Klasa 4a WOP 20.09.2025 r.

 


Pierwszą część zajęć poświęciliśmy przyjrzeniu się źródłom historycznym. Zastanawialiśmy się, czego można się dowiedzieć z przedmiotów, które przyniosłam na lekcję – ponad stuletnich pocztówek, monet i znaczków pocztowych. Wspólnie przeprowadziliśmy burzę mózgów oraz pogadankę, a następnie przeszliśmy do nowego tematu.


Ustaliliśmy, że pocztówka może być źródłem historycznym, ponieważ:

  • pokazuje, jak wyglądały miasta, budynki czy krajobrazy w danym czasie,

  • zawiera daty, znaczki i stemple pocztowe, które mówią o obiegu poczty i kontaktach międzyludzkich,

  • często ma ręcznie napisane wiadomości, które zdradzają, jak ludzie się ze sobą komunikowali, jakie mieli problemy, radości czy zwyczaje,

  • wskazuje na modę, język i styl życia z przeszłości (np. sposób pisania, zwroty grzecznościowe).


Moneta może być źródłem historycznym, ponieważ:

  • przedstawia wizerunki władców, godła, herby czy symbole państwowe,

  • zawiera datę wybicia i informacje o systemie pieniężnym,

  • pokazuje, z jakiego była materiału (np. złoto, srebro, miedź), co mówi o gospodarce i bogactwie państwa,

  • ujawnia techniki produkcji i poziom rozwoju rzemiosła.


Znaczek pocztowy może być źródłem historycznym, ponieważ:

  • przedstawia ważne postacie, wydarzenia, symbole i miejsca, które były istotne w danym czasie,

  • zawiera nazwę państwa i nominał, co pokazuje system pocztowy i gospodarczy,

  • często wskazuje rocznice, święta czy osiągnięcia kraju,

  • pokazuje, jak zmieniała się grafika, sztuka i styl w różnych epokach,

  • pozwala badać kontakty międzynarodowe i historię komunikacji.

W domu 
Proszę przeczytać temat Historia - nauka o przeszłości podręcznik s. 8-11. 

Temat: Położenie Polski na mapie. 
Cel lekcji:
  • Poznam i zapamiętam kraje sąsiadujące z Polską oraz ich stolice oraz nauczę się wskazywać je na mapie.
 Następnie uczniowie otrzymali trzy karty pracy: mapę konturową Polski i państw sąsiadujących, kartę z flagami oraz zadanie polegające na połączeniu nazw państw z ich stolicami. Każdy uczeń miał też okazję wskazać na mapie państwa oraz miejsca w Polsce, w których mieszka jego rodzina.

W zeszytach uczniowie zapisali zdanie: 

Państwa, z którymi sąsiaduje Polska, to Niemcy, Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoroś, Litwa i Rosja. 



Stolice



Uwaga! Proszę pamiętać, że nazwy stolic, państw i ich obywateli zapisujemy dużą literą

W domu
Nauczyć się nazw państw sąsiadujących z Polską i ich stolic.

Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025