Klasa 4a WOP 20.09.2025 r.
Pierwszą część zajęć poświęciliśmy przyjrzeniu się źródłom historycznym. Zastanawialiśmy się, czego można się dowiedzieć z przedmiotów, które przyniosłam na lekcję – ponad stuletnich pocztówek, monet i znaczków pocztowych. Wspólnie przeprowadziliśmy burzę mózgów oraz pogadankę, a następnie przeszliśmy do nowego tematu.
-
pokazuje, jak wyglądały miasta, budynki czy krajobrazy w danym czasie,
-
zawiera daty, znaczki i stemple pocztowe, które mówią o obiegu poczty i kontaktach międzyludzkich,
-
często ma ręcznie napisane wiadomości, które zdradzają, jak ludzie się ze sobą komunikowali, jakie mieli problemy, radości czy zwyczaje,
-
wskazuje na modę, język i styl życia z przeszłości (np. sposób pisania, zwroty grzecznościowe).
Moneta może być źródłem historycznym, ponieważ:
-
przedstawia wizerunki władców, godła, herby czy symbole państwowe,
-
zawiera datę wybicia i informacje o systemie pieniężnym,
-
pokazuje, z jakiego była materiału (np. złoto, srebro, miedź), co mówi o gospodarce i bogactwie państwa,
-
ujawnia techniki produkcji i poziom rozwoju rzemiosła.
Znaczek pocztowy może być źródłem historycznym, ponieważ:
-
przedstawia ważne postacie, wydarzenia, symbole i miejsca, które były istotne w danym czasie,
-
zawiera nazwę państwa i nominał, co pokazuje system pocztowy i gospodarczy,
-
często wskazuje rocznice, święta czy osiągnięcia kraju,
-
pokazuje, jak zmieniała się grafika, sztuka i styl w różnych epokach,
-
pozwala badać kontakty międzynarodowe i historię komunikacji.
- Poznam i zapamiętam kraje sąsiadujące z Polską oraz ich stolice oraz nauczę się wskazywać je na mapie.