Klasa VIII, zajęcia z 1 l.02.2025 r.

Wiedza o Polsce

Temat nr 1: Obozy koncentracyjne i obozy zagłady na ziemiach polskich – miejsca cierpienia i pamięci. 80.rocznica wyzwolenia Auschwitz. 

Temat nr 2: Życie codzienne w obozach koncentracyjnych i obozach zagłady na ziemiach polskich – codzienność w nieludzkich warunkach. Świadkowie historii.

Cel lekcji: 

  • Uświadomienie skali i znaczenia niemieckich obozów koncentracyjnych i zagłady na ziemiach polskich w czasie II wojny światowej.
  • Ukazanie Auschwitz-Birkenau jako symbolu Holokaustu i masowej eksterminacji ludności.
  • Rozwijanie postawy szacunku dla ofiar oraz refleksji nad pamięcią historyczną i odpowiedzialnością za jej przekazywanie.
  • Rozumienie znaczenia obchodów 80. rocznicy wyzwolenia Auschwitz i roli miejsc pamięci w kształtowaniu świadomości historycznej.
  • Po zajęciach powinniście:
  • wyjaśnić różnicę między obozami koncentracyjnymi a obozami zagłady,
  • wskazać na mapie główne niemieckie obozy na ziemiach polskich (np. Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Majdanek, Sobibór, Bełżec, Chełmno),
  • opisać warunki życia więźniów i metody eksterminacji stosowane w obozach,
  • znać okoliczności wyzwolenia Auschwitz-Birkenau 27 stycznia 1945 roku,
  • wyjaśnić, jakie znaczenie ma Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu.
Rozmawialiśmy o:

  • kształtowaniu empatii i wrażliwość wobec ofiar Holokaustu oraz reżimów           totalitarnych,
  • odpowiedzialności za pamięć historyczną,
  • dostrzeganiu niebezpieczeństwa wynikające z ideologii nienawiści,
  • szanowaniu miejsca pamięci jako świadectwo historii.
  • Pracowaliśmy z mapą na s. 29 lub 31 (różne wydania), 54 oraz infografiką na s. 31 (podręcznik).

    Proszę zapamiętać! O tym mówiliśmy kilkakrotnie. 

    Obozy koncentracyjne były pierwotnie tworzone w celu izolacji i przetrzymywania osób uznawanych przez reżim nazistowski za wrogów politycznych, społecznych czy rasowych. Więźniowie byli wykorzystywani do pracy przymusowej w nieludzkich warunkach, co często prowadziło do ich śmierci z powodu wycieńczenia, głodu czy chorób.

    Obozy zagłady  zostały utworzone wyłącznie w celu masowej eksterminacji, głównie ludności żydowskiej, w ramach tzw. "ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej". Ofiary były transportowane do tych obozów i zabijane niemal natychmiast po przybyciu, najczęściej w komorach gazowych. 

    Należy pamiętać, że niektóre obozy, takie jak Auschwitz-Birkenau i Majdanek (Lublin), pełniły podwójną funkcję – zarówno obozu koncentracyjnego, jak i zagłady. Oznacza to, że oprócz wykorzystywania więźniów do pracy przymusowej, prowadzono tam również masową eksterminację w komorach gazowych. 

    Były również inne obozy, jak: 

    Obozy jenieckie ( Stalag, Oflag)

    • Przeznaczone dla jeńców wojennych, głównie żołnierzy alianckich, w tym Polaków i Rosjan.
    • Stalagi (dla szeregowych i podoficerów) oraz Oflagi (dla oficerów).
    • Warunki w nich zależały od narodowości jeńców – np. sowieccy jeńcy byli traktowani wyjątkowo brutalnie.
    • Przykłady: Stalag VIIIA (w moim rodzinnym mieście Zgorzelcu), Oflag II-C (Woldenberg).

    Obozy przejściowe ( Dulag)

    • Służyły do czasowego przetrzymywania ludzi przed wysłaniem ich do innych obozów, na roboty przymusowe lub do eksterminacji.
    • Przykłady: Dulag 121 w Pruszkowie (dla ludności Warszawy po Powstaniu Warszawskim)

    Pracując z mapą, proszę odczytać nazwy poszczególnych obozów.

    Poznaliśmy postać Josefa Mengele. 

    Obejrzeliśmy ten film 


    oraz zapoznaliśmy się ze stroną 

    Świadkowie epoki

    Wyzwolenie


    Język polski

    Temat nr 1: Zdania złożone. 
    Temat nr 2: Zdania złożone współrzędnie i podrzędnie. 
    Temat nr 3: Olimpiada polonistyczna. 





















    Popularne posty z tego bloga

    język polski, klasa 6b, 09.04.2022

    Klasa 7, j.polski z 18 września

    język polski, klasa 5b, 27.03.2021