Klasa IV, WOP 15.11.2025 r.

 

Temat: Czas w historii. 

1. Chronologia - nauka o czasie. 

2. Czym jest oś czasu?

3. Podstawowe jednostki czasu historycznego (np. wiek, era, epoka). 

4. Cyfry rzymskie. 

Cel lekcji:

  • Zastanowię się, dlaczego ludzie zdecydowali się mierzyć czas i dowiem się, jak wyglądały pierwsze zegary.
  • Poznam wyrażenie „uporządkować chronologicznie”, które oznacza uporządkowanie wydarzeń w kolejności, w jakiej następowały, np. najpierw się urodziliście, następnie poszliście do przedszkola, później do szkoły.
  • Poznam podstawowe jednostki czasu historycznego (rok, wiek, tysiąclecie).
  • Przypomnę sobie cyfry rzymskie.
  • Zapoznam się z erami i epokami, które wyróżnia się w dziejach ludzkości.


Powiedzieliśmy sobie, że;

  • w historii ważne jest uporządkowanie wydarzeń, dlatego ludzie podzielili czas na mniejsze jednostki – lata, wieki i tysiąclecia;
  • chronologia – to nauka o mierzeniu czasu, kolejności następowania po sobie wydarzeń i zjawisk, a także o ich oznaczaniu na podstawie przyjętego podziału czasu;
  • historycy mierzą czas, aby wiedzieć, kiedy coś się wydarzyło i co było wcześniej, a co później,
  • do przedstawienia kolejności wydarzeń służy oś czasu – to linia, na której zaznaczamy wydarzenia historyczne w odpowiednim porządku;
  • oś czasu jest podzielona na okres przed naszą erą (p.n.e.) i naszą erę (n.e.).
  • wieki zapisujemy cyframi rzymskimi, a lata – cyframi arabskimi.


Zapisaliśmy w zeszycie.
Proszę zapamiętać! 
Notatka nr 1

Oś czasu to linia, na której zaznaczamy wydarzenia historyczne w kolejności, w jakiej się odbyły (chronologicznie). 

Zapamiętaj! 

  • Wydarzenia z okresu przed naszą erą (p.n.e.) zapisujemy po lewej stronie, a z naszej ery (n.e.) – po prawej stronie.
  • W historii nie ma roku „zero” — od razu po 1 r. p.n.e. jest 1 r. n.e.).




Na kolejne zajęcia proszę się nauczyć cyfr rzymskich, aby móc zapisać liczby do 25.

Z myślą o uczniach klasy 4a przygotowałam grę, w którą można zagrać tutaj i tutaj






Notatka nr 2
Jeżeli mówimy o wydarzeniach ułożonych chronologicznie, oznacza to, że są one podane w kolejności, w jakiej występowały.
Era to okres zapoczątkowany doniosłym wydarzeniem, np. narodzinami Jezusa.

W domu
Przeczytaj temat w podręczniku s.24-28.

KONIEC MATERIAŁU PRZEROBIONEGO 15 LISTOPADA. 


Temat na kolejne zajęcia - 22.11.2025 r. 

Temat: Wędrówka przez dzieje: poznajemy epoki historyczne.

Cele lekcji:
  • zapoznam się z erami i epokami, które wyróżnia się w dziejach ludzkości;
  • zapamiętam, że  ludzie umownie ustalili początek i koniec epok historycznych.Czasem różne szkoły historyków przyjmują inne wydarzenia jako granice epok.




Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 5a - materiały do lekcji z 25 stycznia 2025