Klasa IV, WOP 15.11.2025 r.
Temat: Czas w historii.
1. Chronologia - nauka o czasie.
2. Czym jest oś czasu?
3. Podstawowe jednostki czasu historycznego (np. wiek, era, epoka).
4. Cyfry rzymskie.
Cel lekcji:
- Zastanowię się, dlaczego ludzie zdecydowali się mierzyć czas i dowiem się, jak wyglądały pierwsze zegary.
- Poznam wyrażenie „uporządkować chronologicznie”, które oznacza uporządkowanie wydarzeń w kolejności, w jakiej następowały, np. najpierw się urodziliście, następnie poszliście do przedszkola, później do szkoły.
- Poznam podstawowe jednostki czasu historycznego (rok, wiek, tysiąclecie).
- Przypomnę sobie cyfry rzymskie.
- Zapoznam się z erami i epokami, które wyróżnia się w dziejach ludzkości.
Powiedzieliśmy sobie, że;
- w historii ważne jest uporządkowanie wydarzeń, dlatego ludzie podzielili czas na mniejsze jednostki – lata, wieki i tysiąclecia;
- chronologia – to nauka o mierzeniu czasu, kolejności następowania po sobie wydarzeń i zjawisk, a także o ich oznaczaniu na podstawie przyjętego podziału czasu;
- historycy mierzą czas, aby wiedzieć, kiedy coś się wydarzyło i co było wcześniej, a co później,
- do przedstawienia kolejności wydarzeń służy oś czasu – to linia, na której zaznaczamy wydarzenia historyczne w odpowiednim porządku;
- oś czasu jest podzielona na okres przed naszą erą (p.n.e.) i naszą erę (n.e.).
- wieki zapisujemy cyframi rzymskimi, a lata – cyframi arabskimi.
Zapisaliśmy w zeszycie.
Proszę zapamiętać!
Notatka nr 1
i
Oś czasu to linia, na której zaznaczamy wydarzenia historyczne w kolejności, w jakiej się odbyły (chronologicznie).
Zapamiętaj!
- Wydarzenia z okresu przed naszą erą (p.n.e.) zapisujemy po lewej stronie, a z naszej ery (n.e.) – po prawej stronie.
- W historii nie ma roku „zero” — od razu po 1 r. p.n.e. jest 1 r. n.e.).
Na kolejne zajęcia proszę się nauczyć cyfr rzymskich, aby móc zapisać liczby do 25.
Notatka nr 2
Jeżeli mówimy o wydarzeniach ułożonych chronologicznie, oznacza to, że są one podane w kolejności, w jakiej występowały.
Era to okres zapoczątkowany doniosłym wydarzeniem, np. narodzinami Jezusa.
W domu
Przeczytaj temat w podręczniku s.24-28.
KONIEC MATERIAŁU PRZEROBIONEGO 15 LISTOPADA.
Temat na kolejne zajęcia - 22.11.2025 r.
Temat: Wędrówka przez dzieje: poznajemy epoki historyczne.
Cele lekcji:
- zapoznam się z erami i epokami, które wyróżnia się w dziejach ludzkości;
- zapamiętam, że ludzie umownie ustalili początek i koniec epok historycznych.Czasem różne szkoły historyków przyjmują inne wydarzenia jako granice epok.