Klasa V WOP 6.12.2025 r.

 Temat: Początki państwa polskiego. 

1. Od państwa Polan do Polski. 

2. Mieszko I - pierwszym historycznym władcą Polski. 

3. Wprowadzenie chrześcijaństwa w Polsce. 

4. Skutki Chrztu. 

Cel lekcji nr 1:

- dowiem się, jak powstało państwo polskie,

- poznam legendy związane z początkiem Polski,

- dowiem się, kim był Mieszko I oraz dlaczego zdecydował o przyjęciu chrześcijaństwa,

- poznam pojęcia: Słowianie, plemię, dynastia, poganie. 

Obejrzeliśmy krótki film edukacyjny o początkach państwa polskiego. Niestety film jest dostępny tylko dla nauczycieli. Nie mam możliwości udostępnienia linku. 

Każdy uczzeń powienien zapamiętać, że Mieszko I jest pierwszym historycznym władcą Polski. 

Co to znaczy, że był historycznym władcą? 

Mieszko I jest uważany za władcę historycznego, ponieważ jego działalność i panowanie zostały udokumentowane zarówno w źródłach pisanych, jak i archeologicznych. Jest to pierwszy władca Polski, którego istnienie i osiągnięcia są potwierdzone przez wiarygodne dowody. 


Cel lekcji nr 2:

Dziś nauczymy się patrzeć na różne wydarzenia jak prawdziwi detektywi.
Zbadamy, co jest w nich dobre, co trudne, co może pomóc i co może zagrozić.
Taki sposób myślenia nazywa się analizą SWOT
.

- zapamiętam, że za datę przyjęcia chrztu przez Mieszka uznajemy rok 966, 

- poznam powody, dla których Mieszko zdecydował się na chrzest, 

- poćwiczę krytyczne myślenie. 

Informacja dla uczniów i rodziców

Analiza SWOT to metoda polegająca na zbiorowym roz­patrywaniu określonego zagadnienia. Jej nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich słów: strengths (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse) i threats (zagrożenia). Dokonując analizy SWOT, ucznio­wie pracują w grupach nad rozwiązaniem problemu przedstawionego przez nauczyciela. Wymaga to od nich ustosunkowania się do omawianej kwestii i zgromadzenia odpowiednich argumentów. W tym celu uzupełniają spe­cjalnie przygotowaną tabelę. Dzięki tej metodzie mogą do­kładnie przeanalizować podejmowane decyzje oraz ustalić ich możliwe skutki – zarówno pozytywne, jak i negatywne. Poznają również korzyści oraz ewentualne zagrożenia wy­nikające z dokonanego wyboru. Uczą się dostrzegać różne aspekty omawianego tematu, weryfikować własne poglą­dy, a także formułować wnioski.

SWOT to sposób na sprawdzenie, co jest dobre, a co trudne w jakiejś sytuacji.
Tak jak gdy oceniacie bohatera w grze: co umie, czego nie umie, co może mu pomóc, a co mu zagraża.

  • Mocne strony – to jak specjalne umiejętności bohatera.
  • Słabe strony – to jego ograniczenia (mało energii, brak dobrej zbroi itd.
  • Szanse – to rzeczy w świecie gry, które mogą mu pomóc (skarb, sojusznik).
  • Zagrożenia – to potwory albo przeszkody, które mogą mu zaszkodzić.

Zrobiliśmy poniższe zadanie


Proszę przeczytać ten temat w podręczniku na s.165.


Popularne posty z tego bloga

język polski, klasa 6b, 09.04.2022

język polski, klasa 5b, 27.03.2021

Klasa 1 gimnazjum - Zlodowacenia na tereniePolski. Temat z 29 padziernika