pamiętać, że niektóre obozy, takie jak Auschwitz-Birkenau i Majdanek (Lublin), pełniły podwójną funkcję – zarówno obozu koncentracyjnego, jak i zagłady. Oznacza to, że oprócz wykorzystywania więźniów do pracy przymusowej, prowadzono tam również masową eksterminację w komorach gazowych.
Były również inne obozy, jak:
Obozy jenieckie ( Stalag, Oflag)
- Przeznaczone dla jeńców wojennych, głównie żołnierzy alianckich, w tym Polaków i Rosjan.
- Stalagi (dla szeregowych i podoficerów) oraz Oflagi (dla oficerów).
- Warunki w nich zależały od narodowości jeńców – np. sowieccy jeńcy byli traktowani wyjątkowo brutalnie.
- Przykłady: Stalag VIIIA (w moim rodzinnym mieście Zgorzelcu), Oflag II-C (Woldenberg).
Obozy przejściowe ( Dulag)
- Służyły do czasowego przetrzymywania ludzi przed wysłaniem ich do innych obozów, na roboty przymusowe lub do eksterminacji.
- Przykłady: Dulag 121 w Pruszkowie (dla ludności Warszawy po Powstaniu Warszawskim)
Pracując z mapą, proszę odczytać nazwy poszczególnych obozów.
Poznaliśmy postać Josefa Mengele.
Obejrzeliśmy ten film