J.polski, klasa 8, 22.11.25

  Opowieść o ludziach, którzy potrafili pięknie żyć i pięknie umierać. Charakterystyka bohaterów                    książki "Kamienie na szaniec".


1. Klasa został podzielona na 3 grupy – każda z nich charakteryzowała jednego z trzech głównych bohaterów. Wewnątrz każdej grupy uczniowie dzielili się zadaniami, np.: 

• przedstawienie postaci – informacja ogólna

 • wygląd 

 • osobowość, 

 • cechy charakteru

Prezentacja wyników pracy:





ALEK:

  • Aleksy Dawidowski, podharcmistrz, członek podziemnej organizacji „Wawer” 
  • wysoki, szczupły, o niebieskich oczach i płowej czuprynie, zawsze uśmiechnięty i żywo gestykulujący
  • pogodne usposobienie, zacięcie przywódcze, skłonność do ryzyka, odwaga granicząca z brawurą, skłonność do autorefleksji, wytrwałość w postanowieniu, ambicja, pracowitość, zaradność





RUDY:
  • Jan Bytnar, harcmistrz, członek podziemnej organizacji „Wawer”
  • młodzieńcza, piegowata twarz i rudawe włosy, drobna, szczupła sylwetka, niewysoki
  • typ intelektualisty, wszechstronne zdolności, miłośnik książek, wynalazca udoskonaleń technicznych, wrażliwość, uczuciowość, delikatność, nieśmiałość, pracowitość, zaradność, pomysłowość, odpowiedzialność, skromność



ZOŚKA:
  • Tadeusz Zawadzki, harcmistrz, drużynowy 23. WDH w czasie wojny, komendant rejonu Mokotów Górny podziemnej organizacji
  • delikatna cera, regularne rysy, „jasnoniebieskie spojrzenie i włosy złociste”, „uśmiech zupełnie dziewczęcy”, ręce o długich, subtelnych palcach 
  • przywódca-przewodnik, typ zamkniętego w sobie samotnika, uczuciowość, wrażliwość, przywiązanie do rodziny, spokój wewnętrzny, łagodność, wyrozumiałość, odpowiedzialność, upór, ambicja, pracowitość,  zaradność



Zadanie domowe do 20 grudnia:
Do wyboru jeden z tematów:
  1.  Aleksander Kamiński napisał o swoich bohaterach, że byli ludźmi, którzy potrafili pięknie żyć i pięknie umierać. Czy podzielasz opinię autora? Wypowiedz się w formie rozprawki. 
  2. Aleksander Kamiński nazwał swoją książkę „opowieścią o wspaniałych ideałach braterstwa i służby”. Rozważ słowa autora w formie rozprawki. 
  3. Odwołując się do utworu Kamienie na szaniec oraz do innych znanych ci tekstów kultury o tematyce wojennej, rozważ problem: Obrona ojczyzny – prawo czy obowiązek. 
Temat: Redagujemy rozprawkę.

Podręcznik, s. 125

Temat: Analiza i interpretacja wiersza Edwarda Stachury "Człowiek człowiekowi".

Podręcznik, s. 131


1.
Symbol wilka różnych kulturach ma wiele znaczeń:
2.
Analiza literacka utworu

3. Notatka z lekcji:




Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025