1 LO WOP z 11.10.2025 r.

 Temat: Naród i ojczyzna. 

  1. Próba zdefiniowania narodu.
  2. Naród a grupa etniczna. 
  3. Narod a państwo. 
  4. Dziedzictwo, tożsamość i symbole narodowe. 
  5. Pojęcie ojczyzny.                  

Cele lekcji 

  • zrozumiesz, co znaczą pojęcia: naród, ojczyzna, patriotyzm, tożsamość narodowa;
  • poznasz elementy, które łączą ludzi we wspólnotę narodową – język, kulturę, tradycję, historię, symbole (oraz wspólne doświadczenie);
  • zastanowisz się, jak dziś możesz okazywać postawę patriotyczną w codziennym życiu;
  • wyrazisz własne refleksje i uczucia związane z byciem częścią narodu.

Z czym kojarzy ci się naród? - burza mózgów

Nie ma jednej definicji narodu, są jednak kluczowe cechy i czynniki narodotwórcze.

Naród tworzy się dzięki wspólnym cechom i więziom, które łączą ludzi w jedną wspólnotę. Do najważniejszych czynników narodotwórczych należą:

  1. Wspólna kultura i język – łączą ludzi przez tradycje, zwyczaje, wartości oraz wspólny sposób porozumiewania się.

  2. Wspólna historia i losy dziejowe – wspólne doświadczenia z przeszłości budują poczucie jedności i tożsamości narodowej.

  3. Świadomość narodowa – przekonanie, że jest się częścią określonego narodu i poczucie więzi z jego członkami.

  4. Pochodzenie etniczne – wspólne korzenie i pochodzenie mogą wzmacniać poczucie wspólnoty narodowej.

  5. Terytorium – obszar zamieszkiwany przez dany naród, z którym ludzie czują się związani.

  6. Więzi społeczne i gospodarcze – wspólne interesy, współpraca i codzienne życie społeczne umacniają jedność narodu.

Uwaga! 
Są wspólnoty uznawane za naród, ale nie spełniające wszystkich podstawowych kryteriów (język, kultura, religia, historia (doświadczeń),terytorium).   
Są też wspólnoty spełniające te warunki, ale nie uznające się za naród - wspólnoty plemienne Afryki.  

Protonarody - narody bez własnego państwa (np. Tybetańczycy, Kurdowie, Katalończycy, Baskowie).

Grupa etniczna to społeczność ludzi, którzy czują między sobą więź wynikającą ze wspólnych doświadczeń historycznych, kulturowych i społecznych. Członkowie takiej grupy łączy zazwyczaj wspólne dziedzictwo, język, tradycje, wierzenia, obrzędy, a także charakterystyczne elementy kultury, takie jak kuchnia, strój czy wygląd.

Jaka jest różnica między grupą etniczną a narodem?
Co z Palestyńczykami?

Mniejszości w Polsce

Mniejszości etniczne: kaszubska, karaimska, łemkowska, romska, tatarska.

Mniejszości narodowe:białoruska, czeska, litewska, niemiecka, ormiańska, rosyjska, słowacka, ukraińska, żydowska.

Notatka w zeszycie

Naród to wspólnota ludzi połączonych wspólną historią, pochodzeniem, językiem, kulturą i tradycją. Zazwyczaj jego członkowie zamieszkują to samo terytorium, posiadają własne państwo lub dążą do jego utworzenia. Naród troszczy się o swoje dziedzictwo narodowe, czyli dobra materialne i duchowe przekazywane z pokolenia na pokolenie – dzieła sztuki, literaturę, zabytki czy obyczaje. Członków narodu łączy tożsamość narodowa, czyli świadomość przynależności do tej wspólnoty oraz poczucie więzi wynikające z wspólnych dziejów i wartości.

_____________________________________________________________

Główne święta państwowe i narodowe (dni wolne od pracy)

1 stycznia: Nowy Rok

6 stycznia: Trzech Króli (Objawienie Pańskie)

Marzec/Kwiecień: Wielkanoc (niedziela i poniedziałek)

1 maja: Święto Pracy

3 maja: Święto Konstytucji 3 Maja

Maj/Czerwiec: Boże Ciało

15 sierpnia: Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny, Święto Wojska Polskiego

1 listopada: Dzień Wszystkich Świętych

11 listopada: Narodowe Święto Niepodległości

25–26 grudnia: Boże Narodzenie

Dni pamięci narodowej i inne ważne święta (nie wszystkie są dniami wolnymi od pracy)

1 marca: Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej

8 maja: Rocznica zakończenia II wojny światowej

1 sierpnia: Narodowy Dzień Pamięci Powstania Warszawskiego

15 sierpnia: Święto Wojska Polskiego (rocznica Bitwy Warszawskiej)

17 września: Rocznica napaści ZSRR na Polskę

31 sierpnia: Dzień Solidarności i Wolności


Słuchaliśmy utwór Jacka Kaczmarskiego Limeryki o narodach 

Tutaj znajdziecie tekst utworu.



Jacek Kaczmarski (1957-2004) – polski poeta, bard, prozaik, autor tekstów piosenek, kompozytor oraz wykonawca.

Ukończył studia na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Swoją działalność artystyczną rozpoczął w połowie lat 70., choć wiele jego tekstów powstało wcześniej. Debiutował w 1976 roku podczas Warszawskiego Jarmarku Piosenki, a już rok później zdobył nagrodę na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie za utwór „Obława”. Współpracował m.in. z kabaretem „Pod Egidą” Jana Pietrzaka, grupą Piosenkariat oraz Teatrem na Rozdrożu.

W 1981 roku zdobył nagrody na festiwalach w Opolu i Gdańsku, m.in. za „Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego”. Jego najbardziej znany utwór, „Mury”, stał się nieoficjalnym hymnem „Solidarności”. W czasie trasy koncertowej we Francji ogłoszono w Polsce stan wojenny, przez co Kaczmarski pozostał na emigracji. Koncertował w wielu krajach świata, m.in. w USA, Kanadzie, Australii, Izraelu i państwach Europy Zachodniej, wspierając polską opozycję i podziemną „Solidarność”.

W 1984 roku został członkiem Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa w Monachium, gdzie prowadził audycję „Kwadrans Jacka Kaczmarskiego” i komentował bieżące wydarzenia. Do kraju powrócił w 1990 roku, kontynuując działalność artystyczną. W 2002 roku zagrał swój ostatni koncert. Kilka tygodni później zdiagnozowono u niego nowotwór przełyku. Zmarł w 2004 roku w Gdańsku. 

Czy istnienie wielu narodów jest korzystne, czy – niekorzystne dla ludzkości?”

Podzieliliśmy się na dwie grupy.
Pierwsza miała przedstawić dwie pozytywne strony istnienia wielu narodów, a druga – negatywne aspekty tego zjawiska.
Po dziesięciu minutach przedstawiciele obu grup zaprezentowali przygotowane argumenty.

Argumenty ZA (korzystne dla ludzkości):

1. Różnorodność kulturowa wzbogaca świat.
Każdy naród ma własne tradycje, język, muzykę, kuchnię, sztukę. Dzięki temu świat jest ciekawszy i bardziej inspirujący.
Przykład: Wymiana kulturowa między narodami sprawia, że ludzie poznają inne wartości i uczą się tolerancji.

2. Wymiana handlowa między narodami.
Przykład: Ludzie mają dostęp do towarów niewystępujących na ich terytorium. 

Argumenty PRZECIW (niekorzystne dla ludzkości):

1. Podziały narodowe mogą prowadzić do konfliktów i wojen.
Ludzie często stawiają interesy swojego narodu ponad dobro wspólne, co może prowadzić do nienawiści i przemocy.
Przykład: Wojny światowe czy konflikty etniczne (np. na Bałkanach) wynikały często z napięć między narodami.

2. Różnice narodowe utrudniają współpracę międzynarodową.
Różnice językowe, polityczne i kulturowe czasem przeszkadzają w rozwiązywaniu globalnych problemów, takich jak zmiany klimatu czy ubóstwo.
Przykład: Trudności w osiąganiu wspólnych porozumień podczas konferencji klimatycznych ONZ.

Ojczyzna


W domu
 
Napisz krótką wypowiedź (5–7 zdań) na temat: Co dla mnie znaczy być Polakiem/Polką?

Do powtórzenia

Filary demokracji 

  • Suwerenność narodu – władza pochodzi od narodu, który wyraża swoją wolę poprzez wybory.
  • Rządy prawa (praworządność) – wszystkie osoby i instytucje są równorzędnie poddane prawu i muszą go przestrzegać.
  • Trójpodział władzy – władza dzieli się na trzy niezależne gałęzie: ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
  • Poszanowanie praw człowieka – ochrona podstawowych praw i wolności, takich jak wolność słowa, prawo do życia, wolność wyznania, itp.
  • Ochrona mniejszości – zapewnienie praw i ochrony mniejszości narodowych, etnicznych, religijnych oraz innych grup.
  • Wolność słowa i mediów – Wolność prasy i mediów, co umożliwia niezależne informowanie społeczeństwa oraz kontrolowanie władzy.
  • Wolność zgromadzeń i stowarzyszeń – obywatele mają prawo do organizowania się, tworzenia stowarzyszeń, zgromadzeń i manifestacji.
  • Wolność wyborów – regularne, wolne i uczciwe wybory, które umożliwiają obywatelom wybór swoich przedstawicieli.
  • Przejrzystość działania władzy – władza publiczna działa w sposób przejrzysty i dostępny dla obywateli.
  • Społeczeństwo obywatelskie – aktywne zaangażowanie obywateli w życie publiczne, uczestnictwo w organizacjach pozarządowych i inicjatywach społecznych.
  • Odpowiedzialność rządu – rząd odpowiada przed obywatelami za swoje działania, a urzędnicy ponoszą odpowiedzialność za decyzje.
  • Równość przed prawem – wszyscy obywatele są równi wobec prawa, bez względu na status społeczny, rasę, płeć czy wyznanie.
  • Decentralizacja władzy (na przykładzie wyborów samorządowych) – przekazywanie części uprawnień z poziomu centralnego na lokalny, co zwiększa udział obywateli w zarządzaniu.
  • Kultura polityczna – kultura dialogu, tolerancji i współpracy politycznej, która sprzyja rozwojowi demokratycznych instytucji i procedur.
  • Pluralizm -  zasada, która uznaje istnienie i współistnienie różnych poglądów, ideologii, partii politycznych oraz grup interesu w społeczeństwie.
Zadanie 1

  1. Wybierz trzy filary demokracji, które uważasz za najważniejsze. 
  2. Uzasadnij każdy wybór w 2–3 zdaniach.

Ćwiczenie „Czy to jest demokracja?”

Przeczytaj uważnie poniższe sytuacje. Zastanów się, czy przedstawiają one zasady demokracji, czy ich naruszenie. Wskaż, do którego filaru lub filarów demokracji odnosi się każda sytuacja.

  1. W mieście odbywają się wybory samorządowe, w których mieszkańcy wybierają swojego burmistrza.

  2. Sąd uniewinnia osobę oskarżoną niesłusznie, mimo że władze chciały innego wyroku.

  3. Rząd odmawia wydania informacji o wydatkach publicznych, tłumacząc, że „obywatele nie muszą tego wiedzieć”.

  4. Telewizja może swobodnie krytykować decyzje polityków i ujawniać afery.

  5. W szkole uczniowie wybierają przewodniczącego samorządu w tajnym głosowaniu.

  6. Policja zatrzymuje obywatela tylko dlatego, że należy do mniejszości etnicznej.

  7. Kobieta zostaje odrzucona w konkursie na stanowisko urzędnicze, ponieważ komisja uważa, że „to praca dla mężczyzn”.

  8. Obywatele organizują pokojową manifestację w obronie środowiska.

  9. Partie polityczne o różnych programach startują w wyborach i rywalizują o głosy obywateli.

  10. Premier publicznie przeprasza za błąd swojego rządu i ogłasza plan naprawczy.

Przykłady sformułowań wyrażających opinię

– Według mnie…

– Sądzę, że…

– Myślę, że…

– Moim zdaniem…

– Uważam, że…

– Jestem przekonany/-a, że…

– Przypuszczam, że …

– Nie jestem pewien/-a, czy…

– Jestem pewna/-y, iż…

– Bez wątpienia…

– Nie mam wątpliwości, że…

– Trudno zaprzeczyć, że…

– Z całą pewnością…

– Nie ulega wątpliwości, że…

– Nie mam wątpliwości, że…,

– Jestem zdania, że ….

– Wydaje się, że…

Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025